Skaklarna på en släde

CA

Trådstartare
har en gammal modell av en släde, men vi vet inte hur skaklarna ska sitta eller hur dom ska se ut...

Framme där jag tycker att skaklarna borde sitta är det grova "järnringar" eller vad man nu ska säga och på ett flertal av de skaklarna vi har hemma är det också "ringar"

Nån som har en bra bild eller likande?

Tacksam för svar då det är snö ute och jag är sugen på att spänna för nån av hästarna :D

Sv: Skaklarna på en släde

Liten tanke.

Man ska inte vända ringen på skakeln mot ringen på släden så de sitter mot varandra och sätta i nån slags "sprint" då?

Sitter det inte några typ järnöglor nertill på medarna en bit bakåt? Ofta har skaklar till slädar ett järn med en böj på som man trär in i öglorna, sen sitter dom där utan sprintar.

100700_usl_s.jpg

143734_obl_s.jpg

67975_vbl_s.jpg
Hur ska denna fästas till skaklar?

snigelfarmor:
bilden på den översta släden var sådana "järnringar" jag menade, hur fäster man skaklarna då?
tack för bilderna, släden i mitten var jättefin!

Skaklarna på nedersta bilden vrider man in vid krokarna nere vid slädmeden, precis efter första strävan. Själv har jag en rissla med svängel, där ändarna påminner mycket om krokarna där. Svängeln är placerad lågt och långt bak, liksom krokarna, troligen för att släden bättre skall följa hästen. Vet, då jag har enklare slädar som jag kopplar timmerskaklar till, hur man kan sladdra efter vägen :D

Översta bilden, tippar på två varianter, antingen enbet (krokas i krokarna bakom, eller fasta skaklar som sprintas i de små öglorna framåt?). Det jag faktsikt sett är slädar med parstång, där den fästs i de små öglorna. Kan väl säga att konstruktionen inte är gjord för tvära svängar :devil:

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 187
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
539
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 555
Senast: morgaine
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 428
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar