Skaffa kompis till beroende hund?

Oliwen

Trådstartare
Har en hund här hemma som nästan går mig på nerverna...

Han är lite för beroende av att ALLTID vara i närheten av oss.
Ligger han i sin säng så räcker det att man rör på ett finger så kommer han fram. Går man runt i huset så följer han minsta steg man tar vilket resulterar i att man snubblar på honom.

Nu tänkte jag höra med er om ni tror att han skulle bli mindre beroende av att hela tiden följa efter oss om han får en kompis att leka med???

Sv: Skaffa kompis till beroende hund?

Nej, det tror jag faktiskt inte. Jag vet förståss inte, men tror. Vilken ras är din hund? Min är lite åt det hållet, otroligt flockkär, ska alltid vara med, i närheten, skulle aldrig komma på tanken att hålla till själv i andra änden av huset t.ex.

Han/hon vill nog helt enkelt vara nära dig! Flockens bästis!

Hur aktiveras hunden? Mina håller på så där om de inte är tillfredsställda med aktiveringen.

Alltså en typ av stress.

Det är en setter på 2år!
Utöver "vanliga" promenader så följer han med när jag rider skogsturer minst 3ggr/v och så tränar han sökning,lydnad och lite agility. Sen så är han med och springer runt i stallet dagligen...

Träna passivitet (aktiveringen verkar ju ok) och att han inte måste följa efter hela tiden. Människan jag gick valpkurs för brukade gå och hämta en sak i taget i köket och därmed gå massa fram och tillbaka=hunden lär sig att det inte lönar sig att följa efter hela tiden.

Detta alltså för att komma tillrätta med att han "är på tårna" så fort ni reser er vilket blir stressande både för er och honom. Att han vill vara nära är bara naturligt och jag tror inte det blir annorlunda med en till hund. Sen är jag lite allergisk mot att skaffa en till hund för att komma tillrätta med problem hos den första.

Som övriga skrivit, passivitetsövningar, samt att lära in kommandot "tut, tut" vilket betyder flytta på dig, du är i vägen!
Fö är det aldrig en bra idé att skaffa en hund för att den första har problem, hund nr 2 skall man skaffa för att man vill ha en till hund. Enda undantaget en hund som inte slutar deppa efter att en polare försvunnit.

En till hund skaffar man för att man själv vill, inte för att hunden man redan har vill. Jag tror också på att passivitets träna den. Så den lär sig tror att den inte "måste" följa med hela tiden:laugh:

Förutom det som de andra tipsar om, vill jag också flika in att det finns en överhängande risk att du får TVÅ hundar med samma beteende om du skaffar en till. Inte helt lyckat, med andra ord.

En vän till mig skaffade en till hund eftersom den var otrolig "mammig" och hon kände sig kvävd av hunden och det gick inte alls att lämna den ensam. Just det beteendet löste sig och den slutade vara så efterhängsen men istället fick den bra mycket mer problembeteenden som måste lösas så det slutade med att hon har två hundar som hon bland annat inte alls kan ha lösa längre.. Så jag tror som dom andra säger att skaffa en till hund för en quick fix är nog inte det bästa alternativet! :)

Du har skaffat en jakthund, jaga in den och gå med i ett jaktlag eller bli gästjägare i några :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 861
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 385
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 393
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18