Skakande bakknän

Tagliabue

Trådstartare
Happ min kuse (som jag nämnt en del här ;) ), har börjat gå galoppintervaller nu, får hjälp av en tjej som lär honom galoppfattning och som har ridit intervallerna på honom.

Just nu har han gått 2 intervallpass, första hade han varit lite piggare och inte tagit fattningarna på en gång utan travat en del - galopp och avbrutit osv. Men denna gång gick han 4 och vi avbröt när han tyckte det var som roligast + att han tog fattningarna varje gång och höll ett lugnt tempo.

Grejen är det att han skakade i båda bakknäna efter, detta har han gjort tidigare men d enbart ett bakknä (fåtal gånger tidigare men detta var länge sedan).

Han gick 2 lugna intervaller för vagn i trav i lördags med ordentlig lugn värmning, idag fick han en lite kortare värmning - skakade i båda bakknäna och i lördags enbart h bakknä.

Hästen var för drygt 1 månad sedan ner till en viss omtalad Lindblom och där fick vi "domen" v armbåge v ländrygg och vb knä. Så jag går givetvis och funderar på varför h bakknä i lördags och nu båda bakknäna, min teori ang båda bak kan nog ha varit pga den kortare värmningen samt att det är jobbigt för honom att gå i en lugnare galopp då han dessutom inte är van att galoppera över huvudtaget. Jag skrittade honom för hand ordentligt efter.

Usch vad jag vimsar på, men kan jag ha en teori om att ha rätt? Har genast tagit fram min favoritburk och hoppas han blir något förbättrad.

Sv: Skakande bakknän

Du kanske måste träna upp muskulaturen innan intervallerna mera...hur ser knästräckaren ut , är det indraget eller ser det normalt ut ?
Jag hade en som alltid skakade i baknäna och ( jag vet inte om jag törs säga det...men) ...honom tog jag patellan på och efter det tog han en massa segrar..men det gjordes inte förrän vi provat allt annat med rtg, behandling , underhudsblistring mm

Jag tycker det ser normalt ut. Ska slänga en extra titt på honom imorrn igen. Men en sak som jag har tänkt på nu är att det knäpper i vb knä när han skrittar .. får mig att fundera på just patellan nu när du säger det.

det knäppte på min med, men han hakade aldrig.
Är det patellan så kan det gå att träna upp muskulaturen i bakpartiet, men det kommer tillbaka om man är tvungen att ställa ner dom.

Okey .. ska ha detta i åtanke iaf, tanken är ju att han ska lägga på sig lite på rumpen även om den är välmusklad och fin som den är nu vilket jag hoppas han gör med denna träning.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 712
Senast: prallan
·
Hästvård Har en 7-årig c-ponny sedan två år tillbaka (i maj 2014). Han var inte mycket riden innan vi fick honom. Vi började ganska direkt rida 5...
2
Svar
35
· Visningar
2 977
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 788
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka