Skadade hästar och konvalescenter

I måndags var osteopaten ute hos oss, Anna Gullberg. Jag fick dra hela historian från start till nu och vi kom överens om att hon känner igenom hela hästen från topp till tå och ser vad hon kan göra.

Och det gjorde hon, minst sagt! Målet var att få igång lite rörelse på de ställen som varit låsta och fast i förmodligen större delen av Agoras liv. Vänster framkota har vid alla böjprov varit väldigt stum och det fortsatte upp i hela bogbladet så där lossades det bland annat. Även länd, kors och hals jobbades det med.

Eftersom vi inte vet vad som är hönan och vad som är ägget började vi med det, sen kommer hon tillbaka om 4v och sen en gång till efter 4v och efter det gör vi en rörelsekoll och ser om Anna kan härleda lite mer vad som är vad, efter att vi fått igång lite rörelse.

Det kändes väldigt bra och Anna sa det var positivt att det gick att känna skillnad före mot efter, att det faktiskt hände något.

Jag är positivt inställd till det hela, eftersom jag inte tror på att ”bara spruta” på klinik. Ser jag till Agoras exteriör och den utveckling hon gjort tror jag mer på att hon har behövt förändra hela sitt rörelsemönster och arbeta genom hela kroppen, vilket hon är på god väg till. Funktionell biomekanik helt enkelt, eftersom hon alltid innan rört sig väldigt dysfunktionellt!

Så nu fortsätter vi arbeta på samma sätt som vi gjort sen i december och hoppas att det fortsätter gå åt rätt håll.

Det hade varit SÅ intressant att få veta vad Agora varit med om tidigare, varför hon varit i så dåligt skick som hon varit, men hittills har jag inte lyckats komma i kontakt med någon som vet om hennes historia.

Håller tummarna för er. Hoppas verkligen ni får ett fint resultat. Har själv använt Anna på både mig själv och häst men det var ett tag sedan. Men haft otroligt fina resultat både på mig själv och dåvarande häst. Tycker hon är duktig, inkännande och gärna vill ha "hela historien". Vill gå till grunden men vad som kanske kan vara ursprungsproblemet. Håller alla tummar för att det får fortsätta gå framåt för er!

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 996
Senast: Willys
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 073
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 605
Senast: 13579vas
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 950
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31