Skaffa hund

B

blondi3958

Min familj skall eventuellt skaffa en hund, men vi vet inte vilken ras ännu :crazy:
Vad rekomenderar ni?

Vi bor i en fyra rums lägenhet i en liten stad.
Så inte allt för stor hund.
Mamma vill ha en Golder Retriver.
Men jag vill ha en lite mindre ras, men vilken?

Hunden skall nog inte tävlas bara gå på lydnads kurs, långa promenader och den skall kunna följa med överallt.

Jag vill ha en hund som kan gå i trappor utan att bryta ryggen.

Jag funderar på en Jack russel men är inte dom oftast skälliga som alla andra små hundar?

:bow:

Jag rekomenderar att ni köper/ lånar en hundbok och läser på om de raser som ni finner intressanta.
Tag kontakt med uppfödare ..

Jag har redan svarat på Golden Retriver frågan i en annan tråd ( om du vill läsa )

Lycka till

När ni funderar på någon hundras...kontakta gärna någon kennel så ni får se hundarna live innan ni bestämmer er...gärna då en kennel som har hundarna inomhus så ni kan läsa av deras beteende.

Fundera på hur mkt tid och ork ni har att hålla på dagligen med aktiver osv..sök gärna info på nätet...det brukar finnas en del att hämta där...

...idag bör man nog fundera lite på de olika rasernas hälsoproblem också..

Jack Russel är en populär hund...men kräver nog ordentlig aktivering för att må bra...tycker nog det gäller de flesta terrier egentligen.

Jag/vi har haft hundar tidigare men då bodde vi på landet.Har en kvar där nu som inte trivs i lägenhet då han är van att springa fritt(blandning mellan shäfer och 6 andra raser).

Så vi vet vad det innebär att ha hund.Våran senaste hund gick vi aldrig på någon kurs med men det blev en lydig hund av honom ändå=)

Men jag vill ha en mindre hund än vad vi har haft.Som man kan ta med överallt och en terier verkar ju bra.
Hur är dom när man rider, kan dom gå brevid eller bör man ha en lite större hund då?

Varför inte en Dvärgschnauzer?
Tålig och modig men inte lika "ettrig" som en terrier.
Går kanon att ha med i stallet och även på ridturen, men vid längre galopp är det bäst att ha den i knät ;)

Dom är inga söta tycker jag :crazy:
Den jag har på bild på nätet ialla fall.Den ser väldigt sur ut :( vovven

Det där exemplet på hund tyckte jag va x-tremt :smirk: Dom är vanligtvis dundersöta och somsagt hänger dom med på det mesta :)

Jack russell terrier är en krävande hundras. Om det är utséendet på russelln som tilltalar dig så kanske en dansk/svensk gårdshund skulle vara något?

Schipperke

En stor hund i liten förpackning.
Kolla in Schipperkeringens hemsida, kontakt några uppfödare i närheten av dej och be att få komma och hälsa på. Man kan mkt väl ha dom med sej närman är ute och rider. Det hade jag förut men nu har den blivit lite olydig (slöhet från min sida) så därför får hon stanna hemma.
Har inte adressen i huvudet men sök på schipperkeringen så dyker den säkert upp.
Lycka till!

VAr den fullvuxen?
Den på bilden alltså?

KAn den hoppa ner från trappor utan att bryta ryggen?

Skaffa en sheltie, enklare kan det inte bli!
Lättdresserade, smidiga, lyhörda, lagom lättskött päls, ingen jakt i sig... Dessutom jättesöta! :)

Jag har bara hört att små hundraser inte kan hoppa ner för en trapp eller dom bör inte göra det då dom kan bryta ryggen.
Jag vill ha en mellanstor hund som man kan ta med överallt.
Den skall kunna springa brevid mig när jag rider, åka med bussen till stallet och vara gosig att ha knät.

okej en Mellanstor hund.

Det är ju min Mellanschnauzer, men tyvärr kräver ofta en mellanschanuzer mycket diciplin och ledarskap då dom kan vara rätt vassa .

Sedan att du vill att den skall kunna springa bredvid när du rider samt att den skall kunna åka buss hänger på dig, ingen hund är självlärd

Men det där om att små hundar bryter ryggen kan du radera, det stämmer inte.
Däremot bör ex en stor och tung hund inte gå i trappor medans den fortfarande växer. Ex Grand danois , ST;bernard m.f

( tur att vi har hiss, vi som vill ha en GD :smirk: )

Sakffa en Lagotto Romagnolo. Det är en ras från Italien, det är en lagom stor och aktiv hund.

Väldigt lättdresserad. Sök på "Lagotto" så får du upp massor med intressanta sidor om rasen. :bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 364
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 632
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 099
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar