Skaffa valp - vad ska man och vad ska man inte?

Välj dina "strider" - bättre att ha fem kompostgaller för mycket under värsta tuggtiden! Genom att hindra felbeteenden från att uppstå, slipper du hantera dem sen. De allra flesta destruktiva ideerna försvinner av sig själva med ålder, speciellt om de aldrig får en chans att uppstå. Stängsla bort sånt den inte får äta på under värsta tandkliperioden, ha en långlina hängandes när den är lös så att du kan hindra att den skiter i inkallningar osv.

Ha kul! Hitta spännande saker på marken när ni går promenader, var oförutsägbar och intressant så att valpen snabbt förstår att du är en smart och givande typ att ha koll på.

Vila tillsammans. Så otroligt viktigt. Gå ut och sitt i skogen tillsammans så valpen får undersöka i egen takt, åk hem och lägg er en timme på soffan tillsammans. Etablera att när människan vilar så ska valpen vila.

Visa valpen att händer är mysiga! För varje jobbig sak en hand gör (fånga selen när den är på väg till nått kul, klippa klor, lossa en tova...) så se till att göra 10 trevliga saker. Gör en lek av att du får ta på alla kroppsdelar, välta den lekfullt så den lägger sig på sidan, titta i munnen, hålla fast ett ben/öra/nos/svans. Tänk på vilka situationer som den kommer uppleva som vuxen som du vill slippa lära in i affekt: veterinärundersökningar osv.

Rent mekaniska färdigheter jag tycker är användbara är att stoppa huvudet i selen, ta ögonkontakt, följa pekande och följa en handtarget. På så vis har du grundfärdigheter som du kan använda för att hjälpa hunden igenom massa nya situationer som kan uppstå utan att ni hunnit träna.

Som du säger växer mycket felbeteenden bort, men det är kanske inget man tänker på just i "stridens hetta". Jag ska absolut ta med mig det du säger om att välja mina strider.

Jag har också tänkt mycket på det där med att vara rolig för valpen. Med en bra kommunikation tror jag du har mycket "gratis" sedan i framtiden.

Lär hunden chilla på kommando. Jag trodde ett "gå och lägg" dig skulle räcka men det gjorde det inte. Nu är min en väldig lugn hund så när jag väl insåg missen gick det fort men just att lägga sig och slappna av, inte bara ligga ner är en bra grej.

Men jag tror man måste utgå mycket från sin hund och situation. Jag har tex inte lagt tid på att han ska gå fint i kopple. Men han gör det ändå, inget tid på att åka bil bra, han gör det ändå. Vi bor lantligt och träffar få folk och människor och visst han behöver öva mer på det men det går ändå fint för att han är en lugn liten hund. Jag började träna inkallning dag 1 och det är jag glad över

Jag skriver under på detta. Min hund kan inte något kommando i stil med "gå och vila", vilket märktes mycket väl i påskas när han försökte hålla reda på alla människor.

Jag tror också det.. Det underlättar nog väldigt mycket inför framtiden :)

Och var specifik! Inte bara peta lite här och känna lite där. Min kille är oftast rätt okej att hantera, men allt skulle kunna gå lättare. Kloklippning är det vi tränade mest och det är det som går bäst. Det behövdes ju också redan från början...

Vilket roligt inlägg att läsa, så charmigt :D Höll på äta upp fysioterapeuten :devil:
Skvallerträning har jag faktiskt funderat på, vad det gäller hundmöten osv. För att precis som du säger, förebygga istället för att försöka fixa det i efterhand. Hundmöten är ju något som många faktiskt får väldigt mycket problem med. Blev även väldigt imponerad när du berättar att du kan avbryta en Saluki då den ser en hare. Jag kan tänka mig att de inte är den lättaste rasen att ha lös.
Ja alltså.. hon går fortfarande under smeknamnet "Monstret" här hemma :p Fysioterapeuten försökte bestämma sig för vilket djur hon var, då när hon var liten. Jag trooor att det slutade med pirayakrokodilskrikfågel eller något i den stilen :angel: (Kan tilläggas att sedan, när Ebrah förstod vad det hela handlade om, så blev hon otroligt snäll och tack vare fysioterapeutens övningar för oss osv så blev det också att jag tog tag i det här med hanteringen och fick allt bättre.)

Och du har helt rätt i att det inte är lättaste rasen att ha lös :p Ebrah kan vara dum ibland nu. Hon har aldrig jagat vilt, men stuckit iväg från mig och nu när jag märker att hon kommer in i någon dum period (för det går i perioder) så släpper jag henne bara i inhägnader. Jag hoppas att hon någon gång ska bli som min äldre tik, som skulle kunna gå lös precis överallt om det inte var för att hon inte alls förstår att bilar är farliga och att det är direkt olämpligt att kliva ner från trottoaren för att gå en meter ut på vägen istället :D

Att inte göra:

Låta valpen hälsa på andra hundar på promenader.

Låta valpen bli tjock. Valpar och unghundar ska vara slanka på gränsen till smala.

Att göra:

Leka massor med valpen. Både med och utan leksak.

Använda långlina släpandes på marken vid lösträning.

Träna hantering på ett för hunden trevligt sätt.

Ensamhetsträna tidigt.

Aktivera både knopp och kropp på en lagom nivå. Spår exempelvis så fort valpen klarar det.

Det är vad jag lärt mig av två valpar och kommer fortsätta med i framtiden också.

Hej på er alla hundtokiga!
Nu är det så att jag och sambon mest troligt blir med valp i september någon gång om allt går som planerat.
Och jag förstår ju att man kommer komma på saker i efterhand som man tänker "fasen, varför gjorde vi inte så med valpen från början?".
Så jag tycker att det hade varit roligt och intressant att höra av er andra vad ni gjorde för misstag med er valp som ni skulle ha gjort annorlunda till nästa hund ni skaffar? Och vad har ni gjort som ni tycker har varit riktigt bra?
Bomba med saker :D
Så spännande!!!

Jag är väldigt nyfiken - vilken ras är valpen? Jag känner att förutom det allmängiltiga så finns där saker som man kanska bör tänka lite extra på med vissa typer av hundar. Jakt, till exempel. Det är en grej som är svår att få bukt med sedan hunden fått uppleva jaktlyckan. Om det är en ras med mycket jaktlust. Osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 597
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar