Skaffa Tollare?

T

Tollare

Funderar på att skaffa Tollare och behöver lite information om den.
Ni som har en, känner någon som har en eller att du "bara" har erfarenhet av dom du träffat eller haft tidigare, ni kanske vill berätta lite om denna ras?
Jag förstår att det är ett stort aktivitets och aktiveringsbehov som behövs, men jag har lite andra frågor jag undrar om;

- Hur är dom mot barn?
- Hur är dom med andra hundar/djur?
- Lätt att ha lösa?
- Hur stor är jaktinstinkten? Alltså skulle man kunna ha dom med på en ridtur i skogen lösa tex?
- Lätt att uppfostra?
- Temperamentet?

Skriv gärna lite fritt också om rasen om du har tid, skulle vara roligt!
Tack på förhand! :)

Sv: Skaffa Tollare?

Det är en ras som är för vacker för sitt eget bästa, det har avlats på lite vad som helst för att efterfrågan varit stor, vilket lett till mycket varierande mentalitet på hundarna.

Själv gillar jag Krokasmedens hundar, dock avlar hon inte på jaktavlade Tollare.
Retrievers jagar ju inte på samma sätt som andra jakhundar o är därför lättare att lära att vara lösa.

mvh

Som Vallhund är inne på, de kan verkligen vara hur som helst metalt.

Gemensamt är att de är rödhåriga och partysugna.

Gemensamt är att de är rödhåriga och partysugna.

:rofl::rofl::rofl:

En kompis till mig har två tollare. Tittar man på hundarna på långt håll ser man att båda två är tollare. Men tittar man närmare på dem så finns faktiskt enorma skillnader. Den ena är lätt i kroppen, kort i ryggen och snabb i rörelserna. Den andra är tyngre i kroppen, längre rygg och lite långsammare.

Angående aveln av tollare verkar det vara som Vallhund beskriver, tyvärr..

Min granne och barndomsvän har nu sin andra tollare. Den första kom från Allydor's kennel och den nuvarande är en oreggad tollare med dansk mamma.
Båda två skiljer sig ganska mycket både när det gäller utseende och mentalitet. Den första var mer robust, men ganska tråkig. Lekte aldrig med varken hundar, människor eller leksaker. Gick bra ihop med barn men inte alltid med alla hundar. Kunde göra utfall på promenader till exempel. Den hunden aktiverades inte mer än lite trickträning och lydnad hemma på tomten men han verkade vara alldeles nöjd med det.

Den nuvarande är betydligt slankare i kroppen och mycket mera följsam. Han har även mer energi och driv, lätt att lära nya saker och väldigt lekfull av sig. Fungerar bra med barn. Kan vara lite vek i vissa situationer. Aktiveras med lek, promenader, lite viltspår ibland och "hobbylydnad" hemma på tomten. Enligt mig så behöver den hunden lite mer aktivitet än vad som erbjuds i dagsläget eftersom det ibland känns som om den har "överskottsenergi".

Mer än så kan jag inte säga om rasen, men precis som vallhund skriver så har även jag hört att rasen varierar otroligt när det gäller mentalitet, aktivitetsbehov, utseende etc. Rädslor och aggressivitet är väl sådant som förekommer tyvärr.

Tack för alla svar! Vill gärna ha fler. :)
Och en fråga till alla; Vet nån om det går att ha en Tollare lös i skogen om man tex rider? ^^

Nyfiken fråga, varför vill du ha just en tollare när du inte verkar veta så mycket om rasen?

Hade en tollare i stallet förut, han irriterade de flesta, hundar som människor, med sitt stöddiga sätt men gick utmärkt att ha lös under ridtur;)

Jag har en tollare!

Han är underbar, positiv och alltid så himla go och glad. Gosig och härlig. Men.. Jag hade inom honom tävlat på hyffsat hög nivå i både agility och lydnad med 3 hundar av olik ras. Jag har aldrig haft det så svårt som med honom. Han är tre nu och det är inte förrens nu som han har börjat mogna lite och jag kan börja träna honom ordentligt. Kan inte ha honom lös bland hästarna trots att vi har tränat och tränat..

Han är inte reserverad mot främlingar som många upplever tollare, men envis som sjutton!

Jag ångrar verkligen inte köpet, men det är jobbigt att träna och träna och så går det så segt!

Okej, men det går framåt litegrann i alla fall? :)
Hade inte för mig att dom var riktigt så men man kan ju förbereda sig på det "värsta" (nu riktar jag inte in mig på din Tollare, mest allmänt alltså). Så om det blir en något lättare hund att uppfostra så kan man njuta lite.
;)

På vilket sätt irriterade han er? Skällde, var kring en hela tiden eller något annat? Och vet du om det mest berodde på uppfostringen eller om det är rastypiskt? :D

Dom Tollare jag har sett i verkligheten har varit framåt (inte överdrivet), alltså ändå lugna och det har verkat som om alla jag sett har haft bra temperament. Kanske jag bara har haft "tur"?
Jag började kolla på dom på internet men det stod mycket om att många uppfattade dom på ett helt (negativt) sätt än vad jag hade gjort.
Därför tänkte jag höra med er hur det verkligen är. Visst, alla hundar är ju inte lika bara för att det är av samma ras, men på ett ungefär.
Visst har jag också förstått att det behövs väldigt mycket aktivering och även mycket aktivitet men jag har ännu inte hittat allt jag vill veta och det skulle vara roligt att få höra hur olika människor har uppfattat rasen. ^^

Det var inte tänkt att skriva såhär mycket men hade ingenting bättre för mig. ;)

Du kan ju ha sett hundar när de har blivit aktiverade ;) Mentalt trötta hundar är lugnare och fogligare än mentalt brutalpigga hundar.

Finns nog lättare hund att skaffa om du bara ska ha en stallhund som följer med ut på ridturer.

Jajamen, då skulle jag självklart kolla på annan hundras.
Nu tänkte jag dock använda hunden till lite spår, agility, lydnad, stallhund och eventuellt även träna freestyle. :D

Utifrån de jag har träffat:

- Energiska och ivriga
- Lättlärda
- Stundtals lite flamsiga
- Arbetsvilliga och smått outtröttliga
- Pipiga
- Vissa lätt till stress
- Ointresserade av andra hundar
- Lättbelönade med både leksak och mat

Med lite träning/lydnad går det säkerligen att ha med de på ridturer.

Skönt att höra att det finns nånting som är positivt med dessa söta hundar. ;)
Nu blir jag säkert påhoppad för att jag skrev att dom är söta. :O

Skönt att höra att det finns nånting som är positivt med dessa söta hundar. ;)
Nu blir jag säkert påhoppad för att jag skrev att dom är söta. :O

Inte är det fel att tycka att man finner vissa raser mer attraktiva än andra!

Här har du en till som stämmer in på dina önskemål:

large-DSC_04142.JPG

Gnist håller i kameran.

Det är en Berger des pyrénées à face rase o lixom Tollaren för vacker för sitt eget bästa. Avelsbasen är väldigt liten globalt sätt, men har som tur är inte exploderat, finns bra exemplar att hitta.

Haha, sitter faktiskt just nu och kollar igenom alla raser som är uppskrivna på skk:s hemsida, tycker det är jättebra information där! :D
Jag kollade just på den hundrasen. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 926
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
340
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka