Skadedrabbad unghäst, framtida påverkan?

DarkInNight

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av hästar som gjort illa sig mycket som unga och deras framtida funktion?

Dvs om "oturen" följt med dem resten av livet?

Funderar eftersom jag har en tvååring som både gör illa sig lite här och där (ordentliga sårskador, hältor, hovproblem..) och jag funderar över hennes framtid helt enkelt.

Om hon så lätt gör illa sig nu som unghäst, hur hållbar kommer hon bli som vuxen och det börjar bli dags att prestera..

Sv: Skadedrabbad unghäst, framtida påverkan?

Självklart beror det på skadornas karaktär, men i annat fall så går det inte att säga.
Vissa har tur andra inte. Finns otroligt stort antal höstar som aldrig skadar sig och som aldrig heller presterar.

Min 2010 var skadad hela 2013... Olika skador avlöste varandra. Jag lever kvar i tron om att han kommer gå svår klass så småning om. Det enda som jag får inse är att han missat 3-års och kanske 4-års tävlingar.

Har haft en sån.
Skadorna avlöste varandra hela tiden.
Tyvärr så var sista skadan så allvarlig så jag fick ta bort henne som 5 åring, så något svar på din fråga har jag direkt inte.
Kompisen har en liknande häst nu, vi brukar "skoja" att hon fått en Bl.....m. Den är i dag 8 år och oturen fortsätter.

Det är väl som med oss människor, visa är infektionskänsligare än andra, samt kanske mer rörliga och därav kommer skadorna.

/B

Min skadade hoven allvarligt (eller ha "bara" hovväggen men upp i kronranden vilket tydligen inte alls var bra med tillväxtrubbningsrisk) i hagen vintern som blivande 3-åring. Dålig prognos men blev bra rätt snabbt. Gick 3-års samma år med dubbeldiplom och har sedan fortsatt vara frisk (hovens reservation borta och möjligtvis kan man ibland se en "linje") och funkar super. Men det var som sagt bara en skada.

Jag har haft en "vandrande olycka" - alltså som var helt sanslös på att göra illa sig själv. Trampa på sig själv, göra hål i sina egna ben med broddarna, vurpa och liknande. Lyckades trampa in en pinne i hoven så illa att han höll på att stryka med. Osv.
Han gick inpackad i hockeyskydd i hagen, då skar han nästan av sig senorna i karleden på skarsnö. Skarsnö...

Han slutade göra illa sig hela j*vla tiden som äldre.

En av mina nuvarande är ingen vandrande olycka rent så - men han har haft klippkort på klinik och hältor på hältor på hältor. Ledinflammation, gaffelbandsskador, senskada, artros, lös benbit, mer hältor. Han har inte fungerat sådär jättebra (han är 8 år), det har fungerat en period sen halt igen. Han har helt klart ett hållbarhetsproblem, som inte underlättas av att han kör fullt ös medvetslös i hagen. Nu har han peppar, peppar och ta i trä hållit sig fräsch i drygt 1.5 år.

Så, är de bara "klantiga" och orsakar sig själva sårskador och grejer då behöver det nog inte alls påverka som äldre. Däremot, får de problem med ledinflammationer osv redan som små och har problem som inte beror på "yttre olycksfall", då är det nog ett betydligt större frågetecken.

Vad har ni för erfarenheter av hästar som gjort illa sig mycket som unga och deras framtida funktion?

Om hon så lätt gör illa sig nu som unghäst, hur hållbar kommer hon bli som vuxen och det börjar bli dags att prestera..

I ditt fall skulle jag inte vara orolig, det som inte dödar det härdar. Det som däremot gör mig illa till mods är när det framkommer att hur mkt man än försöker härda så leder det ofelbart till att det dödar.

Det jag menar är att en god grundläggande hästhållning är avgörande för framtida resultat.

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 475
Senast: Exile
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 539
Senast: tara
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 087
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka