Ska vi spinna vidare på fölen???

shady

Trådstartare
Ni som nu har fått föl eller skall ha. Några frågor.

1. Skall ni betäka om?
2. Med vem?
3. Vad är det för ras?
4. Stamen på era ston?

Motivera gärna också varför ni valt ljust denna hingst.

1. Skall ni betäcka om?
Nej, skall satsa på att delta i 5-årskvaliten som fyraåring nästa år istället :)
2. Med vem?
--
3. Vad är det för ras?
Sv. halvblod men mestadels hannoveranare ;)
4. Stamen på era ston?
Marwin 942 - Luxemburg DH257 - Gunnar DH185

1. Skall ni betäcka om? Inte i år
2. Med vem? -
3. Vad är det för ras? Svenskt halvblod
4. Stammen på era ston? Favorit-Emilasko-Flamingo

Kanske skulle svara själv också.

1. Skall ni betäka om?
Ja
2. Med vem?
Davenir
3. Vad är det för ras?
Halvblod
4. Stamen på era ston? Elizar-Dragon-Trumf

1. Skall ni betäcka om?
Nej inte i år
2. Med vem?
3. Vad är det för ras?
Russ
4. Stamen på era ston?
Far: Ripadals Jinnic
Mor: Ripadals Ronja

Varför hon inte ska betäckas detta år är för att min dotter
ska tävla henne i ponnytrav.

1. Mitt sto ska betäckas för första gången i år.
2. Valet föll till slut på Artist.
3. Svensk (danskt, polskt, tyskt, franskt :D) halvblod.
4. Ceylon 454 - Columbus DH 216 - ej kval

Jag vill ha en hingst med hoppmeriter och som lämnar hopp/fälttävlansavkommor. Mitt sto älskar att hoppa! Först ville jag ha Stanford, men redan innan han dog började jag inse att resan från Stockholm till Lammhult var för mycket för min oroliga häst. Sen ville jag ha Feliciano, men p g a att hon inte betäckts tidigare rådde ingen mig till att ta fryst sperma, och då var Artist den tredje på listan ;) Han står dessutom bara någon mil från mitt sto, så det bli ingen plågsam resa för henne!

Sto 1 - fölade i onsdags e. Nactus
1. Skall ni betäka om? Ja
2. Med vem? Stavinsky xx
3. Vad är det för ras? halvblod
4. Stamen på era ston? Magritte - Good Future - Kaliber

Valde Stravinsky för jag ville ha något som lättar upp lite men ändå ger lite storlek. Samt så har jag sett trevliga avkommor efter honom i Danmark.

Sto 2 - inget föl i år
1. Skall ni betäka om? ej betäckt förra året
2. Med vem? Blue Horse Romancier
3. Vad är det för ras? fullblod, har henne dock för halvblodsavel
4. Stamen på era ston? Atletic Boy - Rebell Fortuna

Här är det tvärtom vill ha något som ger lite mer massa samt storlek för hon är en liten "räka" själv :). Räkan har dock gått MSV dressyr. Vill ha en hingst med tre bra grundgångarter samt egna meriter.

Det är första året jag har stona i avel samt första året de går på semin, därför valde jag hingstar som står i Sverige (även om det blev två Danskar) tar de sig "snällt" i år så blir det kanske något "utlänskt" nästa år. Är sugen på Dionysos till sto 1, har träffat honom och det är en hingst helt i min stil :love:. Gillar som ni kanske förstått halvblod med mkt fullblod i :cool:

1. Ja.
2. Bägge stona med Wessel van de Amstelhof RS 235.
3. Shetland.
4. En e. Oberon van Stal Volmoed-Highlander van Bunswaard och en e. Jolly Roger of Marshwood-Roy van Bunswaard.

. Skall ni betäka om?
Ja,
2. Med vem?
med Timothy, Love spring och ev. Killen
3. Vad är det för ras?
Shetlands
4. Stamen på era ston?
Firth Bracken - Freeman of Marshood
Kärlingehhults Gutten - Teunis v.d steenen Poort
okänd

Ni som nu har fått föl eller skall ha. Några frågor.

1. Skall ni betäka om?
2. Med vem?
3. Vad är det för ras?
4. Stamen på era ston?

Motivera gärna också varför ni valt ljust denna hingst.

1) Inte just det stoet som fått föl i år, men däremot hennes 13 åriga dotter, som blev UL:ad idag på 20:e dygnet (ja, vet kunde inte då hon var på 17:e dygnet!) och DRÄKTIG. Tog sig alltså direkt!

2) Milagro PL, FA104/89-91

3) Arabiska Fullblod

4) Just stoet som skall betäckas är e: Bomarc US (Bask PL x Boltonka PL) och u: Lobelia (RD Misha US x Laida)

www.cesamarabians.com

1. Skall ni betäka om?
-Nej, stoet ska inte föla förrän i juli, så jag tycker att det blir för sent att betäcka om i år.
2. Med vem?
-Jag ska spana i ett år först... :smirk:
Ev blir det betäckning av hbl-stoet istället och då blir det (troligtvis) Briar eller en spanjor.
3. Vad är det för ras?
Kallblodstravare.
4. Stamen på era ston?
- E. Auvin-Tyfon(N)-Pavebläsen.
Hbl-stoet e.Bernstein-Neapel-Crown Point xx.

sto 1
welshcob e Vallas Caracas-Capstone Comet
sto 2
Welsh cob e Derwen Quartz
sto 3
Welsh Mountain e Molstabergs Molnet-Molstabergs Action man
sto 4
Welsh Mountain e Twyford Royal Triumph-Moonlights Aneirin
sto 5
dansk import
sto 6 ev.
welsh sekt B e Carolinas Foxglove-Paddock Camargue
Alla ska betäckas med Ekbäckens Savoy, Welsh Mountain. Har honom på station i sommar :D Han passar typmässigt och stammässigt med mina ston.

1. Skall ni betäcka om?
Ja , det ena stoet.
2. Med vem?
Leuthen I, är mkt nöjd med honom som fadershingst, lämnar bra skalle, mjuka gångarter och stor hoppförmåga. Han börjar bli gammal så det gäller att passa på! :)
3. Vad är det för ras?
Sv. hbl
4. Stammen på era ston?
Den jag betäcker: Trombon-Tammerfors xx-Shoolerville xx, stoets meriter: CCI*** + 1.30 h.
Den jag inte betäcker om i år: Acapulco Gold-Furioso III

Hihi det gäller att bo på rätt plats :angel:
Jag är också väldigt förtjust i honom :love:

1. Skall ni betäka om?
Ja

2. Med vem?
Vet inte, har värsta beslutsångesten. :crazy: Han som jag funderat på verkar inte komma till Sverige. De andra jag gillar är det så låångt till. Samma pappa som i år hade inte varit fel :d men, han står då långt bort, samtidigt som det varit roligt att prova med någon annan. En annan stor favorit :d står i Danmark och tyvärr då på Jylland så det känns också för långt.

3. Vad är det för ras?
Islandshäst

4. Stamen på era ston?
Hon är efter Blakkur frá Saudadalsá och under Freyja frá Kalvsvik, ue Snaefaxi frá Maelifell.

1. Skall ni betäcka om? Ja. Väntar bara ett föl i år. Ett sto är gall i år, två ston tävlar.
2. Med vem? Ej 100% bestämt ännu... Kommer i allafall betäcka med en förärvningssäker prestationshingst e.Smedhults Cavat RNF 44... :D Kanske blir det inte samma hingst till båda stona jag skall betäcka i år.
3. Vad är det för ras? New forest
4. Stammen på era ston? 1: e.Burma Wilton - Dawn of Spring. 2:Prory Footlight - Priory Post Box

Hlsn Helena

1. Skall ni betäcka om? Kanske, om allt går som det ska med fölningen som aldrig vill komma igång. Hade tänkt rida henne ett år och betäcka både henne och mitt tvååriga ponnysto nästa år. Nu väntar jag ju föl efter Warsteiner. Där är jag mest ute efter "blodet". Får jag ett stoföl behåller jag det och kan förhoppningsvis använda henne i avel så småningom.
2. Med vem? Karlfälts Bocelli
3. Vad är det för ras? Welsh
4. Stamen på era ston? Indus-Urbino
Eva

1. Skall ni betäka om?
Sto 1: Dräktig med Silvano. Förmodligen inte.
Sto 2: Ej dräktig (Äger bara halva) Ska betäckas.

2. Med vem? Magini
3. Vad är det för ras? Båda är halvblod.
4. Stamen på era ston? Sto 1: Ganesco -Flamingo Sto 2: Artist - Wilhelm Tell (Hanoveranare)

Hon skall betäckas med Bourbon men inte på fölbrunsten utan på 30 dygn.
Hon är ett halvblod.
E.Vivaldi - Unesco.

Liknande trådar

Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 259
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 934
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp