Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Sv: Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

KL

Efter mycket våndande fram och tillbaka (av mig) vaccinerades min sexåring i morse. Det faktum att ett antal yngre personer har dött i H1N1, medan inga dödsfall har rapporterats av vaccinet, blev den avgörande faktorn i vårt fall.
Jag själv ska vaccineras nästa vecka.

Men jag undrar hur det ska bli framöver? Kommer det att bli panikvaccineringar varje år? Då kan man ju använda både sig själv och barnet som termometer till slut, om de inte ser till att skaffa fram vaccin utan kvicksilver.

Dyrt blir det ju också, med tanke på den obligatoriska sprutmutan. Kanske är det i själva verket ondsinta leksaksfabrikörer som släpper ut virus???

Bra!

Nej, inga panikvaccineringar varje år. Detta är ett extremfall.
Hoppa över att äta fisk en dag, så klarar du kvicksilvret...

Vi (vuxna, barnen ar under 2) kommer nog att vaccinera oss om vi far det erbjudandet men an sa lange har det inte kommit.
Maken hade (bekraftad) svininfluensa i somras men bade jag och barnen klarade oss, fast det ar troligt att Amber ocksa hade influensan - men det bekraftades aldrig och var over sa snabbt att vi knappt hann oroa oss.
Jag kanner massor av manniskor som haft svininfluensa, bade barn och vuxna, och i samtliga fall har det varit milt. Men har man underliggande problem t.ex. svar astma sa kan det forstas bli en allvarligare utgang.
Nar jag pratade med sjukvarden har sa sade de att det spelar ingen roll om man redan haft svininfluensa, man kan anda bli smittad igen eftersom viruset muterar. Sa nu vantar vi pa nasta runda...

men du kan sprida smittan vidare genom dina kläder.
Ja, under rätt förutsättningar. Men det är enkelt åtgärdat genom att byta kläder/duscha alt hålla avstånd och använda handsprit när du vistats i allmänna ytor.

Betydligt lättare att åtgärda än om man är sjuk, och aktivt för smittan vidare.

Vi (vuxna, barnen ar under 2) kommer nog att vaccinera oss om vi far det erbjudandet men an sa lange har det inte kommit.
Maken hade (bekraftad) svininfluensa i somras men bade jag och barnen klarade oss, fast det ar troligt att Amber ocksa hade influensan - men det bekraftades aldrig och var over sa snabbt att vi knappt hann oroa oss.
Jag kanner massor av manniskor som haft svininfluensa, bade barn och vuxna, och i samtliga fall har det varit milt. Men har man underliggande problem t.ex. svar astma sa kan det forstas bli en allvarligare utgang.
Nar jag pratade med sjukvarden har sa sade de att det spelar ingen roll om man redan haft svininfluensa, man kan anda bli smittad igen eftersom viruset muterar. Sa nu vantar vi pa nasta runda...

Men om viruset muterar hjälper då vaccinet?

Inte vet jag, jag ar inte lakare... och har inte fragat mer sen i somras nar det var aktuellt for oss och numera rapporteras det knappt nagot alls om svininfluensa i tidningarna eller tv/radio har. Ar dock inte ett dugg orolig :)
Det storsta problemet ar ju att sa MANGA drabbas samtidigt och det kan betyda att skolor maste stangas, sjukhusen gar pa knana osv osv.

Det ska mutera så rejält att det blir en ny sort, för att genomgången sjukdom/vaccin inte ska hjälpa.

Bra!

Nej, inga panikvaccineringar varje år. Detta är ett extremfall.
Hoppa över att äta fisk en dag, så klarar du kvicksilvret...
Det är inte samma typ av kvicksilver i vaccinet som i exempelvis fisk... Vaccinet innehåller ethyl kvicksilver, medan fisk innehåller methyl.
För en 60 kilos person ger en injektion 4 ggr mer kvicksilver (ethyl) än en daglig kvicksilvermaxad fiskmiddag. Sprutan ska tas 2 ggr förmodligen.
En baby på 10 kg får i sig 25 ggr mer ethylkvicksilver än maxidosen via fisk. Två gånger. Man får dessutom misstänka att babyns hjärna är känsligare för kvicksilver än en vuxens...
Vaccinet går dessutom in i kroppen via en annan väg än genom magen och tarmarna. Om det är en fördel eller nackdel vet jag inte.

Senast ändrad:

Nu avråder t o m barnläkare från att vaccinera friska barn (TV4-nyheterna alldeles nyss)

Jaha, förvirrande..

Vad sa den barnläkaren då och vilka åldergrupper riktade h*n sin varning emot?

Enligt honom var inte vaccinet tillräckligt utprovat/testat så man inte vet vilka långsiktiga biverkningar det kan ge - detta ihop med att inget barn blivit allvarligt sjukt så avrådde han från att vaccinera friska barn. Det sades inget om ålder utan barn generellt.

Försökte hitta klippet men utan resultat....

Nu är min dotter 7 år vaccinerad och jag med, fast vi tillhör en riskgrupp iom att vi har astma. Får väl se hur det går:)

Det har jag väl inte sagt att hon ska?

Nej inte du men hon fick ju det rådet när hon ringde och frågade. Att fast dom hade haft svinet så skulle hon ändå vaccinera hela familjen. Eftersom svinet kunde mutera och då hade om inget skydd om de inte vaccinerade sig.

Så min fråga är: Om man har haft svinet ska man då vaccinera sig och om man ska varför?

Nej inte du men hon fick ju det rådet när hon ringde och frågade. Att fast dom hade haft svinet så skulle hon ändå vaccinera hela familjen. Eftersom svinet kunde mutera och då hade om inget skydd om de inte vaccinerade sig.

Så min fråga är: Om man har haft svinet ska man då vaccinera sig och om man ska varför?

Har man säkert haft den nya influensan är man minst lika immun som om man var vaccinerad.
Vad någon annan har gett för råd kan jag inte svara för.

Nej sa var det inte, nu har du missuppfattat.

I min familj ar det endast maken som haft svininfluensa. Vi tror att ett av barnen ocksa haft det, men eftersom hon aldrig testades sa vet vi inte sakert. Jag har inte haft det, och inte andra dottern heller. Nar jag pratade med lakarna i somras sa sade de bara att aven om man har haft svininfluensa sa kan man fa det igen vid ett senare tillfalle om viruset muterar.
Vi ska inte vaccinera oss hela familjen, barnen ar under 2 sa de ska definitivt inte vaccineras men jag gor nog det om jag blir erbjuden.

Forresten var det inslag pa engelsk tv imorse om svininfluensa for forsta gangen pa lange. Vaccinet ska precis borja distribueras, till vardpersonal, gravida och riskgrupper i forsta hand. Iaf sa namnde de att nu insjuknar ca 75000 personer varje vecka, sa det har minskat (i somras var det 110.000+ varje vecka) och totalt har 108 manniskor dott. Dessa siffror galler alltsa UK men det verkar inte vara nagon storre livshotande fara tycker jag....

*KL*

Här är vi i full gång med vaccinering. Sonen, 9 månader, blev vaccinerad igår eftersom han är en sån där riskperson (hjärtebarn).
I dag sa sonens läkare att jag och pappan också får vaccinera oss nu om vi vill så det är väl lika bra. Klart som tusan det kan bli lite biverkningar, kroppen drar ju igång sitt immunförsvar och bildar antikroppar. Det känns ganska naivt att tro att man kan ta ett vaccin utan att något händer.
Sonen verkar dock må bra. Han har inte varit febrig eller ha särskilt ont.
Dottern är den enda som inte kommer att vaccineras då hon är för liten och inte ingår i någon riskgrupp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka