skaffa valp?

Smurfoff

Trådstartare
jag är jättesugen på att skaffa valp.. blir 18 i november och tänkte köpa den själv. är sugen på en english toy terrier eller en annan liten hund. har läst en hel del om olika raser. Vi har två hundar nu, bor i lägenhet, (en stor trea) och den ena hunden börjar bli till åren så han har inte så långt kvar, å då blir den andra hunden ensam.

de ja undrar nu. jag går i skolan, har dock väldigt hyfsade tider, slutar runt 12 varje dag.. och är ledig på fredagar. och min mamma är hemma på förmiddagarna.

kan man lämna en valp ensam ca: 4 timmar om den har sällskap av annan hund? för min kompis har två stora hundar och en valp och den klarar utan problem att vara hemma några timmar för den har sällskap av dom andra hundarna..

sen kommer den följa med nästan överallt, förutom skolan för där kan man inte ta med sig hund.

Sv: skaffa valp?

kan man lämna en valp ensam ca: 4 timmar om den har sällskap av annan hund? för min kompis har två stora hundar och en valp och den klarar utan problem att vara hemma några timmar för den har sällskap av dom andra hundarna..

Nej det kan man inte, man lämnar inte en valp 4 timmar förän man ensamhetstränat den.
Alla hundar köper inte att bara ha en annan hund som sällskap heller.

Nej, inte 4 timmar inne. Däremot har jag lämnat min valp ensam så länge i hundgård ihop med min andra hund ända från början. Det var liksom tvunget till det när jag jobbade, men då var jag ju i närheten och gick förbi dem då och då.

Ens om din valp skulle klara att vara ensam så länge så är det inte bra och den kommer troligtvis heller inte kunna hålla sig så länge...

Intressant är att veta hur ens livssituation ser ut om några år. Du är 18, och kanske kommer flytta, jobba, plugga osv. Då gäller det att du har en plan.

Du har inte funderat på att skaffa dig en vuxen hund istället för valp?

jag vill ha en valp då jag vill "forma" den själv. kommer miljöträna mycket med valpen och vill att de ska bli en trygg och harmonisk hund

då får du nog vänta med att köpa valp, eller betala dagmatte eller hunddagis.

Jag personligen hade inte sålt hund till dig.
Jag spontanköpte hund när jag flyttade hemifrån.
Jag hade planerat med min vän att hon skulle ha hunden hos sig på dagarna och det gick bra, tills min och hennes tik inte kom överrens längre.

Hade jag inte haft turen att vi får ha hund på jobbet hade jag inte haft någonstans att göra av min hund.

Så nej, du kan inte ha valp nu och bör inte skaffa hund förrens du fått jobb och vet hur du kommer arbeta en längre tid framöver, alt. dagis eller dagmatte.

jag vill ha en valp då jag vill "forma" den själv. kommer miljöträna mycket med valpen och vill att de ska bli en trygg och harmonisk hund

Det blir inte en trygg och harmonisk hund om du inte kan vara med hunden hela tiden första månaderna. Mina hundar har vid 6 mån ålder varit uppe i att max vara själv 2 h och då inte ens varje dag. Det har känts bäst och lugnast med den framfarten på ensamhetsträningen. Även som vuxna har dom max fått vara själv 4h och då inte dagligen.

Hund är väl eg inte för de med heltidsjobb om man inte har avlastning i form av dagmatte, hundvakt osv. Ni har ingen granne som är sjukpensionär, pensionär eller liknande som vill vara hjälpande hand?

jag har en familj som kan hjälpa till. och de e inte aktuellt förens nästa sommar.. då ja kan va hemma dom första 2 månader hela tiden med valpen sen kommer någon annan att va hemma med den. vet inte vad ni ser för fel i de .

Fast du skrev inte så i från början, du skrev och frågade om man kunde lämna valpen ensam
(med hundkompis) i 4 timmar och det är INTE okej.

Att du är hemma med valpen i två månader och sedan tar hundvakten över är en okej lösning.

Men som sagt, du skrev aldrig den informationen från början så hur ska vi kunna veta det!

Då kan det ju funka bra :) att ha valp är faktiskt väldigt jobbigt om man ska vara ärlig, det är som att ha ett spädbarn.... man kan behöva gå ut mitt i natten, får inte skita ifred, kan inte göra små ärenden som att gå och handla eller liknande utan att ha barn... förlåt.. hundvakt :) Men det är också underbart med hund, men man får inte glömma vilket jobb det är :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka