skaffa kompis till hingst

martha

Trådstartare
Jag funderar på att skafa en kompis till min milt sagt vilda 3 årshingst..han är energisk men inte speciellt hingstig och skull nog må gott av att ha nån o bråka med på dagarna.....det jag kan tänka mig är en shettishingst eller valack, men ena stunden tycker jag att dom kanske är för små, men å andra sidan vet jag att de flesta är riktiga tuffingar.....jag TROR inte min är elak, men han är ju mycket större och kanske kan skada den pga det.....nån som har satt ihop en shettis med en travarhingst??

Sv: skaffa kompis till hingst

Rosalinds Guy hade en shettis kompis i många år då han var/är (?) avelshingst och det gick suveränt.
Jag har även sett andra som har haft shettisar eller ev russ och det har fungerat bra. Annars om du har någon äldre valack som unghingsten inte sätter sig på... ;)

En bekant hade sin då två års hingst ihop med ett dräktigt sto under en period men hingsten fick så mycket stryk så de fick dela på dem... ;)

jo jag vet att både express ride o mack lobell också hade kompisar(shettisar)
Jag har ju redan så mycket egna hästar men just en liten shettis äter ju inte mig ur huset och så kan jag göra en provisorisk box åt en sån också så den inte nallar på mina uthyrningsboxar....men det man är nervös för är ju att om jag KÖPER en så kanske det inte funkar och då står man där med en lite snörvel, samtidig fattar jag ju att folk kanske inte törs att låna ut en heller på de premisserna....hmmm, vi får se vart det hamnar....

Det är nog ganska så olika. Min unghingst (från föl till 3 åring) har haft shettis som sällskap. Han var väldigt tuff ( unghingsten) men absolut inte elak. jag hade två olika shettisar ( iofs halvbröder) men den ene gick absolut inte att ha i hagen med unghingsten, shettis j*vlen kröp ut alt. drog ner alla staketen, medans med den andra shettisen gick det super bra. Dock såg unghingsten ut att "behandla" de båda shettisarna på samma vis, dvs busade ganska så vilt med dem, skillnaden var att ena shettisan accepterade detta medans den andra vägrade stanna kvar :D

Jag har ju en shettisvalack som sällskap åt Peacen. I och för sig leker de inte så mycket, bråkar inte heller, men Peacen gillar verkligen sin kompis, och är nöjd och glad.
Shettis är en bra hästras, billiga i drift, enkla att ha att göra med, och går att placera lite var som helst.
Våran är nu 24 år, så vi letar lite smått efter en ersättare, men känner att en större ponny, typ russ, är jobbigare att ha.

Ja, man kan ju kanske göra nån lösning med ett "staket" i hagen där den lille har möjlighet att krypa under o få en fristad till att börja med....så den inte kryper ur bara men har möjlighet att komma undan ändå....

Har haft min vbl:s valack med en shettishingst. Tvärtom vad du vill vet alltså.
Ettrig sak :D

Jag har i och för sig inte haft travarhingst, men brukar skaffa en mindre ponny som sällskap till halvblodshingstar med jämna mellanrum. Jag föredrar något större ponnyer, tex welsh, just pga staketkrypartendenserna hos shettisar samt att jag vill kunna ha sällskapet med på betet och då blir det för mycket mat för en shettis. Vi fodrar ju även en del i hagen och större ponner tål det bättre.
Min erfarenhet är att ponnyhingstar har både större vilja och energi än de stora och håller den större ganska kort.
Om du ska skaffa någon liten till sällskap kan jag tänka mig att det är bra om det är en hingst, så han kan sätta sig i respekt hos den stora, och sedan ev kastrera den. Å andra sidan kanske han ses som en rival om han är hingst och det fungerar bättre med en valack. Hos oss har bägge parter varit hingstar från början, men de har varit yngre än 3 år.

Har själv också varit inne på att skaffa en shettis till min halvblodshingst (4år) då jag tydligt märker på honom att han inte tycker det är roligt att gå i hagen själv utan skulle nog må väldigt bra av att ha någon att leka med. Min kille har aldrig visat en enda tendens till att sura mot någon häst. Har idigare haft tvärtom en shettishingst som sällskap till 2 valacker (var mkt iväg och tävlade med den ena och då blev ju en själv hela dagarna hemma) och det funkade bra även om det gick ganska vilt till ibland, dock var det slut på det i och med att jag köprte några ungston. När stona brunstade några hagar bort så började shettisen bli dum mot de stora, bland annat bet han min tävlingshäst så hela läppen hängde i slamsor så hästen kunde inte ha bett på över en månad så då fick jag skilja på dem. Det är just denna upplevelse som får mig att tveka att släppa in någon till hingsten, vad händer när stona brunstar blir det en rival då eller ? Min hingst är ju skodd runt om så det är ju ett ögonblicksverk att ha ihjäl den lilla om det vill sig illa. Han är dock uppfödd på lösdrift ihop med 2 andra jämnåriga hingstar gick där fram tills han släpptes ut på unghingstbete som 2 åring ihop med 25 andra hingstar. Så han är ju "van" att umgås med andra men frågan är hur det sitter i. Efter det har han som sagt inte gått ihop med någon, hans vinterhage ligger på andra sidan infartsvägen jämfört med de andra så då har han ingen direkt kontakt alls med dem dock gick han förra sommaren intill en av valackerna och de stod ofta och kivades över staketet (inga sura miner alls). Vågar man släppa ihop ??? Velar fram och tillbaka......

Jag tycker du ska släppa ihop han med ngn i sin egen storlek så han kan få ut mer av det! Det brukar bli bråkigt i början men jag har sett många hingstar som gått mycket fint ihop i hagen , så länge rangorningen är uppklarad brukar det aldrig vara problem :banana:

men jag har ingen och jag vill inte ha en stor häst till, jag har en valack som är lätt i röven och försvarar sig innan han tänker, och en gammal hingst som garanterat skulle avliva 3 åringen om han kom i samma hage...resten är ston...

Jamen då är det ju inget problem, släpp in ett sto för sjutton. Det finns ju gummiproppar i alla möjliga storlekar ju. :devil:

(F´låt, kunde inte hålla fingrarna i styr, slant på tangenterna.) :angel:

martha skrev:
Jag funderar på att skafa en kompis till min milt sagt vilda 3 årshingst..han är energisk men inte speciellt hingstig och skull nog må gott av att ha nån o bråka med på dagarna.....det jag kan tänka mig är en shettishingst eller valack, men ena stunden tycker jag att dom kanske är för små, men å andra sidan vet jag att de flesta är riktiga tuffingar.....jag TROR inte min är elak, men han är ju mycket större och kanske kan skada den pga det.....nån som har satt ihop en shettis med en travarhingst??

Min 19åriga arabhingst går tillsammans med en 4-årig Mini-Shettisvalack..... (se bild + text senaste Ridsport Avelsextra b.t.w. ;) ...)

mvh
Carina på Cesam Arabians

Men du om du köper en hyfsat utbildad shettis och det inte fungerar så kanske jag kan övertyga karln om att vi måste köpa den av dig för att "rädda" stackarn? ;)

Billiga shettisar finns det en hel del av, speciellt om de inte måste vara barnsäkrar (hur nu en häst kan vara det?) och inridna, körda med en massa utrustning och stam... Så det är väl bara att införskaffa och utbilda och sälja dyrt till en lämplig barnfamilj! Så har du en ny verksamhet på gång oxå! ;)

Martha; shettis utbildaren! ;)

Innan så hade vi en shettishingst på typ 7 år tillsammans med en fullblodshingst på 10år och det gick superbra, sen så fick ägarna för sig att de inte skulle gå ihop längre så de satte shettisen i en lina i ett träd turligtvis så köpte jag honom och nu går han på lösdrift tillsammans med två c-ponnier och har fått ett värdigare liv! Tyvärr så ska jag sälja honom, då det för mig som studerar blir för dyrt att hålla en unghingst och sen shettisen! Men som sagt den funkade jättebra att ha honom tillsammans med en annan hingst, men jag tror att det är från individ till individ!

Har du provat att släppa ihop honom med valacken eller hingsten? stensäker på att det inte skulle funka m valacken i en tillräckligt stor hage?
Vi har en treårshinst med en 9årig valack (båda hlb) i hagen och det går alldeles utmärkt, valacken sätter lillen på plats med jämna mellanrum. iof så kom hingsten från lösdrift tillsammams med jämnårig hingst.
Vi har ston som visat/visar brunst iår, inga problem alls trots att vi inte ens har någon hingsthage då valacken helt klart dominerar. dock ska hingsten kastreras på tisdag, det lättare att hantera en valack och han är inte att tänka på för avel (överbett).

Jag vet inte om jag vågar faktiskt, för valacken är så feg att han slår som f-n innan han knappt hälsat, jag vill inte ha några brutna ben ...och lillhingsten är ju en positiv glad kille som tror att hela världen älskar just honom :love:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter