Skagfjord sadel

Venus_in_Furs

Trådstartare
Någon som vet om denna säljs i Sverige??
skagfjord_slettur_yfid.jpg

Red ofta i den på Island och tycker den var helt super! Men har inte sett den i Sverige:(

Sv: Skagfjord sadel

Det där är en gammal typ av sadel.
Väldigt trång i kanalen och med paddlar baktill.

Men gillar man den och den passar hästen ska man ju köpa den.

Enda sättet i sverige idag är att köpa den beg.
Brukar inte kosta mkt.

Förut såldes de bla av sadelsidan.se, enda sättet att köpa en idag är nog att
köpa en från island eller köpa beg i sverige.

Jag vet ev av en till salu, pm'a om du är intresserad!

(Då kan jag fråga den som har sadeln, vet att den bara hängt i flera år)

Det finns nog inte en enda häst i världen som kan ha en sadel som är 18" i strl & 97 grader i bommen.
Jag avråder verkligen från en sån här, men visst, de är sköna för ryttaren.

Tillägger, du märker säkert själv hur sadeln absolut är för smal för sadelbocken eftersom du som ryttare skulle hamna i stolsits i den.Sadelbockar är inte heller speciell vida & de flesta islänningar har kraftigare rygg än så, om de inte har taknock vill säga.

Jag vet att det är en gammal typ av sadel.

Anledningen till att jag gillade den var faktiskt att den låg så pass bra på många olika hästar, och jag hade definitivt högre kriterier än islänningarna vad gäller den saken. Vet dock inte vad det var för bomvidd på den jag hade. Den låg som sagt väldigt bra på hästarna och man fick inte stolsits i den.
Jag tyckte denna sadel både låg bättre och hjälpte ryttaren till korrekt sits på ett bättre vis, än många olika Ástund- sadlar jag red i.

Vad gäller dessa paddlar bak, dem har jag däremot funderat en del över! Både många Ástund-sadlar och en del andra har ju kvar dessa. Jag tänker mig att dessa är obekväma för hästen men har inte fått det bekräftat. Många verkar oense på den punkten med. Någon som har något att säga om dem? Stämmer mina misstankar ska jag sjävklart inte leta vidare efter denna typ av sadel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
167
Senast: Kristall10
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 243
Senast: Palermo
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
625
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 034
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar