Skaffa barn?

I

Illiad

Jag är så otroligt sugen på att skaffa barn.
Jag har dock satt upp som mål för mig själv att vara klar med skolan (läser på distans), ha tagit körkort och jobbat heltid i ett år

Just nu är preventivmedel med i bilden och det är inte på tal om att sluta.. än.

Men jag kan ändå inte sluta tänka på det. Min sambo vill också ha barn och jag känner att det är han jag vill leva mitt liv med, han
ska vara pappan till våra barn.
Han fyller 21 i år och jag 19. Jag vill verkligen att allt ska vara stabilt när jag sätter ett barn till världen.
Ekonomi, förhållande och boende.

Just nu jobbar jag kanske runt 80 timmar i månaden med tanke på att jag också pluggar heltid.
Jag har försökt läsa på FK om föräldrapenning och allt men jag förstår verkligen ingenting!

Hur beräknas det? Vad är minsta summan?
Hur länge är man mammaledig?

Herregud jag är helt lost på det här.

Sv: Skaffa barn?

Föräldrapenningen beräknas på vad du tjänat de sista ca 8 månaderna innan barnet föds. Det lägsta man får är 180 kr om dagen. Det är alltså omöjligt att säga idag vad du kommer få i ersättning eftersom du vill jobba 1 år innan barnet föds.

Då räknar man månadslön * 12 (eller timlönen * 2080 om du jobbar heltid) = A
Multiplicera A med 0,98 (eller är det 0,97? Nu blev jag osäker) = B
Multiplicera B med 0,8 = C
Dividera C med 365 = Vad du får om dagen före skatt i föräldrapenning.

Får du löneförhöjning under tiden du är föräldraledig så höjs även din ersättning (det brukar ju vara en årligt löneökning varje år för alla)

Hur länge du är mammaledig är ju upp till dig, pappan och era jobb. Upp till barnet 18 månader kan inte arbetsgivaren neka er heltid föräldraledig. De kan inte heller neka er deltid föräldraledigt tills barnet blir 8 år.

stämmer ganska bra, de räknar på de 6 sista månaderna nu, räknar snittet och gångar med 12, (gånger 0.8=sgi +gånger 0.97= fp -skatt på det)

Senast ändrad:

Okej.. Då vet jag.

Men anledningen till att jag ville jobba var för att få upp föräldrapenningen men då förstår jag hur det funkar. Egentligen är det 6 månader som gäller då och inte ett år?

Är det ungt att bara vara 19 och vilja planera ett barn? :)

de räknar på vad du faktiskt tjänar, inte om du jobbar 40/h vecka eller är fastanställd.
men sen kan det påverka rätten att ta ut tillfällig föräldrapenning då går de på att du ska ha jobbat 240 dagar(8mån) innan barnets födsel.

jag tycker inte det finns någon rätt ålder för att bli bra föräldrar utan att de viktigaste är att vara mentalt mogen och införstådd med vad det innebär att skaffa barn.
jag har nyss fyllt 21 och vår bebis beräknas komma om 2 veckor:)
inte planerad dock men väldigt välkommen:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 953
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 021
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar