Skadestånd?

gladys

Trådstartare
Har "norpat" denna fråga från ett annat forum, och tänkte kolla om ni vet hur det är.

Har ni nån koll på hur det är med skadeståndsansvar om en annan häst tränger sig på ett otillåtet sätt, så att ett annat ekipage skadas allvarligt på travbanan?
Vad kan de drabbade få ersättning för?

Sv: Skadestånd?

Man får väll ersättning för utrustningen genom den försäkring man har som tränare. Och hästen täcks väll av sin egna försäkring.
Eller??

Väntar oxå på Solrosen...:p

:rofl:

Här är jag! :D

Försäkringar är nog inte min starkaste sida... Skyller på att jag inte har tränarlicens i år och inte läst försäkringsvillkoren... Men tror det är såhär:

Har man försäkringen som STC rekomenderar (eller är den obligatorsk nu?) får den som döms som vållande till olyckan betala självrisken och den drabbade får ersättning för all skadad utrustning så som sulky, sele, dress, ja allt som skadas. Om den vållande inte har den försäkringen (om man nu inte måste) antar jag att den blir ersättningsskyldig för skadad/förstörd utrustning.

Jag vet ett fall där en häst var oregelig och förstörde utrustning för en annan häst i starten, tror det var sulkyn. Kusken till den oregelige valde att köra ut och slapp då bestraffning. Eftersom han inte dömdes för vållande till olyckan fick den som hade den andre hästen själv stå för självrisken... Kanske detta ändrades efter detta fallet?

Huruvida den täcker skador på häst och kusk vet jag inte. Den försäkringen täcker skador på "tredje part" men jag tror faktiskt att man får ha hästen och sig själv försäkrad för att få full ersättning om en olycka händer.

Äh, jag vet faktiskt inte riktig... ;)

Ja, vad menar du?

Jag har ju precis varit i kontakt med mitt försäkringsbolag för att få reda på vad som gäller när min häst nu blev så skadad att den fick avlivas i tisdags... (bilolycka :cry: :cry: :cry: )

Mitt försäkringsbolag ersätter Livbeloppet + de veterinärkostnader som överstiger självrisk.

Övriga kostnader (t ex. självrisk, djurambulans, avlivning) får jag ställa krav själv till bilägaren eftersom denna anses vållande.

Jag skulle kunna tänka mig att det är ungefär likadant om det händer något så hemskt på banan??? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 837
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka