Skaffa valp som ensamstående - eller omplaceringshund?

Silver Girl

Trådstartare
Det börjar se ut som om jag ev kan skaffa hund tidigare än jag trott, men då börjar andra frågor dyka upp.

Kan man skaffa valp som ensamstående? Tycker jag läser mycket om "jag och min sambo arbetade olika tider, så vi var hemma flera månader med valpen" , "vi var lediga två månader var" eller liknande. Jag måste lita till hunddagis efter kanske 6 veckor, svårt att få ledigt så mycket längre. I övrigt har jag hundpassning helger och kvällar om det skulle behövas innan hunden är ensamhetstränad, men är det för ungt att vid 14 veckor börja på hunddagis??

Eller ska jag satsa på en omplacering? Lite osäker på detta då man hör så många omplaceringar med problem. Oftas uttryckt som "hon/han är världens mysigaste hund men vi har lite problem med ensamhet/rumsrenhet/andra hundar" m m.
Eller går det att hitta bra och välanpassade omplaceringar? Det kanske inte skrivs/pratas så mycket om dessa?

Skulle så gärna själv ha hunden från valp och få vara med under uppväxten och då veta varifrån ev problem kommer (blir min första hund så något fel kommer jag säkert att göra). Men går det inte så får jag förstås tänka om.

Alla funderingar välkomna. Hur har ni andra ensamstående med heltidsjobb (där man inte kan ta med hunden) gjort?

Sv: Skaffa valp som ensamstående - eller omplaceringshund?

Hur har ni andra ensamstående med heltidsjobb (där man inte kan ta med hunden) gjort?

Jag var hemma med valpen de två första veckorna bara och sen fick valpen vara hos en vän till mig som blev hans dagmatte. Funkade jättebra, inga problem alls och hunden älskade att vara hos sin extra-matte

Jag skulle inte ha min valp på hunddagis, utan hellre hitta en dagmatte.

Alla omplaceringar är heller inte problemhundar. Det kan vara fd avelshundar som ska gjort sitt och ska få egentid resten av livet.
Brukar vara bra att kolla med rasklubbarna av de raser man är intresserad av.

Och även kolla med olika uppfödare, ibland har de hundar hemma som de liksom inte kommit sig för att annonsera ut...
Man kan även slänga ut lite förfrågningar på FB och liknande.
Jag snubblade över min nästa hund på det viset och hon är förhoppningsvis så gott som problemfri.

*KL*
Dock bör man vara beredd på att även en okomplicerad omplacering kan behöva en viss "inkörningsperiod", att man gör en snabbrepris på vara ensam hemma-träningen osv.
Och på att alla inte är helt ärliga när de lämnar ifrån sig hunden, det kan dyka upp både det ena och det andra. Det bästa är så klart om man kan få ha hunden på prov!

Mina tidigare hundar har jag skaffat som valpar och det har funkat bra trots begränsad ledighet när det gällt ett par av dem. Jag insåg nog inte att det kunde bli problem... Man bör absolut ha en plan B i beredskap, en del hundar går i princip inte att få att kunna vara ensamma någon längre stund.
Skulle nog också hellre lämna hunden till en dagmatte, i synnerhet om den är ung så kan det bli för mycket stresspåslag på ett dagis - de flesta dagis tar heller inte emot valpar eller alltför unga hundar.

Inventera bekantskapskretsen! Min bästa kompis hade ledigt två veckor när hon köpte sin senaste valp, sedan fick han vara hos mig på dagarna i två månader tills hon fick semester (han kom inte när det var planerat) och det gick väldigt bra.

Som de andra skrivit skulle inte jag heller sätta på dagis när den är så liten. På det dagiset som finns här är det också en 6 mån gräns. Däremot behöver det inte vara ett problem att du inte kan vara hemma, utan leta en dagmatte, kolla i grannskapet, bland vänner osv. När jag tog hem min valp i höstas hade jag ingen möjlighet att vara hemma en längre tid, hade planerat min ledighet mycket mycket dåligt och min morbror som bara jobbar kvällar var schysst och tog hunden.

Svarar lite allmänt:

Har ingen i närmaste bekantskapskretsen som skulle kunna vara dagmatte/husse då de alla har jobb som till största delen är dagtid (liksom mitt jobb), eller bor för långt från mig för att det ska vara praktiskt. T ex skulle pappa som är pensionär gärna ställa upp några månader tills hunden blir tillräckligt gammal för dagis, men han bor 4 mil från mig, och köra 16 mil/vardag i flera månader känns inte praktiskt. Har inte frågat runt på allvar då jag inte trodde hund skulle bli möjligt på ett par år, så det kan ju dyka upp någon som jag inte tänkt på.

Har ännu inga kontakter i "hundvärlden" så jag har ingen naturlig ingång till att hitta någon utomstående och annonsera känns lite osäkert.
Önskar just nu att det med hundar fanns någon motsvarighet till ridskola så man kunde komma in i en klubb och få kontakter innan man faktiskt har en hund. Kanske skulle fråga om de behöver extra funktionär till aktiviteter på brukshundsklubben?

Att lägga ut annons behöver inte alls vara osäkert! Man får ju såklart sålla och kolla upp personen så gott man kan, träffas några ggr innan, man kan skriva något kontrakt osv. Jag har haft flera hundvakter som jag hittat genom annonsering, då jag flyttat runt mycket och ibland inte känt en enda person i staden. Då fick jag lösa det genom annonsering och det har gått bra varje gång.

Jag köpte en 1-årig omplacering. Uppfödaren hade sparat henne hemma för att använda henne i avel, men tyvärr blev hon inget avelsmaterial då hon fick juvenil lokal demodex.
Men å andra sidan köpte jag en hund som jag visste var friröntgad, som var grundtränad, ensamhetstränad, rumsren, van vid allt och helt jäkla underbar.
Så nu har jag världens bästa hund hemma, demodexen har inte kommit tillbaka (peppar peppar, gått 1,5 år nu) och hon är verkligen mitt allt. Jag kommer aldrig kunna få en sån hund igen. Vi klickade direkt och hon följer mig överallt. Med den erfarenheten skulle jag aldrig tveka att köpa en vuxen omplacering igen. :laugh:

Kan tillägga att jag egentligen ringde på en valp från den uppfödaren. Men ungefär en halvtimme in i samtalet frågar hon om jag ev skulle kunna tänka mig en vuxen hund istället för att hon hade en hemma som hon trodde skulle passa mig perfekt. ;)

Senast ändrad:

Heltid jobbar jag visserligen inte, men mina pass är 10 timmar så jag ka ju knappast lämna en hund ensam den tiden i alla fall ...

Min nuvarande hund fick jag hem när han var ca 13 veckor. Jag var hemma en vecka och sedan var han hos hundvakt. Fungerade hur bra som helst och han ser henne som en andra matte.

Jag tro att de flesta dagis inte tar emot så små valpar och jag tycker kanske att de är lite för små för den miljön då. Jag skulle hellre letat efter en dagmatte att ha i början.

Tycker inte du ska vara rädd för omplaceringar. Vår två är det och helt fria från olater och problem, rumsrena, grundtränade, bra med andra hundar, barn människor, inga problem att vara ensamma, fullt friska osv...

Den förra var även han en omplacering, underbar hund på alla sätt. Dock var hade han katstrofala höfter och knäleder och fick somna in efter bara sex månader, det var en chansning vi gjorde.Vi visste att det fanns en risk att han inte skulle hålla, men vi ångrar inte att vi tog honom. Den finaste hund jag träffat i hela mitt liv.

Nu var jag visserligen "arbetslös", bara 19år och bodde fortfarande hemma när jag skaffade min hund. Men bara någon månad efter fick jag heltidsjobb. I början tog jag hjälp av kompisar som studerade eller var arbetslösa. Men de var inte hållbart i längden så jag letade dagmatte och hittade två pigga pensionärer som tog honom på dagarna. Hunden är snart 7år och det har varit ett evigt pysslande med hundvakt/dagmatte sedan han var valp. De krävs lite extra planering att ha hund som ensamstående, men det går om man vill! En sak man kan tänka på är att det är mycket lättare att hitta hundvakt åt en liten hund än en stor.

De senaste året har jag studerat och kommer så göra i några år till och för första gången på 6 år så behöver jag ingen hundvakt på dagarna, vilket är otroligt skönt :)

Jag tror inte det ska vara några problem att lämna bort valpen till en annan person på dagarna när du jobbar. En dagmatte är nog en fördel, men hunddagis kanske kan fungera beroende på hur upplägget ser ut på just de hunddagiset. Kan bli lite väl hård lek för en liten valp om den får vistas bland många andra vuxna hundar.

Tack för alla svar. Speciellt positiva historier om omplaceringar, det känns som att det är ett bra alternativ. Ska fundera mera så får vi se hur det blir.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 052
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31