Skadestånd för brutna ben

Sv: Skadestånd för brutna ben

Nej, de leker inte med orden :) De förklarar juridiken. Det försökte jag göra i mitt första inlägg också även om jag inte var så tydlig.

Juridiskt handlar det om två saker..

Tusen tack för detta svar, nu är jag med och förstår mer. Tack!

Senast ändrad av en moderator:

Ja, en halvmeter är inte högt. Om hunden bryter benet på grund av det så avlar vi på för klen benstomme. Alla kan ha otur och landa fel, men det ska då vara rejäl otur.

Jag tror att hon erbjöd sig att betala för att det är det naturliga man gör. sen tänkte hon nog att hon kan göra roligare saker för pengarna och kollade om hon kan slippa undan betalning. men som jag skrev, om du kan få henne att betala hela din självkostnadsdel så kan det vara läge att tacka ja och hoppas att hunden inte blir sjuk resten av tiden som dom 50000 räknas (ett år?).

Om du lyckas lirka ur henne ett erkännande av förloppet så är det dock lättare om det blir domstol av det hela.

Jag tror att hon erbjöd sig att betala för att det är det naturliga man gör. sen tänkte hon nog att hon kan göra roligare saker för pengarna och kollade om hon kan slippa undan betalning. men som jag skrev, om du kan få henne att betala hela din självkostnadsdel så kan det vara läge att tacka ja och hoppas att hunden inte blir sjuk resten av tiden som dom 50000 räknas (ett år?).

Om du lyckas lirka ur henne ett erkännande av förloppet så är det dock lättare om det blir domstol av det hela.
Först erbjöd hon 1000 kronor ""Om jag hade möjlighet skulle jag erbjuda allt. Det var inte snålhet" och sedan blev det inte ens det.
Hon undviker skriva något mer.

Om det är allt du fått ur henne så är det väldigt knepigt, då du inte har ett erkännande att hon släppte hunden, säger hon att hon tappade den står ord mot ord och din son är ju lite halvknepigt vittre iom er relation till varandra. hon medger omständigheterna, men jag vet inte om det går att fastställa oaktsamhet till den grad att hon ska betala dina kostnader.

Det här är problemet i svensk lag enl mig. jag slutade mdd juridik eftersom systemet är orättvist. det kan hända att du får stå för allt även fast det varit hennes fel.

Jag tror inte du kan få ett öre i rätten. Det kan inte anses vara allmänkunskap att en flyttfärdig valp inte får hoppa från en halvmeter? Då är det ditt ansvar att se till att dina besökare vet det om du har en extra ömtålig hund.

(och i mina ögon låter det mer än lovligt osunt med hundar som inte klarar av att röra sig fritt i en normal inomhusmiljö)

Du glömmer att olyckor kan hända och landar en hund fel kan det gå illa. människor ska också klara av fall från en meter, men landar man illa så kan man bryta nacken. valpar är naturligt sköra, vill du ha en valp på två månader som kan landa hur som helst utan att gå sönder så är det fel art du letar efter, katter klarar såna saker även som små. halkar hunden på golvet belastas skelettet fel och då behövs inge. större påfrestning.

Och den tiken avlar de på :eek:

Galet, helt galet. Hundar ska väl ändå hålla för helt vardagliga saker.

Det här är OT men kan inte låta bli. Tiken är skällig, harig, rädd för allt och alla. Hur blev de tre valparna...? :grin:

Observera att det här inlägget inte har NÅGOT med ts hund att göra.

Det är klart det kan gå fel, olyckor händer. Grejen är att olyckor drar man inte någon inför rätt för, det krävs uppsåt eller åtminstone påtaglig oaktsamhet för det. Att låta en valp hoppa från 50 cm kan inte anses vara något av det eftersom det är långt ifrån självklart att valpar inte tål något över golvnivå.

Är det verkligen praxis att 2 mån valpar inte ska ha tillgång till möbler de inte får hoppa ner ifrån? Isf är jag glad att jag föder upp katter...

Det är inte praxis att hundar inte ska hoppa från 1 meter heller men ändå så släpper man dom inte från den höjden. Det är olyckligt att det hänt men vi är nog överens om att ts inte borde få stå för fiolerna när någon annan skadat hennes hund. risken finns men många answr att det är orättvist om det skulle hända. det äe ju ändå normalt att vara försiktig med valpar och kattungar, även om katter klarar av mer yttre påfrestningar

Det är olyckligt att det hänt men vi är nog överens om att ts inte borde få stå för fiolerna när någon annan skadat hennes hund.

"Någon annan skadat hennes hund"? Det var väl en olyckshändelse? Det är väl inte så att bekanten slängde hunden i golvet med uppsåt att skada denne? Om så är fallet ska ju bekanten anmälas.

Om bekanten släppte hunden från en höjd som de allra flesta hundar klarar av, och bekanten inte ens har hundvana så hon inte ens känner till att det kan vara olämpligt så tycker jag att det är märkligt att lasta henne för olyckan.

Jag kan ju tycka att man ser till att personer man tillåter hantera sin lilla valp (eller hundar öht) informeras om hur man hanterar dessa. Personligen tror och anser jag att ts inte har rätt till att kräva att få ersättning av kvinnan eftersom det inte låter som okunskap/otur och inte illasinnat.

TS: Himla tråkigt med din valp, hoppas den blir helt bra.

*KL*
Jag tycker att det låter som en kombination av ren okunskap, klantighet och otur och är ärligt talat ganska skeptisk till att det skulle hålla i rätten. Risken är att du står där med BÅDE rättegångskostnader OCH inte fått ett öre för skadan.
Däremot tycker jag gott att hon kunde hosta upp en slant även om det berodde på okunskap och klantighet.
Det är en sak att släppa en valp från stående brösthöjd men satt hon ner så, nej då tycker jag ärligt talat inte att man kan klandra henne om hon inte alls har kunskap om hundar.

Hoppas verkligen att det löser sig för er och att valpen klarar sig från det här utan framtida men.

Jag kan ju tycka att man ser till att personer man tillåter hantera sin lilla valp (eller hundar öht) informeras om hur man hanterar dessa. Personligen tror och anser jag att ts inte har rätt till att kräva att få ersättning av kvinnan eftersom det inte låter som okunskap/otur och inte illasinnat.

TS: Himla tråkigt med din valp, hoppas den blir helt bra.

Menar såklart att det låter som okunskap/otur

Ja jösses - min nu färdigväxta 1,5 åring har hoppat ner från soffan typ 2-3 gånger per dag sedan hon var 3 månader och hon är endast 22,5 cm i mankhöjd nu som färdigväxt....

Benstomme är viktigt och det gör mig förskräckt att höra om hundar som även som vuxna bryter benen vid låga fall. Visst kan valpar bryta sig, men det är tyvärr vanligare i vissa raser och det är skrämmande.

För mig låter detta som en ren olycka och då detta var en bekant som man då visste inte kunde något om hundar så borde man ha talat om vissa saker innan hon ens fick ta i valparna om dom är av känslig ras.
Tror kvinnan själv känner sig ganska förskrämd av saken.

Landar hunden olyckligt spelar rasen ingen roll. en människa kan bryta foten på 20 cm också. poängen är inte höjden utan oaktsamheten. om du hoppar upp jämfota och ser till att bara landa med all tyngd på en fot samtidigt som du har den i snett läge.så kan du mycket väl slita sönder något. Det handlar inte om höjd, utan landning.

Nej, men det är ju fortfarande så att vissa raser bryter benen lättare än andra eller skulle de ha mer otur då så att de hamnar mer snett när de landar? Kan faktiskt på rak arm dra tre toypudlar (varav två valpar) som brutit benen trots att jag inte är inne i "pudelsvängen". sen kanske de är undantag, inte vet jag.
En bekants vuxna chihuahua hoppade ner från soffan vilket hon egentligen inte fick varpå hon bröt benet, inte ovanligt enligt både vetten och uppfödaren.
OM en viss ras bryter benen oftare än andra, är det inte dags då att börja kolla aveln? Jag anser definitivt att en VUXEN hund oavsett storlek skall klara av ett hopp från tex en soffa - även om oturen givetvis kan vara framme.

Sorry för OT

Sköra?

Säg det till mina och andras valpar som glatt utför kamikaze-hopp utan den minsta skråma. Vid tre månader är de både högt och lågt. Fjolleri!

Snackar vi vuxna hundar så visst hoppar de från en meter eller mer. Vårt A-hinder är 180 cm högt och de kan hoppa från toppen. I mondioring finns ett plank på två meter som hunden klättrar och sedan hoppar ned från.vanliga hopphindret är bara det en meter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka