Pallas_Athena

Trådstartare
vet ni ngt natur läke medel mot skabb.

vi har testat allt som står om skabb medlen m.m
och ja vi har läst på svenska tinkerföreningens hemsida o SFICs ;)

jag anser domma medlena vara för starka för att andvända varje gång dom får skabb.

vilket sätt är mildast,finns det natur medel man kan ta till detta?

tacksam för svar :idea:

Sv: *Skabb*

Det närmaste du kan komma är nog Switch, innehåller en syntetisk pyretrin, naturligt pyretrin kommer från en afrikansk prästkrage.
Jag tror allvarligt talat att det är svårt att hitta ngt naturmedel med bra effekt utan att det är lika giftigt.
Om man tycker att det räcker att behandla kota karled kan barnolja eller matolja fungera lite grann, skabbdjur kvävs av olja(sätter igen tracheerna) men du kommer knappast åt de skabbdjur som finns i hårsäckarna.
PL

vi har testat switch och det bränner i huden på henne,hon tål det inte,inte ens en droppe hon blir sjö vild då..

kan testa olja för hon har precis fått tebaka skabben men tror dom hunnit rota sig.. suck

Har du provat med Chevalet? Den har samma verksamma substans som Switchen men är mkt.svagare. Vi pratade om det på tinkerforumet i början av sommaren. Jag provade då det eftersom det var billigare och svagare och det fungerade, nackdelen är att det versamma substansen håller bara en vecka i taget.

MVH/

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 512
Senast: Grannox
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 996
Senast: lewellyn
·
Hästvård Källor är i första hand internet och forum (både svenska och utländska), men även hästfolk. Jag har läst/hört om lite hysh-hysh-metoder...
2
Svar
29
· Visningar
8 222
Senast: Leoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare