ska titta på häst,vad fråga/tänka på?

T

tre4

nu får ni hjälpa mig :)

ni komemr säkert komma på något jag missat.

ska kolla på två hästar imorgon . d-ponnyer.

en 3 åring och en 9 åring.

vad ska jag tänka på och fråga?

jag ska mest ha häst för ridning i skogen ,inget tävlande eller liknande.

Sv: ska titta på häst,vad fråga/tänka på?

va så jäkla på om allt som du bara nånsin vågar! särskilt på hästwn s historia. inte för att avskräcka dig men ja har precis blivit lurad så va på din vakt även att de kanske inte är så vanligt så före kommer de tyvärr...

preci har blivit så himla avskräckt efter faktiskt ha läst här på buke, om alla som råkat ut för hästar som inte alls var vad dom utgavs för att vara.

fråga hur hästen är själv och med andra. om hästen har varir skadad. fråga hur hästen funkar med hovslageri. var noga med å kolla om hästen är sne i bog, kors. kolla efter överben och muskel ärr

Se till att du får hantera hästen själv, dvs du hämtar i hagen och gör i ordning hästen osv. Då får du en chans att bilda dig en uppfattning av hästen och hur den är i hanteringen.
Lycka till!

Saker man kan fråga:

*VARFÖR den säljs
*Hur hästen är mot andra hästar i hagen
*Hur utbildad hästen är
*Snäll att rida ut på själv och i grupp
*Hur trivs den i stallet,alltså om den trivs i både stora och små stall
*Hur hästen är med orutnierade hästmänniskor
*Är hästen snäll att sko,lasta
*Är hästen snäll att ta in och ut ifrån hagen (mkt viktigt om andra ska hantera hästen och hjälpa till o släppa in/ut)
*Har hästen varit skadad nångång, eller besökt exempelvis hästklinik eller dylikt
*Har dom undersökt tänderna på hästen, haft en ET,massör eller annat ute som tittat på hästen?
*Finns några nyare/gamla besiktningspapper att se (om man får se besiktningsintyg från när nuvarande köparen köpte hästen, det fick jag göra, fick med mig hem också (efter köpet) mkt bra att ha egentligen :))

Tja, det var bara ngra exempel som jag kom på rakt av,finns massor med saker man kan fråga och man kan aldrig fråga för mkt, det är ju faktiskt en häst man ska köpa :) lycka till imon, och hoppas du hittar din drömhäst! :)

Hinner inte skriva så mycket, och en hel del får du säkert från andra. Men en sak som du inte får glömma är saker runt ikring hästen.

# Vad har hästen för utrustning? Passar sadeln verkligen? Är utrustningen dåligt utpassad kan detta innebära att hästen har extremt mycket spänninga, smärta, felbelastningar, överbelastningar eller är felmusklad (dessa går oftast alla hand i hand). Problem som uppstår av dålig utrustning kanske inte går att se med blotta ögat, och ffa inte på en dag. Var mycket noggrann med att ta reda på hur sadel, bett (även bettlöst) sitter på hästen och om hästen haft utrustningen länge.

# Hur bor hästen? Har den ordentliga hagar/utevistelse, hur länge har den haft det så? Har hästen hagkompis - om nej, varför inte?

# Hur hanteras hästarna av människorna?

Sen ska du ALLTID ta kontakt med ryggkunnig person (tex kiropraktor) när du köpt ny häst. Alltid, alltid, om det inte nyss är gjort av en person du vet är att rekomendera. Det är extremt viktigt att man underhåller hästens rygg och allt vad det innebär, och upprepar detta 1 gång om året så att man vet att man inte skadar hästen med sin ridning, oavsätt om man upplever några problem eller ej. På några år kan man förstöra mycket.

Nå, hur gick det med hästarna? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 095
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023