Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Maeda

Hej!

jag har en islandshäst 16 år gammal, som jag köpte i mars månad, har aldrig haft några stora problem med henne, mer än att hon inte velat komma till mig i hagen utan måste jagas en stund.:)

Iallafall så har jag alltid ridit tillsammans med min syster till för ungefär en månad sen, då hon sålde sin häst. strax innan hon sålde sin häst var jag och min Maeda med om en olycka då hon gick omkull och slog hål på sitt ena knä så att man såg ledskålen. Iallafall så enligt veterinärer är hon återställd efter att ha fått penicillin och omvårdnad i 2 veckor, det hade inte blivit så allvarligt ändå. Efter skadan red jag ett par gånger med min syster och det gick ganska bra, dock inte mycket mer än skritt då jag efter att ha gått omkull på det viset var lite rädd för något annat.

Nu när jag rider henne ensam, då syrran sålt sin tycker jag att hon känns halt men kan inte se något på henne? hon känns halt och slö, men dock bara på grusväg kommer man ut i skogen där en häst inte skulle kunna gå där springer denna lilla damen fram. så jag undrar om det kan vara så att hon fortfarande har en del ont i sitt ben? men inte visat det när den andra hästen var med, att de va tävlingsinriktade? eller om det kan vara för att hon tycker det är tråkigt att gå ensam på ridturerna? eller om ni tror att det kan ha att göra med att det var en grusväg hon gick omkull på och därför tror att man bara kan gå i skogen eller på gräs?

Tacksam för svar och ideér på hur jag ska kunna komma underfund med detta!:rofl:

Maeda

Sv: Skadad?

Ett svar: Är du orolig över din hästs hälsa ska du inte sitta här på kvällen och spekulera i vad det kan vara, för ingen av oss kommer kunna hjälpa dig, utan du ska ringa och rådfråga veterinär. Ring veterinär.

Givetvis om jag hade varit jätte orolig för hennes hälsa hade jag inte skrivit här utan pratat med en veterinär istället, det jag undrar var väl egentligen om det kan vara som hon tramsar för att hon gick omkull på grus eller om det är för att hon går ensam och inte rids ihop med andra hästar mer.... jag skrev ju att det är bra på grusväg hon känns halt inte på gräs eller i skogen, så det jag ville har ideér om var om hon är uttråkad eller tror att hon ska ramla när hon går på grus då olyckan hände på grus?

Hm...marigt... Jag tror din magkänsla är rätt... Altså är något fel..?
Kan det vara så att hon har ont och "värmer ur"?

Jag har en baskjirval som aldrig varit 100%... När jag rider med andra så kommer "tävlingsinstinkten" fram och han är kvick och pigg. När jag rider ut själv så får jag ibland bära honom varvet runt.... (Jag kan tillägga att varenda fiber av hans kropp är genomgången av veterinär, han är scintad och röntgad på alla håll och kanter utan att man hittat något fel) Ibland undrar jag om han bara tycker att det är allmänt trisst när vi är ute själva? eller om han har ont?

Knepigt med din pålla, kanske kan du prva att rida med sällskap igen, se om det blir annorlunda? Prova uteslutningsmetoden?

Ja, det ska jag kankse pröva, se om det är som hon "tramsar" bara... veterinären har ju tittat på henne också och sagt att det är inget fel på henne... Får väl testa och se om jag kan få ihop detr så att jag rider med en annan nästa gång och testar henne då.

Fast när tittade veterinären på henne och vad har veterinären gjort? Kollade vet. bara på såret?
Om hästen fick ett djupt (?) sår för en månad sen så kanske det inte är helt läkt än?
Kanske hon slog i någon annanstans som inte syntes, och det är det som gör ont..

Grusväg är hårdare än skog och gräs - alltså är det vanligtvis där hältan visas först!
Känns hästen ofräsch där så bör man definitivt kolla upp det.
Det är inte säkert att hästen visar hälta öht på mjukt underlag, det beror ju helt på vad det är för fel på hästen.

att hästen upplevs lat & slö utan sällskap är en sak.
att den upplevs halta på grusväg är ganska tydlig signal att den har ont.
jag tror inte at hon förknippar grusvägen med att ni gick omkull, hon har helt enkelt ont.

ring klinik och boka tid på måndag och låt bli att rida fram tills dess.

Hej!

veterinären va ute och tittade på det efter att penicillinet var slut och han sa att man kunde då börja sätta igång henne lite försiktigt. Vilket gjordes, hon springer som vanligt i hagen och allting. Jag får väl höra med veterinären igen om det kan vara något annat med henne. Ja såret var ganska djupt då man kunde se ledskålen, dock var där inget hål på den eller någon hälta på henne efter olyckan, mer än att det klart var obehagligt att böja på ett ben där skinnet hängde. hältan kom när man började med penecillin salvan och bandaget. Sedan har hon varit halt när jag ridit henne själv men inte när jag ridit henne med andra. Hon snubblar mer än hon gjort innan.

Om jag var du skulle jag ta ut en veterinär, hellre än gång för mycket än en gång för lite.

Det kan vara så att den ursprungliga skadan gett upphov till en annan skada med en rörelsestörning som följd? Alltså en avlastningsskada, eller så har något blivit tokigt vid läkningen av den ursprungliga skadan. Det KAN ju också vara något helt nytt som inte har med ursprungsskadan att göra.

Att hon blivit "snubblig" är ju lite alarmerande? Snubblar hon på båda benen eller är det det "skadade" hon inte kan/orkar lyfta på ordentligt?

Om det var min häst så skulle jag avstå ridning och motion tills en veterinär gett mig klartecken att det inte kan göra skadan/rörelsestörningen värre...:( Bäst att vara på säkra sidan?

Lycka till! (Uppdatera gärna, intressant att få veta vad detta är!)

Hej!

hon snubblar bara på det benet där hon va skadad, men då ska jag kanske nämna att det är det benet där hon har en ballförskjutning också... som vi håller på att rätta upp. Hon va minst lika snubblig och "Öm" när jag köpte henne men då hade hon en ballförskjutning på över 1cm, så klart att hon är svagare i det benet. Sist jag skodde henne hade vi rätat upp ungefär 0,5cm sedan jag köpte henne i maj, så jag vet inte om det beror på det, att hennes sko hon har på det benet nu börjar bli för trång men det ser jag efter hon har blivit skodd igen nu på fredag den 16/10. Jag pratade med veterinären igen idag som va ute hos henne efter skadan och han säger att det ska inte vara någon fara efter den skadan hon hade då det trots att det såg djupt ut och va ett stort hål så va det ändå bara i köttet och inte i några andra delar.:confused:

Oj många knepigheter! Om jag var du så skulle jag kontakta en erfaren equiterapeut. De är mycket duktiga på rörelsestörningar och har kunskapen att se sådant som andra inte ser eller tänker på. Dessutom behandlar de aldrig om det visar sig vara ett veterinärfall? Kanske kan du få till att veterinären som behandlat kan prata med equiterapeuten?

Ja, det skulle kan ju kunna göra. vad är det för någon terapuet? aldrig hört talas om. Vad gör sådana?

En ballförskjutning tar ungefär ett år att räta upp innan det är helt återställt, sen är det ju inte säkert att hon kan återställa alla muskler i det benet, då hon gått med det länge. kankse har lyckats vrida sina leder också. Om det är fallet vilket veterinär inte kan se i dagsläget, så får jag sluta rida henne helt.

En equiterapeut är en kiropraktor fastän för häst. De är mkt duktiga på rörelsestörningar och på att tänka "utanför boxen" :). De har gått en tvåårig utbildning i Katrineholm där de lärt sig akupunktur, anatomi, foderlära, rörelsestörningar mm mm. Om du googlar hittar du säkert någon? Om du inte har någon i närheten så kan du ju alltid ringa och prata med dem. Jag är övertygad om att du skulle få ovärderlig hjälp av en equiterapeut:)!!! Jag ska kolla runt lite och se om jag kan hitta någon åt dig. Återkommer:).

Hej igen:)
Jag googlade, equiterapeut skåne, och fick några bra träffar:)

Lycka till!

Tack för all hjälp jag ska kolla med en sådan vad de kan ge för tips, ska kolla med hennes hovslagare imorgon också om hon verkar ha ont i benet någonstans... alltid lättare att bedöma hur halta de är om man är två en som kan springa med hästen och en som kan kolla.
:banana:

Har nu skickat ett mail till en equiterapuet för att få råd och tips eventuellt besök. så vi får väl hoppas på det bästa nu och se vad hon svarar

Vad bra! Hoppas nu att du får hjälp och att allt blir bra:). Det tror jag att det blir, känns bara så! Uppdatera gärna? Du vet man blir nyfiken och undrar hur det går?

Ett stort LYCKA TILL!!!!!!

Hej!

veterinären va ute och tittade på det efter att penicillinet var slut och han sa att man kunde då börja sätta igång henne lite försiktigt. Vilket gjordes, hon springer som vanligt i hagen och allting. Jag får väl höra med veterinären igen om det kan vara något annat med henne. Ja såret var ganska djupt då man kunde se ledskålen, dock var där inget hål på den eller någon hälta på henne efter olyckan, mer än att det klart var obehagligt att böja på ett ben där skinnet hängde. hältan kom när man började med penecillin salvan och bandaget. Sedan har hon varit halt när jag ridit henne själv men inte när jag ridit henne med andra. Hon snubblar mer än hon gjort innan.

Om hästen haft en skada nära ledskålen så kan ingen hemmaveterinär i världen "titta" på hästen för att se vad felet är. den måste till klinik där man kan röntka och göra en utförlig utredning med full utrustning.

jag blir mörkrädd över råden ang. equi, om hästen känns halt och har den skadan som bakgrund. VETERINÄR skall kopplas in tills det är uteslutet att det inte blivit ngt problem med leden, pålagring eller annat, som gör sig tillkänna på hård mark.

SJÄLVKLART har hästen inget "trams" för sig. en häst kan ö.h.t inte göra en sån koppling som du undrar över, dvs "tramsa" för att den råkade gå omkull just på grus en gång. en häst vet inte ens vad skillnaden på grus eller gräs ÄR. den känner, upplever, och reagerar utifrån det, inget annat.

ta hästen till klinik.

ps: ingen seriös equiterapeut behandlar en halt häst. de hänvisar till veterinär första hand.

Okej, vill bara säga mackan att jag har haft en häst tidigare som efter att ha gått omkull på asfalt inte kunde sätta en hov på asfalten igen då den förknippa ljudet av asfalt med hoven av att gå omkull, men när där sattes på gummisulor så att klapprandet försvann gick den på asfalt, efter mycket träning kunde den gå på asfalt igen utan gummisulor. Så JO en häst kan förknippa sådant. Har varit i kontakt med andra hästar som inte kan gå på sten för att de tror att det gör ont.

Hemmaveterinär, vet inte om man kallar en veterinär för det... Men om man efter att ha pratat med djursjukhus om detta och velat komma in på röntgen och de säger att om din "hemmaveterinär" tittat på det och undersökt hästen behöver du inte komma in, där finns inget annat vi kan göra. De har kollat på journalen från veterinären som behandlat och sagt detsamma....

Jag hade inte startat en tråd om råd om jag inte varit säker på att där inte är en allvarlig ledskada på henne efter olyckan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka