Skaffa häst .. beslutsångest

hjarterdam

Trådstartare
Nu är det så att jag ska ta häst på foder, ev senare köpa.
Det blir superkul, jag behöver verkligen det..
Men då kommer beslutsångesten.

häst 1;
travar nordis sto, 15år. ca 153
Riden men inte särskillt utbildad.
har haft ett antal föl. Riktigt söt och ägarna verkar seriösa.
(med film tar jag denna osedd isf.)

häst 2;
Vbl valack, 7år. ca 163cm
riden ca. 20ggr. Skritt och lite trav.
vill inte vara travhäst.
Rycker lite i bettet och biter tag i högertygeln.
ägaren hade ny häst på g och ville bli av med den.
(ser trevlig ut har ej hälsat på den)

häst 3;
Vbl valack, 6år. ca 157cm
grundriden i skritt och trav rakt fram.
dressyrtömkörd.
(det är det jag vet än så länge)

Tyckte häst 1 lät intressant, då kan jag ta föl sen också.. Men jaa.. jag vet inte nu när fler hört av sig, har ju inte kollat på ngn av hästarna.
Hujja, det här blir svårt. Kan säga att jag är dressyrinriktad och hästen kommer utbildas både inom hoppning och dressyr.

Hur hade du tänkt osv? snälla, behöver lite tankar och funderingar.

Sv: Skaffa häst .. beslutsångest

det beror en hel del på hur kunnig du är?
tränare?

vill du tävla sen i dressyr och kanske hoppning, så kan ju någon av varmbloden vara lämpigare, eller om du vill satsta stenhårt på att visa att nordisar kan med ;) (jag gör så med en islandshäst:angel:)

Du har inte möjlighet att provrida/träffa någon av dom? Det kan ju vara ett plus, kan ju faktiskt vara så att man helt enkelt inte trivs med en hästs personlighet.

lycka till! :)

Det beror väl lite på vad de kostar också och hur mycket du kan betala, om du nu ska köpa sen. För helt ärligt tycker inte jag någon av dem hörs som någon direkt höjdar häst. Speciellt inte om du själv är dressyr inriktad. Häst nummer ett är väl den som beroende på pris låter bäst som ridhäst.

Vad kan du då?=)
Ska du ha en outbildad häst,någon utbildad eller en läromästare?
Vill du "forma" den själv? Hur länge har du ridit?;)
Det finns många frågor som du måste fundera på först.
Och vad ska du ha hästen till? Skogsmulle,tävlings häst elr någonting sånt. Du måste ju också passa med hästen så att både du och hästen trivs med varandra. :D

Prisen är egentligen inga problem, eller på häst 3 vet jag inte än. Men på dem övriga två.

Jag har själv utbildat en del hästar, har såklart tränares hjälp.
Jag har ridit i 10år. Haft en hingst på foder, en travare. Och utbildat tre andra hästar.
Hästen i fråga kommer väl bli tävlingshäst så småning om.

Jag ska åka och kolla på häst 2 nästa vecka och ska ringa och prata med ägaren till häst 3 idag.
Häst 1's ägare har jag pratat med och vi har mailkontakt. Den står 40mil bort och har ingen möjlighet att titta på den. Men ägarna verkar mycket seriösa så jag funderar på att ta den osedd. (med film)

nu har även en till hört av sig om en häst så det kommer väl mer info snart.

Prisen är egentligen inga problem, eller på häst 3 vet jag inte än. Men på dem övriga två.

Jag har själv utbildat en del hästar, har såklart tränares hjälp.
Jag har ridit i 10år. Haft en hingst på foder, en travare. Och utbildat tre andra hästar.
Hästen i fråga kommer väl bli tävlingshäst så småning om.

Jag ska åka och kolla på häst 2 nästa vecka och ska ringa och prata med ägaren till häst 3 idag.
Häst 1's ägare har jag pratat med och vi har mailkontakt. Den står 40mil bort och har ingen möjlighet att titta på den. Men ägarna verkar mycket seriösa så jag funderar på att ta den osedd. (med film)

nu har även en till hört av sig om en häst så det kommer väl mer info snart.
Titta på de hästar som du rimligtvis kan åka och titta på. Kolla galoppen vid longering eller i hage och se hur pass rund den är. Kolla också om hästen har en trevlig skritt. Traven har den ju i allmänhet bara det att den måste lära sig att sätta under sig, men det kommer ju så småningom. Sedan tänker du på exteriören förstås också. Raka ben, hästen ska naturligt ställa sig med bakbenen någorlunda "under sig". bra ansatt hals mm. mm. Men viktigast av allt förstås är att ni tycker om varandra:love::love:

Jag hade helt klart tagit kallblodstravaren.
Jag gillar rasen, ingen annan anledning.

Liknande trådar

Gnägg Har verkligen noll koll så vill gärna ha era åsikter! :) Vad skulle ni sätta för pris på denna hästen? Vet att det är jätte svårt utan...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 165
Senast: mackan
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 821
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar