Skadestånd för brutna ben

Sv: Skadestånd för brutna ben

Det är inte praxis att hundar inte ska hoppa från 1 meter heller men ändå så släpper man dom inte från den höjden. Det är olyckligt att det hänt men vi är nog överens om att ts inte borde få stå för fiolerna när någon annan skadat hennes hund. risken finns men många answr att det är orättvist om det skulle hända. det äe ju ändå normalt att vara försiktig med valpar och kattungar, även om katter klarar av mer yttre påfrestningar

Jo, TS får i alla fall i min värld stå för fiolerna och har ingen annan än sig själv att skylla.
Hon visste att den bekanta var okunnig om hundar, hon visste även att hennes valp var av en skör ras. Valpen är helt TS ansvar, antingen får hon se till att hjälpa den okunniga bekanten eller så får man se till att dom inte håller på med valpen. Båda vägarna hade med största sannolikhet slutat med en frisk valp.
TS kan inte först göra en felaktig avvägning sedan tro att det är någon annan som ska ta på sig skulden och ta hela smällen.

TS hade både kunskapen om hur valpen bör hanteras och var medveten om den bekantes okunskap, så då är det upp till henne att utnyttja sin kunskap.
Och misslyckas hon med det så är det upp till henne att stå för sina misstag.

/Camilla, som verkligen hoppas valpen blir ok för olyckor händer tyvärr oss alla ibland, både pga misstag eller ibland bara rena slumpen tyvärr.

Jag tycker det låter som ren otur, att släppa en sprattlande valp från 50 cm ska dom väl ändå tåla. Hade det varit stående från brösthöjd hade det varit förståeligt. Valpen landade tokigt helt enkelt.

OT. Hade min chihahua blandning på 2,7 kg haft så sköra ben att hon riskerar att bryta dom bara av att hoppa ner som soffan så hade jag inte tvekat att ta bort henne. Det må låta hårt, men hon skulle inte få ett drägligt hundliv. Hon hoppar gladeligen som en tok ute i skogen och hemma. Tycker det är hemskt att man avlar på så små hundar som måste behandlas som porslinsleksaker för att hålla.

Hur mycket har du betalt i självrisk?
Skulle en lösning kunna vara att ni delade på det och betalade hälften var.
Också slippa allt tjafs…
Ja jag vet, men är det värt allt jobb/oro osv att lämna det till advokater/rättegång?

Fast det finns ju de som inte har någon hemförsäkring. Jag råkade ut för en sådan person när min förra hund blev biten. Person utan hemförsäkring, utan taxerad inkomst och med skulder till kronofogden ...

Hur mycket har du betalt i självrisk?
Skulle en lösning kunna vara att ni delade på det och betalade hälften var.
Också slippa allt tjafs…
Ja jag vet, men är det värt allt jobb/oro osv att lämna det till advokater/rättegång?

Jag har skrivit tidigare. Hon ville betala 1000 i början men nu vill hon inte batala en enda krona.

Det är då jävla dålig stil. Jag hoppas att någon kör sönder hennes bil och säger att den inte var medveten att bilar med manuell låda ska frikopplas innan växling sker...

till alla som säger att hunden är för skör: skulle vi ta bort ert eget barn om det riskerar att slå sig illa vid en olycka? Barn får lätt greenstick-frakturer men det är sällan någon avlivar barn för att dom är ömtåliga. jag ber er ge mig en hundras, vilken som helst som klarar ett olyckligt fall utan att skada sig. ett ben fungerar på samma sätt som ett ägg. uppifrån och ner klarar det massa stryk, men från sidan går den mycket lättare av. det behöver inte alls handla om ett skört djur.

Kvinnan pratade med veterinär som sa att valpar lättare bryter benen, efter det ville hon inte betala, vad finns det för logik i det? Eftersom det brukar hända är det inte mitt fel? Jäkla spypåse. nej, försök diskutera händelsen via mail eller något, bara så du får fram ett erkännande till omständigheter. förstår man inte att en hund kan skada sig på en höjd som är dubbelt så hög som hunden själv är så är det fasen oansvsrigt att peta på hunden över huvudtaget. ingen släpper väl ner ett nyfött föl från en och en halv meters höjd?

En valp som är 19 cm i mankhöjden? Skulle du låta den hoppa med ryggen framåt från den hölden???

Vad betyder det fetmarkerade? Hoppa med ryggen framåt? Alltså var hunden hängande på längden med huvudet uppåt eller neråt och for i golvet med ryggen först?

På en höjd som är 2,5 gånger så hög. Valpen är 19 cm bara. :(

Jag pratade om vuxna hundar. Barn är barn, hund är hund. Du kan inte göra dom jämförelserna. Om en hund oavsett storlek skulle bryta benen av att gå i trappor, hoppa från soffan osv så ja, då skulle jag avliva. Min tik skulle vara otroligt olycklig om hon inte fick hoppa och skutta som hon vill i skogen. Och jag tycker fortfarande att det är sjukt att man avlar fram hundar med så skör benstomme.
SJÄLVKLART kan olyckor hända som i TS fall!

Vad betyder det fetmarkerade? Hoppa med ryggen framåt? Alltså var hunden hängande på längden med huvudet uppåt eller neråt och for i golvet med ryggen först?
Valpen var hängande på längden med huvudet uppåt och med magen mot kvinnan. Och sedan stryker hon sina händer framåt och släpper valpen från den positionen.

Tråkigt för dig och alla inblandade, men din hund är på ditt ansvar. Det hör möjligtvis till god sed att ersätta vad man skadat, men det går knappast att kräva.

Jag skulle aldrig låta någon okunnig hålla min hund, låna min bil eller min häst (eller något annat som jag är rädd om).

Tja vi hade en valp på mindre än 20cm hemma i fyra veckor och kastade sig självmant ut från soffan utan att gå sönder. Flera gånger tom... Nu bor han hos en barnfamilj och de lär inte behandla honom som glas!

Har man ett sådant ömtåligt djur får man vara sjukt noggrann!

HUNDAR ÄR INTE BARN!!
Det här är ju löjligt att diskutera men om du hade barn, skulle du då avliva dem om de fick en dödlig sjukdom och led? Skulle du låta din hund leva - och självdö - om den fick en dödlig sjukdom och led?

Och JA, alla hundar av alla raser kan hamna fel eller råka ut för en olycka och få en fraktur men faktum är att det är vanligare inom vissa raser. Eller har toypudlar lättare att landa snett menar du, i så fall kanske man borde titta på det? För tydlighetens skull så var det sista ironi...

Visst är det löjligt med den jämförelsen? Jag tycker att det är lika löjligt att sluta avla en hundras för att den riskerar att vara skör. alla kan inte ha bulldoggar som tål vad som helst. dom flesta små terriers och andra småhundar skulle kunna skada sig allvarligt om dom landade fel. en valp har som sagt mjikare ben när dom är små, då är det större risk att dom skadar sig. det gäller fö alla djur med skelett som växer. skelettet går lättare sönder under tillväxtperiod.

Satt kvinnan på golvet eller stod hon upp när hon släppte valpen?

Tidigare i tråden stod det att hn satt på golvet med hunden i famnen. Sedan höll hon ut valpen och släppte ner den i golvet.

Något jag förövrigt tror att många skulle göra då man inte tänker att det är högt. Är man inte van vid valpar med du TS vet med dig att du har en väldigt skör ras så tycker jag att du får ta på dig ansvaret att informera om säkerheten kring valpen innan du låter främmande lyfta valpen. Lätt att vara efterklok, men i framtiden får du försöka att skydda din valp från risker och informera potentiella faror om att du har en skör ras och att de har speciell benstomme som gör att de inte klarar påfrestning som valpar. I slutenden är det du som är ansvarig för din hunds säkerhet.

Jag skyddar tex. mina hundar från barn just p.g.a av att olyckor så lätt händer, från både hunden och barnens sida. Därför informerar jag alltid barnen om vad som gäller kring hundarna och samtidigt ser jag til latt skydda barnen från hundarna.

Hoppas att benbrottet läker och att hunden inte får besvär av det längre fram!

Visst är det löjligt med den jämförelsen? Jag tycker att det är lika löjligt att sluta avla en hundras för att den riskerar att vara skör. alla kan inte ha bulldoggar som tål vad som helst. dom flesta små terriers och andra småhundar skulle kunna skada sig allvarligt om dom landade fel. en valp har som sagt mjikare ben när dom är små, då är det större risk att dom skadar sig. det gäller fö alla djur med skelett som växer. skelettet går lättare sönder under tillväxtperiod.

Fast om det nu är så att man har en sån skör ras så anser jag att man har ett ansvar att skydda sin valp mot de som inte vet bättre och inte förstår riskerna med ett sådant "fall". Självklart kan man anse att de ska stå för självrisken, men jag tycker att du tidigare i tråden (om jag inte blandar ihop dig med någon) uppmanar till att starta värsta striden mot den unga tjejen. Dåligt av hon som var med då skadan ägde rum att inte stå för vad hon har lovat, absolut!

Men å andra sidan, om det nu är så vanligt med sånna här olyckor, varför skuldsätta den besökande kvinnan så mycket då det uppenbarligen var just det, en olycka?

Man ska inte jämför barn och hundar i min värld. Men ens sak är gemensamt, vi som vuxna är ansvariga att skydda de som inte har bättre vetande så som hundar/barn. TS borde ha varit mer ansvartagande och inte låtit den besökande lyfta valpen utan att förklara att man måste vara försöktig då TS visste att den besökande kvinnan inte var van vid hundar. TS har brustit i att skydda sin valp, men cituationen är jättetråkig för alla inblandade såklart! Det är uppenbarligen ta l om en olycka.

Varför bära hundar dessutom? Onödigt med en sådan ras som toypudel som uppenbarligen är lite skörare än många andra raser som valpar

Senast ändrad:

Golddiger. Lätt att vara efterklok precis som du säger. Jag äger hundar av den rasen i snart 25 år och det är första gången någon av mina hundar har fått en fraktur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka