Skaffa-valp-ångest

G

Galathea

Jag har drabbats av världens skaffavalpångest! I nästa vecka så kanske det kan komma att flytta in en liten valp här hemma, men jag fick plötsligt kalla fötter.

Tänk om jag gör något fel? Tänk om den blir lite av en problemhund pga något jag gör? Tänk om den blir understimulerad eller överstimulerad eller om får ensamhetsvårigheter. Jag kom liksom på alla tusen saker som kan gå fel. :crazy:

Tänk om jag bara hade tur när jag fick Cerberus. Han var ett litet monster som valp men nu är han världens bästa vovve för mig, vi har i stort sett inte haft problem med någonting. Javisst, han äter lite dåligt ibland och han vill hemskt gärna busa med alla han möter emellanåt. Men han är pigg och glad och kan slappna av, följa med överallt, vara ensam hemma och fungerar med alla sorters hundar. Han är glad i barn trots att jag inte har haft några att öva på och han bryr sig inte nämnvärt om stökiga människor, plötsliga ljud, alkisar och allt annat konstigt man springer på så här i stan.

Men men men, tänk om jag bara haft tur? Jag har liksom inte specifikt övat något av det där, det har i stort sett "bara blivit så". Och nu blev jag plötsligt nervös. Tänk om jag gör något fel! Tänk om jag blir en dålig matte. :crazy: Hur tänkte ni när ni skaffade valp? Var ni också nervösa? Hur kom ni över det? :p

Sv: Skaffa-valp-ångest

Det jag skulle fundera över är skolsituationen, är du kvar i gbg så är det ju praktik hela nästa termin. Det och pengar....
Cebbe verkar du ju ha lyckats väl med!

Jag var så nervös att jag hade ångest i flera veckor. Var på väg att ångra mig och ta en spanienhund istället, "för då är det ju inte jag som förstört hunden".
Är superglad att jag inte gjorde det, då hade ju inte Miiko kommit in i mitt liv och hon är helt klart det finaste som hänt mig.
Fast jag är helt övertygad om att hon kommer bli en galen ondsint mördarmaskin och att jag kommer att hamna i fängelse för att jag har gjort henne sån!:D

DET KOMMER GÅ BRA!!!!!!
+att valpar är det finaste som finns, dom ska man njuta av!

Hejjar på dig:)

(Är det en till Afghan mon tro?)

Tro mig, den har jag redan funderat över och pratat med min uppfödare om. Jag kommer inte vara kvar i Göteborg utan flyttar till Stockholm i januari. Med lite flyt gör jag min praktik där uppe och då kommer valpen antingen få vara med husse eller hos sin uppfödare. Till hösten kanske jag kommer ner igen men då är ju valpen ett år, plus att husse förhoppningsvis följer med ner då. Och då är det ju uppsatsskrivande och lite sånt som är mer fritt. Ekonomin behöver jag kanske inte dra här men den är också löst och övertänkt så att säga. :p

Hannapirat: Givetvis är det en till afghan det handlar om. :D Uppfödaren har bokat två åt mig, så får jag välja den jag känner passar mig bäst. (Jag tar helst hela kullen. ;))

Men det kommer säkert att gå jättebra. Du har ju en till av samma ras och även fast individer skiljer sig åt är det lättare att ha en av samma ras för dom är ju "samma" i grund och botten. Och vilken toppen uppfödare du har som åter dig tinga 2 valpar så du får den bästa, det minskar ju chansen att det blir helt åt :devil: fel :p.

Jag kommer inte vara kvar i Göteborg utan flyttar till Stockholm i januari. Med lite flyt gör jag min praktik där uppe och då kommer valpen antingen få vara med husse eller hos sin uppfödare.

Eeeeeeller så dumpar du valpis hos mig! :D (om det är av icke-tuggig modell!)

Du vet vad jag tycker och du vet vilken jag tycker att du ska ta ;)

Dessutom, det är inte bara tur att Cebbe är fin och bra, du har ju lyckats med Carmen också, eller hur? och du är duktig med hundar, hade du inte varit det så hade inte min gamla dam varit så förtjust i dig som hon faktiskt är.

Jag har en valp bokad hos en kennel och ska åka och titta på valparna om några veckor. Kommer få hem den lagom till jul.
Jag har ingen ångest, jag bara längtar. Självklart kommer det bli tufft i början, men jag är säker på att det kommer gå bra. Våran förra hund var helt underbar, vi har inte kunnat ha en bättre hund. Och mycekt av det beror ju faktiskt på oss.
Och du verkar ju ha en bra hund redan, du kan hund. Så jag tycker inte du ska oroa dig. Har du lyckats med den du har är jag säker på att det kommer gå bra med nästa också.

Såja, såja. Det kommer säkert att gå fint med valpen, är helt övertygad om det! Så kul med en till, nu får du en flock...Hundar uppfostrar ofta yngre som kommer in i flocken så du får nog hjälp därifrån också, fast ibland är det ju inte det man vill att de ska lära sig så man får lov att ha ögonen med sig. Jag brukar skoja och säga att Eddy lärt Star allt han kan och att det är därför hon står och kissar...Men ärligt, en hel del lär de sig av varandra och är det något du inte gillar eller vill ha annorlunda med nr2 så får du jobba med det från början. Är det en tik eller hanhund du tänkt dig?

JJag har ingen ångest, jag bara längtar.

Ångesten kommer vanligtvis veckan innan. :D

TS, kalla fötter är alldeles jättenormalt innan man får hem valpis. Har du funderat igenom det här en tid och löst det praktiska så försök hålla kvar vid den känslan.

Du har tänkt igenom allt och du har redan en hund (av samma ras dessutom) som du verkar ha lyckats bra med.

Jag var jättenervös när jag skulle skaffa Sigge. Att jag skulle misslyckas, att allt skulle gå åt helvete och att sambon skulle ångra sig så att det trots allt inte skulle bli något köp. Därför frågade jag om han fortfarande ville sisådär 15 gånger/vecka innan han sa att "du, jag ger mig inte in i nåt jag är emot. I så fall säger jag till". Då blev det väl bara 7 ggr/vecka eller så :p

Jag tänkte som så, att vad kan egentligen gå fel? Allvarligt fel alltså. Jag kom fram till att det faktiskt inte var så mycket, och om hunden inte lär sig gå perfekt fot så är väl inte det hela världen.

Jag har drabbats av världens skaffavalpångest! I nästa vecka så kanske det kan komma att flytta in en liten valp här hemma, men jag fick plötsligt kalla fötter.

Tänk om jag gör något fel? Tänk om den blir lite av en problemhund pga något jag gör? Tänk om den blir understimulerad eller överstimulerad eller om får ensamhetsvårigheter. Jag kom liksom på alla tusen saker som kan gå fel. :crazy:

Tänk om jag bara hade tur när jag fick Cerberus. Han var ett litet monster som valp men nu är han världens bästa vovve för mig, vi har i stort sett inte haft problem med någonting. Javisst, han äter lite dåligt ibland och han vill hemskt gärna busa med alla han möter emellanåt. Men han är pigg och glad och kan slappna av, följa med överallt, vara ensam hemma och fungerar med alla sorters hundar. Han är glad i barn trots att jag inte har haft några att öva på och han bryr sig inte nämnvärt om stökiga människor, plötsliga ljud, alkisar och allt annat konstigt man springer på så här i stan.

Men men men, tänk om jag bara haft tur? Jag har liksom inte specifikt övat något av det där, det har i stort sett "bara blivit så". Och nu blev jag plötsligt nervös. Tänk om jag gör något fel! Tänk om jag blir en dålig matte. :crazy: Hur tänkte ni när ni skaffade valp? Var ni också nervösa? Hur kom ni över det? :p

Åhh är det en liten Affe valp på G?:laugh:

En liten tik. Jag ska bara lyckas välja vilken. (Jag som dessutom lider av beslutsångest bara jag ska välja vad det blir till middag. :eek:) Du kan nog räkna ut ganska lätt vilka det står emellan om du surfar runt lite. ;)

Skönt att det inte bara är jag som får lite småpanik. Grejen är att när jag skaffade Cerberus så gick det så snabbt att jag inte riktigt hann stressa upp mig. Då hade jag också planerat länge, men visste inte säkert att jag fick en valp förrän bara någon vecka innan jag hämtade honom. Jag stod på tur och hade allt förberett ifallatt. Men då bara gjorde jag, utan att direkt tänka efter.

Den här gången har jag också planerat ett bra tag. Jag har hela tiden vetat att jag vill ha minst två afghaner, men att Cerberus skulle bli lite mer vuxen först. Så jag tänkte någon gång nu och fram till sommaren. Nu gav uppfödaren mig valet mellan dessa två eftersom dom antagligen passar mig då jag är utställningsintresserad, tävlingsintresserad plus vill ha en "ärtig" valp som gärna är med på saker. (Det finns t.ex. en som är en riktig "Ferdinand" och mest liknar en Buddha, jättesöt men inte riktigt vad jag söker. :D) Jag har vänt och vridit på skolsituationen, och löst detta, och samma sak med ekonomin. Men nu fick jag ju plötsligt tid att tänka efter. :eek: Som någon sade så visst, det kan inte hända sååå mycket. Och jag har redan en afghan, och är uppvuxen med fyra andra, så jag vet ju vad det innebär. (Dubbelt så mycket pinnar och löv i lägenheten, dubbelt så mycket pälsvård och fler gråa hår när jag tränar inkallning. ;)) Men fortfarande, tänk OM.

Men jag försöker tänka på att jag ändå har många bra hundmänniskor runt om mig, och att jag borde lita mer på mig själv eftersom jag ändå hållt på så mycket med olika typer av hundar. Plus att jag brinner för att använda hund i mitt framtida arbete. Så hade jag själv haft valpar hade jag gärna haft mig själv som valpköpare. :D

Seså, ge dig nu och ta hem den där jättefina! :love:

Du vet väl hur mycket jag velade innan jag tog hem Waha? :p Jag gick runt och velade konstant i flera veckor.

Det löser sig :)

Tror du kommer få mycket hjälp av hunden du redan har! Tror du inte?
Om det kommer problem så löser det sig alltid på något sätt.

Såja, såja. Det kommer säkert att gå fint med valpen, är helt övertygad om det! Så kul med en till, nu får du en flock...Hundar uppfostrar ofta yngre som kommer in i flocken så du får nog hjälp därifrån också, fast ibland är det ju inte det man vill att de ska lära sig så man får lov att ha ögonen med sig. Jag brukar skoja och säga att Eddy lärt Star allt han kan och att det är därför hon står och kissar...Men ärligt, en hel del lär de sig av varandra och är det något du inte gillar eller vill ha annorlunda med nr2 så får du jobba med det från början. Är det en tik eller hanhund du tänkt dig?

Haha hjälp med uppfostran får man garanterat, och det fort. :D
-Såhär gör du för att tigga på bästa vis, här finns kattlådorna, här finns det ditt och datt bus.. :D

Fördelen är att super enkelt att koppelträna dem och få dem att snabbt följa med, lätt att han med dem med en vuxen som är van vid situationer, så valpen ser ju den vuxna avslappnade hunden och gör ingen stor deal av saker och ting.

Nackdelen här hemma som jag kommer på nu som är störig, är att Kitty blivit lite rädd för att åka bil efter en incident i somras, dock hoppar hon gärna in och vill följa med, men tycker att något är lite läskigt när man kör över 50 och vill inte titta ut genom rutan och sötnöten gömmer ansiktet under filten..
Får hon bara täcka ögonen är hon helt avslappnad och allt är som vanligt.
Och valpen, tja ser och lär.. :rofl:
Valpis har jag kommit på flertalet gånger när hon sitter och kikar ut genom rutan och nästan kommer på sig själv att OJ :eek:DETTA VAR JU FAAAARLIGT och tittar sig lite deperat omkring och lägger sig bredvid moster och så ser dom ut som två strutsar.. :rofl:
Ack så söta dumsnutar. :cool:

Du har möjligtvis inte bilder på sötnosarna så vi kan få hjälpa dig välja?:angel::D

Jo, afghanen jag har växte ju upp med min gamla dobbisomplacering och han blev rätt bra ändå. ;) Så valpis kommer nog bli upplärd en massa nyttigt kunnande av dessa två, som hur man bäst får matte att bjuda på människomat och såna viktiga saker. ;)

Här är de två iaf:

http://www.khaos.se/bilder/raby_6w_sta.jpg

http://www.khaos.se/bilder/raby_6w_head.jpg

http://www.khaos.se/bilder/annie_6w_sta.jpg

http://www.khaos.se/bilder/annie_6w_head.jpg

Från uppfödarens hemsida, jag har inte hunnit lägga in de jag tog pga datorhaveri. Men dom är 6 veckor på bilderna. Nu är dom 8 veckor och hon kommer antagligen i helgen. :love::love: Om jag bara lyckas välja. :crazy:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 098
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 039
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II