Skaffa hund - på rätt sätt?

Luff

Trådstartare
Hjälp!
Någonstans är det meningen att vi ska ha hund familjen. Vi har bägge växt upp med hund och haft egna hundar. Men dom har vi liksom inte planerat för.
Pang så har det bara varit en hund där.
Sista jycken vart dock ett 5-årigt trauma som gjorde att jag kände att hund - Aldrig mer. Men 40 år med hund varav 5 jobbiga år ska väl inte förstöra allt.
Nu vill vi igen. Barnen är stora noga att hjälpa till att rasta OCH valpbusa.

Så nu vill vi gå den rätta vägen.
Men vad börjar man med - visst kommer uppfödarna att försöka sälja in en valp - kan man lita på valphänvisarna?
En del raser beskrivs si och sen ser man på hemsidor att dom är så - Hur många kennlar kan man besöka utan att det blir märkligt?
Och framför allt - hur gör man för att inte åka hem med första bästa underbara bappis?

Sv: Skaffa hund - på rätt sätt?

Först tänker du vad du vill att hunden och du ska göra tillsammans. Vilken sorts liv ni ska ha. Tänk inte på de perioderna då du har tid att göra allting rätt, utan den grå november när det är för mycket på jobbet och man vänder in och ut på sig själv för att hinna med alla dåliga samveten. Och så väljer du ras utifrån hur det är då, för de flesta hundar accepterar glatt att matte och husse är extra pigga ibland och vill hitta på mer skoj än normalt. Tvärtom kan vara värre i vissa raser.

Storlek, hårlag, typ av temperament som du önskar ger ytterligare fingervisningar och till slut har du några raser du väljer mellan. Då kan du börja kolla hur det ser ut. Är det en ovanlig ras kanske det inte finns så många kullar per år, det kan finnas kö, så du kan behöva ta en kontakt, sondera läget, gå på rasträff och knyta kontakter. Är det en vanlig ras är det sannolikt bara att välja och vraka. Använd SKKs statistik och kolla hälsostatus på de linjer du är intresserad av. Hör dig för bland rasfolk och läs på rasklubbens hemsida.

Om du valt rätt ras och ligger rätt i tiden och har hittat några seriösa uppfödare som föder upp hundar som är rastypiska friska och trevliga så borde det nu inte spela så förtvivlat stor roll exakt vilken valp som blir din. Klart att om du tänker en hund för tävlingsbanan eller söker en inom rasen mycket speciell/exceptionell individ, då måste du göra läxan noga. Men om du valt rätt ras och en uppfödare som brukar ge bra hundar kan du nog lämna till uppfödaren att i kullen plocka fram den valp som blir bäst till varje köpare.

Så formar du den efter det liv du vill att ni ska ha tillsammans.

När det blir riktigt fel så brukar det OFTA (ja, klart det finns andra orsaker också..) bero på att man valt fel ras eller en dålig representant för rasen. Eller att man överskattar sig själv och köper "för mycket hund" utifrån vad man har kunskaper och tid till.

Sv: Skaffa hund - på rätt sätt?

Börja med att ringa in vilka raser ni är intresserade av, kort beskrivning av alla finns på http://www.skk.se/hundraser/
Tips finns på http://www.skk.se/kopahund/

På större hundutställningar brukar det finnas rasmontrar där uppfödare o ägare gärna pratar om sina hundar.
Valpförmedlare berättar bara om vilka kullar som finns/planeras o kan ev guida er åt rätt håll.
Ett bra sätt att knyta kontakter. besök gärna uppfödare när de inte har valpar.

Alla uppfödare försöker inte kränga valpar, de flesta är noga med att deras valpar hamnar rätt.

Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 835
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 720
Senast: Saeta
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 861
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 073
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Föräldrarpenningtillägg

Hund, Katt, Andra Djur