Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lektra

Trådstartare
Svanskappan är som många vet förbjudet att tävla med i dressyrtävlingar på stor häst

Man har hört ganska många protester från sadelmänniskor om förbudet. De tycker många hästar "far illa" i onödan, när allt de hade behövt var en svanskappa.

Vad tycker du om förbudet mot svanskappan på stor häst?
Och varför tycker du så?

Alla åsikter/erfarenheter/tankar kring frågan är välkommna

SKulle alltid vara kul om någon från rf kunde ge deras tankar kring frågan då jag inte har ett helt klart minne kring deras respons på sadelmänniskornas protest. Kanske är det någon här som kommer ihåg?

Sv: Ska svanskappa tillåtas enligt dig?

jag tycker inte att svanskappa är bra för hästen. det är inte bekvämt att fästa sadeln i svansen..... :crazy:

och om det skulle bli tillåtet så måste även förbygel bli det. och brösta.

Men varför är det förbjudet?

Kan en svanskappa, förbygel eller en brösta hjälpa till så att hästen går bättre eller är dte bara för att det är fult?
Jag menar, det är ju inte direkt så att det är en hjälptygel som leder hästen till att gå i rätt form?!!

kanske för att en dressyrhäst ska ha ett bra sadelläge? precis som att den ska kunne röra sig utan att sla sig på benen..

inte vet jag...

Vet inte varför det är förbjudet men tycker att förbudet borde tagits bort för länge sedan.

Jag är positiv till svanskappa och ser det som ett mycket bra hjälpmedel jämfört med ex. förbygel.

En svanskappa som sitter korrekt skadar inte hästen och drar inte svansen fram och tillbaks med ryckande rörelser utan blir som att jämföra med att ett bälte håller uppe våra byxor.

Därmot en förbygel är som att jämföra med hängslen som kan skava och ge tryck beroende på hur du spänner dem, för hästen både kring manken och i armhålan eftersom den skall sitta framför sadeln och man kan inte lägga sadeln hur långt bak som helst utanför hästens sadelläge. Så en förbygel ser jag bara som ett ev. stop för sadeln men hämmande för hästens rörelser.

En svanskappa kan i vissa fall jämföras med en hjälptygel då hästens rörelser kan förbättras om en för övrigt välpassande sadel äntligen ligger kvar på plats och inte åker fram och hämmar.

Även på en sadel som själv ligger still så kan en svanskappa hjälpa till att få en häst att slappna av genom sitt tryck på två punkter som sitter under svansroten som ger en avslappning i svansroten som i sin tur fortplantar sig genom hela överlinjen.
En del hästar reagerar genom att knipa och visa obehag. Har själv aldrig upplevt detta på alla år, men jag har en teori att när dessa punkter blir masserade och punktbelastade av svanskappan till avslappning så kan det ge obehag genom hästen om den är van att vara spänd. En spänd muskel som skall slappna av kan ge obehag innan den ger efter.

Den är vad jag tycker och tror.

*håller med*

Jag förstår inte varför en förgjord/stoppgjord kan vara tillåten, när inte svanskappa är det. Om man nu råkar ha en häst med kort bred rygg, stora bogblad och en mage åt det bukiga hållet, är det nästan hopplöst att hitta en sadel som passar utan svanskappa.

Jag förstår inte att den är förbjuden, på annat sätt än att domarna kan tycka den är ful :crazy: men om den kan vara bra för hästen, så varför inte.
Det är knappast någon domare som kollar ifall man har en i övrigt bra passande sadel till hästen innan man äntrar dressyrbanan, eller är det..?

Det finns många regler som blivit föråldrade och behöver ses över, förbudet mot svanskappa är ett av flera anser jag... men jag är ingen "äkta" dressyrtant så mina åsikter kanske bara kan räknas till hälften?

Svanskappa och brösta borde vara tillåtna, allt som gör ridningen mer bekväm för hästen ska tillåtas. Krav på kandar är för mig helt obegripligt, liksom att det inte är krav på att använda hjälm.

:bow:

håller med! glider sadeln fram så passar den inte.... samma om den glider bak. att fixera den med diversa remmar gör inte saken bättre.

Jag visades att det skulle gå in en stående hand under svanskappan ( samma som ett hintertyg (baksele) på en körsele.

Men då gjorde den inget nytta i skritt och trav. Och tog för mycket i galoppen.

Man kan ju inte spänna om den, när man byter gångart :D
:rofl:

Näe det blir tokigt när människor som inte själva rider har så benhårda åsikter.

Flera sadelmakare däribland X har envisst hävdat att sadlar passar - men hästen har inte hållt med :smirk:

GRRRrrrrr :devil:

Dagens morr

Det säger sig ju självt att ju mer hästen spänner pilbågen desta mer stramar svanskappan.

:bow:

I övrigt tycker jag du är jävligt lat som inte hoppar av och spänner om vid varje gångartsövergång. Tänk vilken motion du skulle få där du kutar runt bakom hästen i galopp för att sen elegant svinga dig upp igen.:angel:;)

Hej
Sadelkappan ska inte sitta lika löst som på en sele. Dvs man ska inte få in en tvärhand mellan rygg och svanskappa. Den ska sitta spänt för annars rycker den väldigt mycket när man rider och sadeln rör sig. Det har en sadelexpert sagt till mig när jag trodde samma sak.

Däremot tycker jag hela systemet är rigigt (stavn ? rigid) . Det är ju än värre regler som gäller för bett. Och att man inte får vissa unhästar i grimma :korkat:

Ibland kan man undra om det verkligen är HÄSTmänniskor i beslutsfattande position - inte är reglerna skrivna FÖR hästarna inte.

Dagens tyckande

Och varför ska man visa en unghäst i grimma???:crazy:

Det säger sig ju självt att ju mer hästen spänner pilbågen desta mer stramar svanskappan. Och därmed hindrar svanskappan.
Det gick inte att galoppera med den...Hästen galopperade som en gunghäst...
Det gick inte att vinkla om nåt bäcken där inte...

Min erfarenhet är helt tvärt om. Hästen lyfter svansen avslappnat, lossnar i hela ryggen och vinklar om sin bäcken utan minsta motstånd av svanskappan under den perioden han hade den.
Visst blir vägen lite längre när ryggen höjs, men den kompenseras lite av en korrekt avslappnad bärande svanshållning mer än om svansen fortfarande är "knipen" under ritt som man så ofta ser vare sig med eller utan svanskappa.

Krav på kandar är för mig helt obegripligt, liksom att det inte är krav på att använda hjälm.

Jag håller verkligen med dig om kandaranvändandet. Varför kan man inte få rida lite högre klasser på vanligt bett?

Jag visades att det skulle gå in en stående hand under svanskappan ( samma som ett hintertyg (baksele) på en körsele.

Man kan ju inte spänna om den, när man byter gångart :D
:rofl:

Fast där måste jag säga att jag tycker det är märkligt.
Jag har fått noggranna instruktioner, även jag på plats, om hur en svanskappa ska sättas dit, hur man spänner, vinkeln ( mycket viktigt), olika utförande på svanskappan, av samme person som verkligen tryckte på att det absolut inte ska vara en stående hand under svanskapperemmen. Den ska direkt spännas i det läge sadeln ska ligga.

Gör man på det sättet, alltså har en stående hand mellan häst och svanskapperem, får man en häst som inte kommer att gilla sin svanskappa.
Man kan inte spänna den när man byter gångart, men tyvärr kan man under rittens gång behöva ändra sadeln och spänna om remmen, ex eftersom lädret i vissa fall kan töja sig.

Hej
Sadelkappan ska inte sitta lika löst som på en sele. Dvs man ska inte få in en tvärhand mellan rygg och svanskappa. Den ska sitta spänt för annars rycker den väldigt mycket när man rider och sadeln rör sig. Det har en sadelexpert sagt till mig när jag trodde samma sak.

Precis, och då känner hästen obehag och kan dessutom vänta på att det kommer att rycka igen, då blir hästen spänd.

Flera sadelmakare däribland X har envisst hävdat att sadlar passar - men hästen har inte hållt med :smirk:

GRRRrrrrr :devil:

Dagens morr

Det där med sadlar är ju så jävla svårt.
Håller själv på och provar allsköns sadlar på min/ mina hästar efter min sadelaffär( man lär så länge man lever) och den försäljarens häst fungerar bara att rida med en sadel som är rätt så rejält trång.
Hon fattar inget och jag fattar ännu mindre, men för att återknyta till svanskappa så är det givetvis bäst att slippa.
Men om valet står mellan en svanskappa och en sadel som inte ger bogfrihet, och då menar jag full bogfrihet, då anser jag att svanskappa är att föredra.

En av mina hästar har en kraftigt böjd bröstbenskurva, utöver det välvda revben, anatomiskt omöjligt att finna en sadel i nuläget som inte åker fram, även om sadeln för övrigt passar.
Välriden, förhållandevis välutbildad och har inte dålig bogmuskelatur. Vad gör man?

Sadeln låg likadant då nya sadelutprovaren först var ute. Sen när jag plockat av den helt efter hennes besök började hästen forma om sig. Han kunde heller inte gå rätt iom att han var låst i ryggen. Vilket försvann efter behandling och ny sadel. Inget förändrat i ridning eller annat.

Sadeln som förste människa provade ut åt mig då jag ville ha ny kan inte passat min häst då den har lägsta punkten långt fram och min häst har den väldigt långt bak. Han har dessutom så kort rygg att en större storlek inte kan rädda det på något sätt. Utöver alla andra småfel som var i passningen. Det enda som var rätt är väl att båe sadel och hästens rygg var svängda.

Visstfinns en hel del kunskaper där. Men antingen så är det så att man vill sälja så mycket att man skiter i om sadeln passar riktigt. Eller så är det en kunskapslucka, stor sådan. Och det där synsättet att man ska spara pengar genom att slänga på svanskappor håller jag inte alls med om. Bättre att köpa en välanpassad sadel istället. Det är få hästar som det inte finns sadlar till. Många har däremot illa anpassade sadlar och anlitar okunniga snabb-utbildade sadelutprovare. Och det gör mer skada än vad folk tror.

Det blir fasen så mycket dyrare i längden om hästen blir dålig.

Och det där synsättet att man ska spara pengar genom att slänga på svanskappor håller jag inte alls med om. Bättre att köpa en välanpassad sadel istället. Det är få hästar som det inte finns sadlar till. Många har däremot illa anpassade sadlar och anlitar okunniga snabb-utbildade sadelutprovare. Och det gör mer skada än vad folk tror.

Det blir fasen så mycket dyrare i längden om hästen blir dålig.

Fast bara för att man är för en rätt använd svanskappa, som jag är, betyder inte det automatiskt att jag tycker den ska användas för att spara pengar, det tycker jag verkligen inte. I första hand givetvis en sadel som passar. Om en sadel som passar optimalt åker fram så att bogen inte har full frihet, det är då svanskappan kommer in, inte annars.
Och jag håller inte med dig om att det är få hästar det inte finns sadel till, jag tror det är fler än vad man tror.

Jag var själv på en dressyrtävling nyss och tog mig tid att känna på olika hästars sadlar och hur de låg i förhållande till bogen. Nu var det inte så många, men alla de låg för nära bogen, visst oturlig slump antagligen, men jag vet att sadlarna för övrigt passar( känner ekipagen), och då undrar varför kommer de till det läget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 051
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
532
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka