Skaklarna sitter inte kvar!

Kicki_83

Trådstartare
Har lite problem med min bröst sele och rockard.

Var ute med min sambo och körde lite i dag...satt och kollade på rockaden där den sitter fast i selen. Och så ha rockarden rest lite på sej och är mitt i öglan den sitter i och nästan på väg ut på andra sidan. :eek: Fattar ni vad jag menar? Hur gör man för at det inte ska bli så.

Sen en sak till...där rockarden sitter fast i öglorna där är det rörlig fram och tillbaka. Det ligger på en det hästen har runt magen. Men i bland åker det ända framför eller ända bakom så det ligger på bara hästen. Vad gör man åt det?

Och hjälp mej gärna och berätta vad alla grejerna heter också :o

Gud vad det känns som jag svamlade nu...hoppas någon fattar.

Lägger in en bil så ni ser hur selen ser ut iaf:

DSCF0004-12.jpg

DSCF0005-13.jpg

(bilderna är inte från i dag...den är bättre inpassad nu)

Sv: Skaklarna sitter inte kvar!

Nu är jag ingen expert men min första tanke är att korta draglinorna så att inte skaklarna kommer så långt bak att de håller på att trilla ur öglorna. Sen hade jag funderat på hur vagnen/rockarden är balanserad. Det kanske är för lite tryck neråt vid däckeln (den som sitter runt magen) så att den lyfter... ?

Senast ändrad av en moderator:

Nu är jag ingen expert men min första tanke är att korta draglinorna så att inte skaklarna kommer så långt bak att de håller på att trilla ur öglorna. Sen hade jag funderat på hur vagnen/rockarden är balanserad. Det kanske är för lite tryck neråt vid däckeln (den som sitter runt magen) så att den lyfter... ?

Ja så kan det mycket väl vara...

Nån mer som har nå andra förslag eller som vet vad man ska göra åt det hela :)

Svårt säga eftersom du säger den är bättre inpassad nu selen, men på bilden så lär ju hästen dra med skaklarna, och då flyttar ju sig skakelfästet beroende på hur vagnen rör sig. Dvs när hästen drar åker det bakåt då skakeln drar och inte draglinorna/brösten, och i t ex en nedförsbacke åker det fram då det är ganska mkt slack på bakselen så skakelfästet skjutes fram av skakeln (och drar med sig maggjorden/den delen) innan bakselen tar i och bromsar.

Aha...ja jusst det...ja ska spänna draglinorna lite mer nästa gång jag kör se om det blir bättre då...kanske inte varit riktigt spända fast jag tyckte det blivit bättre :)
Finns det någon riktlinje på hur spända dom ska bara?

Det är ju de som ska dra, så bröstan ska börja dra innan skakeln gör det. Skaklarna ska bara hållas på plats. justeringen av vagnens position sas ska ju ske via brösta och baksele. Dock handlar det inte bara om hur spända draglinorna är, utan draglinjen/linjen på linorna etc. Du har ingen duktig som kan kika på det IRL?

Men kikar du på din andra bild, så där drar skakeln, och linan slackar väldigt. Därför åker skakelfästet bakåt, och maggjorden dras bakåt

Du ska se till att det är minst 50 cm mellan svängeln och hästens bakben när draglinorna är spända (krav enligt TR), annars är det bara att spänna draglinorna tills hästen verkligen drar med dom och inte med skaklarna.

Du bör även se till att du får in ungefär en "knytnäve" mellan bakselen och hästrumpan när hästen står i drag (när draglinorna är ordentligt spända) så att inte bakselen tar emot när hästen drar.

Skulle skaklarna ändå inte vilja ligga kvar ordentligt trots korrekt inpassade draglinor så kan du med fördel ta fram svetsen och smidesverktygen och bygga en ögla ("droppe") på skaklarna av samma modell som man brukar ha på maratonvagnar.

Okej....jo där på den bilden är dom alldeles för slaka...ska kolla lote och så se om en kompis kan komma och kolla också

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 469
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 611
Senast: LelleLilla
·
Relationer Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 941
Senast: Amha
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 306
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka