Skaffa katt?

Sv: Skaffa katt?

kl

Någon nämnde Brittiskt korthår, och det tipset fick jag av min kusins fru nu ikväll med :) De har tre sånna, och hon sa att de var väldigt lugna. Tror jag skall ta mig ett studiebesök dit, hon kände dessutom lite uppfödare som jag kunde kontakta ang äldre omplaceringar :idea:
 
Sv: Skaffa katt?

oh!! :D Hur är de i "lynnet"? hur mycket pälsvård behövs?

Sen har jag en alllmän fråga. Skiljer försäkringspremien på katt mellan olika raser? Eller mellan inne och ute? Eller hur avgörs den? :)
 
Sv: Skaffa katt?

Jag tycker dom är väldigt lagom. Dom är inte på konstant, ligger hellre bredvid än i knät, pratar lagom mycket och är ofta ganska markbundna. Dvs en katt som hellre rejsar runt på golvet än upp och ner i träd. Sen finns alltid individuella skillnader. Jag älskar dom :love:
Ingen pälsvård krävs, men dom fäller mycket och i princip hela tiden, så en genomborstning då och då med en kam/karda som tar upp lös ull är bra.
Det är ingen ras för pälsallergiker eller för dom som inte kan katthår överallt. Klarar man det så är dom enligt mig helt underbara!!

Min ena
32666790.jpg


Och den andra som på bilden är 13 v, och som nu är 8 månader
32678561.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skaffa katt?

ahaa, fäller de såå mycket blir jag lite tveksam faktiskt :p Har alergiker i familjen, och en ras som fäller lite mindre gör ju det lite mer lätt-städat ;)
 
Sv: Skaffa katt?

Jag skulle inte rekommendera dom till en familj med allergiker. Men å andra sidan är min mamma allergisk och kunde ha.
Ja, ullig päls fäller oftast mer. Huruvida det är lättstädat beror på möblerna. Jag köpte ny soffa som är jättelätt att dammsuga bort pälsen på, men ska den vara helt pälsfri får jag nog dammsuga åtminstone varannan dag.
 
Sv: Skaffa katt?

alltså, jag skall ju inte bo med alergikerna ;) Bara att de skall kunna hälsa på... plus att jag väl helst har hår-fria kläder :angel: Men tror jag skall hälsa på min kusin och dennes katter, och se om jag gillar dem :)
 
Sv: Skaffa katt?

Det spelar nog ingen roll vilken kattras man har (förutom ett fåtal) så är hemmet förr eller senare fullt me katthår och lite hår får på kläderna får man räkna med. Men om man damsuger och drar av möblerna ett par ggr i veckan så slipper iaf jag störa mig på det. Britter fäller ofta mer än andra raser men som sagt.. det blir katthår även med två skogkatter :p
 
Sv: Skaffa katt?

nej det e klart :) fällande hade jag ränknat med, men jag måste bli lite bättre på att damsuga då :angel:
 
Sv: Skaffa katt?

kl

Frågar igen: Hur skiljer sig försäkringskostnader generellt mellan hus- och raskatter? Om de så att säga har samma livssituation :angel:
 
Sv: Skaffa katt?

Jag vet inte om det är någon skillnad på premie mellan hus och raskatter, men hos Agria får man 10 procent rabatt på premien om man har en idmärkt huskatt. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 230
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp