Skadestånd för brutna ben

Sv: Skadestånd för brutna ben

Jag har skickat en förfråga till lawline.se
Här är svaret från dem

"Hej!

Den avgörande faktorn för huruvida du kan få ersättning är omständigheterna då skadan uppkom. Om personen släppte hunden från brösthöjd skulle detta sannolikt bedömas vara ett oaktsamt handlande som troligtvis skulle leda till skada på hunden.

Om hunden istället själv hoppade och därigenom skadades är det tveksamt att någon ersättning alls kommer utgå. För att så skulle vara fallet måste det bedömas som oaktsamt redan att lyfta upp hunden eller att inte hålla fast hunden så hårt att den inte kunde hoppa, vilket inte är särskilt troligt. I slutändan blir det alltså fråga om att bevisa vad som faktiskt hände.

Skulle kvinnan bli ersättningsskyldig har i svensk rätt en hund inte ansetts vara vilken sak som helst och därmed kan en högre ersättning än det ekonomiska värdet på hunden utgå, då det ansetts motiverat att lägga ned större belopp på vård, så länge beloppen hamnat inom rimliga gränser (https://lagen.nu/dom/nja/2001s65). Därmed är det troligt att om ersättning utgår kommer denna uppgå till alla kostnader du lagt ut på vården, så länge domstolen anser dessa kostnader vara rimliga.

Med vänlig hälsning"

Som jag förstår kommer det vara omöjligt för mig att få ersättning? Fattar jag rätt?
De leker med orden. Släppa hunden? Hunden hoppade själv? Inte hålla fast hunden? Kan någon förklara det till mig och översätta till vanliga svenska?

Senast ändrad av en moderator:

har du det skriftligt att hon erkänner att hon släppte ner hunden från brösthöjd så kommer du få ersättning för allt. om hon råkat tappa hunden så ser det ut att vara en olycka och därmed blir det kanske svårare att få ersättning, tyvärr. men det anses rimligt att du kan lägga ut den summan på hunden, det är steg ett iaf.

beskriv hur allt skedde och vad du har fått för skriftlig kommunikation med henne. medger hon i skrift dom faktiska omständigheterna över att hon släppt hunden som hon släpper en katt så tror jag att du har stor chans att vinna.

Skriftligt har jag hennes SMS där hon erbjuder mig att betala självrisken.
Hon råkade inte tappa hunden men släppte valpen för att valpen visade tecken på hon ville gå ner.
Som sagt satt hon sig ner på golvet på knän och tog upp valpen. Valpen kände inte igen henne och var aktiv och busig och ville ner och då lät hon henne hoppa ner från höjden.
Jag har min son som är 14 år gammal som vittne.

Jag kan ingenting om juridiken, men att valpen tillåts hoppa ner från en soffa är i mitt tycke VÄLDIGT långt ifrån att lyfta upp den till stående brösthöjd och sedan släppa den. De flesta hundar klarar utan problem av att både hoppa upp i och ner från soffor utan att bryta benen. Att en person som inte ens är van vid hundar tror att en smidig valp klarar av ett hopp på 50 cm är väl ändå inte konstigt?

Jag tycker det låter jättekonstigt att en valp skulle bryta benen av ett fall på 50 cm. Maximal otur och knappast något man kan lasta besökaren för.

/Migo

en valp har så mjuka ben pga att benplattorna inte är slutna och således så är valpars ben mjuka och riskerar att skadas av en lite lägre belastning än för vuxna hundar. dessutom så är skelettet inte lika tjockt som hos vuxna individer storleksmässigt jämförbara, om det går att skriva så. vår hund hoppade ner från sängen, halkade snett med framtassen och bröt benet, väldig otur. numera har vi mattor överallt så att hon inte ska kunna halka. man kan tyvärr råka ut för sån otur.

om man känner till eller inte känner till vad en valp kan tåla hör lyckligtvis inte hit, det är oaktsamheten som man dömer efter i det här fallet.

ts: skriv gärna ner ordagrant vad som skrivits i all sms-trafik. på så sätt så kan några här inne bedöma om det finns erkännande redan i sms'en. vill du vara ful (och du vill vara ful) så kan du försöka lura ut ett erkännande via sms. var lite på hennes sida och skriv att det blev så olyckligt när hon släppte ner valpen och att du förstår att det inte var hennes mening, men att du samtidigt inte borde behöva stå för kostnader som uppkommit när hon släppt ner hunden från lite för hög höjd och hunden landat illa. det låter lite lömskt, men polisen brukar arbeta med såna metoder för att råka lirka ut erkännande från människor. jag skulle ha gjort det, om inte annat för att hon är så dum att hon vägrar betala självrisken helt och hållet.

om du kan få till ett avtal där hon betalar självrisk, mediciner, resor och dyligt så hade jag nog eventuellt nappat på det om du inte kan få ett erkännande. får du ett erkännande så dra det till domstol, beter man sig på det sättet, att ta tillbaka att man ska betala självrisken så anser jag att hon bör få betala allt. karma is a bitch!

Jag måste säga att det låter som en ren olycka. Att en icke hundvan person tappar/låter hoppa/släpper en liten valp från famnen när personen står på knä låter inte så främmande för mig. Sen att hundstackaren råkar bryta benet är ju jätteoturligt :( Men fortfarande om personen inte var ett dugg hundvan tror jag inte man kan klassa det som annat än en olycka.

alla är med på att det är en olycka, men många anser nog inte att ts ska lida ekonomisk skada för en olycka någon annan orsakat genom oaktsamhet. om någon skulle råka köra in i min bil så anser ju inte jag att jag ska behöva betala för kalaset, därav att vi har bilförsäkring. om du var i hennes situation så skulle du säkert också känna att du inte borde lida för något som någon annan gör, även fast det är en olyckshändelse till följd av *ev* oaktsamhet.

Nej, de leker inte med orden :) De förklarar juridiken. Det försökte jag göra i mitt första inlägg också även om jag inte var så tydlig.

Juridiskt handlar det om två saker, den första är att man har orsakat skadan, den andra är att man har varit oaktsam (vårdslös). Båda förutsättningar måste vara uppfyllda. Hon har orsakat skadan eftersom valpen inte hade brutit benet om hon inte hade släppt den. Det första ledet är alltså uppfyllt. Det knepiga är frågan om hon har varit oaktsam/vårdslös. Då gör man i princip en bedömning av hon har varit mindre försiktig än man kan kräva av en person i hennes situation. Om hon bara har släppt en 2 kilos valp från en halvmeters höjd så tycker jag att hon har varit oförsiktig = vårdslös. Om hon har hållit ordentligt, men valpen oväntat har sprattlat till är det inte lika självklart. Det kan ju faktiskt hända olyckor som ingen kan klandras för.

En domstol gör alltid en bedömning i det enskilda fallet. Ingen kan garantera dig på förhand hur den kommer att bedöma situationen. Dessutom handlar det om vad man kan bevisa. Jag vet ju inte hur den här kvinnan kommer att förklara vad som hände. Då blir det en fråga om dina och din sons uppgifter är tillräckliga för att bevisa att hon faktiskt bara släppte valpen.

Jag vet att man gärna vill ha svar på vad som är rätt och fel men så fungerar sällan juridiken. Det är alltid en bedömning i det enskilda fallet.

Om jag får komma med en rekommendation som grundar sig på ett antal års arbete i domstol: Försök komma överens. Försök att inte hota eller provocera den här kvinnan mer. Risken är att positionerna bara blir låsta och att det blir hopplöst att träffa en överenskommelse. En domstolsprocess tar tid och är verkligen inte rolig för någon. Det är nästan alltid bättre att försöka hitta en kompromisslösning än att driva sin linje till förbannelse. Det är inte så förbaskat viktigt att få rätt och det finns inga garantier att man får det.

Senast ändrad:

Jag tycker det låter jättekonstigt att en valp skulle bryta benen av ett fall på 50 cm. Maximal otur och knappast något man kan lasta besökaren för.

/Migo

Grannen har en dvärgpudeltik, pytteliten, kan inte väga ett gram mer än 2 kg som vuxen. Den har brutit benet genom att hoppa/falla ner från en soffa. Tiken fick sedemera valpar. En av tikvalparna hoppade/ramlade ner från samma soffa och bröt benet. Så nog kan det hända.

Jag blir också väldigt förvånad. Hade jag stått på knä med en tre månaders valp i famnen hade jag utan problem släppt ned den på golvet från den höjden. Vad är det för porslinshundar vi avlar fram?

Och den tiken avlar de på :eek:

Galet, helt galet. Hundar ska väl ändå hålla för helt vardagliga saker.

Jag blir också väldigt förvånad. Hade jag stått på knä med en tre månaders valp i famnen hade jag utan problem släppt ned den på golvet från den höjden. Vad är det för porslinshundar vi avlar fram?

En valp som är 19 cm i mankhöjden? Skulle du låta den hoppa med ryggen framåt från den hölden???

Undrar jag också. Och jag har ändå haft chihuahua. Visst lyfter jag ner valpar försiktigt men så fort de kan hoppa upp i soffa/säng så hoppar de även ner. Inga brutna ben här inte. Tycker det låter som TS valp haft extremt otur, men det känns märkligt att lasta den här kvinnan för det.

en valp har så mjuka ben pga att benplattorna inte är slutna...

det sättet, att ta tillbaka att man ska betala självrisken så anser jag att hon bör få betala allt. karma is a bitch!

Så kan jag inte göra. Jag har inget mål att vinna till vilket pris men jag vill helst gärna veta varför har hon inte dålig samvete?:confused: Varför tycker hon att det är valpens fel??? VArför erbjuder hon först att betala självrisken och sedan gör inte det?

Vadå med ryggen framåt? Då låter det ju mer som att den sprattlade och hon tappade?
Nej hon tappade inte henne och det är precis vad gör mig upprörd, hon lät valpen hoppa ner

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka