Sv: Skaffa-valp-ångest
Tack! Jo även han var en av de "finaste" valparna i kullen. De allra flesta domarna tycker att han är jättefin, flera har kommit fram när dom dömt färdigt klassen och sagt att han är jättevacker verkligen men att han behöver mer massa. (Vilket ju också står i kritiken.) Han har vuxit ganska långsamt jämfört med vissa andra, men så blir han ju fin på riktigt också.
Nu behövs det lite mer hund på bredden, sen kommer han nog bli superfin. Och framför allt så är han en positiv och härlig hund som är med på allt, det är det viktigaste för mig.
Jag är inte alls särskilt duktig på valpexteriör och utveckling och så där, jag vet mest vad jag gillar och inte gillar på vuxna hundar. Men spontant så tilltalas jag också av den svarta. Hon ser jämnare ut och är dessutom riktigt ärtig och glad. Däremot tycker jag brindle är en finare färg.
Jag ser skillnaden med halsen som min uppfödare redan sagt, men båda är de mest lovande så såå illa är det ju inte på brindlen. Sedan tycker jag det är svårt för bilder är ju lite ögonblicksbilder och valparna kanske kränger sig,backar osv.
Jag har ju faktiskt träffat valparna med, men det är svårt att se exteriören på valpar som paddlar runt i en stor ikeakasse och brottas med nytvättade lakan, kissar på mina koppel och hänger mig i byxbenet.
Båda dessa var väldigt glada och positiva iaf, men uppfödaren beskriver den svarta som lite mer framåt.
Afghaner får ha alla färger på pälsen, så det spelar inte så stor roll hur de utvecklas. Man tittar mer på själva kvaliteten och strukturen. Däremot ska dom ha mörka ögon och helst mörk nos med, men ljusare är tillåtna på ljusa hundar. Men själva pälsfärgen kan variera. Jag tror t.o.m att det är ganska ovanligt att dom behåller samma färg hela livet. En creme kan bli ljusare med tiden, en guld med mask kan också blekna, de blåa kan variera väldigt mycket och de svarta kan dra åt brunt eller grått eller vara helt kolsvarta. För att inte tala om brindlarna som kan vara rejält brunbrindlade som valpar och sedan i längden på pälsen snarare dra åt blått medan ryggen fortfarande är brun. Osv.