Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Sv: Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Då ska det väl ändå stå när patentet uppdaterades. Och nej, det stämmer inte ändå. Får man PATENT på något så behövs det väl ändå ett nytt patent om något i formeln ändras?

Så borde det vara, det var annars bara en tanke som dök upp.

Fick svar i andra tråden att patentet och godkännande är gjort på en annan influensa, det vi fått har de bytt ut virusstammen på... hur bra känns det på en skala?

Då var det som jag skrev ändå, ibland ska man lita på sin första tanke :)
Men det är precis så dom gör varje år. Grundvaccinet är det samma och så byter dom ut virusstammen för att det ska skydda mot just den influensan som är just det året.

*KL*

Disskuterade vaccin idag och vi bestämde oss för att vaccinera oss. Dom börjar inte först den 19e här hemma och ha rju redan börjat vaccinera gravida på andra orter i sverige så jag tror dom kommer hinna stoppa det om det skulle bli någon allvarligar biverkning.

Sonen vet vi där emot inte hur vi gör. Han blir 2 år nu och är inte i någon riskgrupp, men ska fråga när jag åker dit. Vill ju inte att han drar hem svininfluensan om vi har en nyfödd bebis här hemma! (Inte för jag tror de, han verkar ha bäst immunförsvar av alla. Han har vart frisk sen sin öroninflamation i våras. Flera banr på dagis är RIKTIGT snoriga och har blivit sjuka men han märks de ingenting på, då är han ändå en pussgris som gärna pussar och kramar på sina snoriga kompisar!)

Men jag tror inte ens att Rasmus får vaccineras, skulle det inte vara från 3 års ålder och uppåt?

Jag provar att ställa min fråga här också:

Hur kan Pandemrix ha blivit godkänt redan i maj 2008 innan svininfluensan dykt upp?

Det och mycket annat luktar märkligt om du frågar mig. En "teori" och fakta hittar du i denna anmälan. Lång, men intressant!

//Alice

*KL*

Disskuterade vaccin idag och vi bestämde oss för att vaccinera oss. Dom börjar inte först den 19e här hemma och ha rju redan börjat vaccinera gravida på andra orter i sverige så jag tror dom kommer hinna stoppa det om det skulle bli någon allvarligar biverkning.

Såvida inte biverkningen tar något år på sig att komma! Detta vaccin inkl bärämnen KAN INTE ha genomgått långtidsstudier för att upptäcka just biverkningar!

//Alice

Såvida inte biverkningen tar något år på sig att komma! Detta vaccin inkl bärämnen KAN INTE ha genomgått långtidsstudier för att upptäcka just biverkningar!

//Alice

Den ena biverkningen man är rädd för, är ju autoimmuna sjukdomar, som ju inte dyker upp förrän långt efteråt.
I England är det just nu lite kaotiskt eftersom man där AVRÅDER gravida kvinnor från att vaccinera sig med vaccin innehållande Squalene. De bör istället få ett vaccin utan den tillsatsen. Men - det finns i begränsad mängd så de gravida kvinnorna har ingen valmöjlighet själva. Samtidigt kom just nyheterna om 2 gravida kvinnor som avlidit - av svininfluensan... Snacka om att välja mellan pest och kolera!!

Men jag tror inte ens att Rasmus får vaccineras, skulle det inte vara från 3 års ålder och uppåt?

6 månader läste jag, men då måste barnet vara i en riskgrupp. Men här kör de:
1. Gravida + kroniskt sjuka
2. Barnfamiljer
3. "Resten"

Väldigt dålig info men jag åker ju dit först så då kan jag fråga vad dom tycker.

Den ena biverkningen man är rädd för, är ju autoimmuna sjukdomar, som ju inte dyker upp förrän långt efteråt.
I England är det just nu lite kaotiskt eftersom man där AVRÅDER gravida kvinnor från att vaccinera sig med vaccin innehållande Squalene. De bör istället få ett vaccin utan den tillsatsen. Men - det finns i begränsad mängd så de gravida kvinnorna har ingen valmöjlighet själva. Samtidigt kom just nyheterna om 2 gravida kvinnor som avlidit - av svininfluensan... Snacka om att välja mellan pest och kolera!!

Detta gör mig ännu mer skeptisk mot vaccinet! Ett land AVRÅDER och ett annat RÅDER (jag inser att det enbart gäller den enskilda substansen, men svenka myndigheter verkar ha "glömt" att meddela de som vaccinerar sig om riskerna...) och långt ifrån alla länder har dragit igång denna typ av vaccineringskampanj.

2 gravida som avlidit...i sverige eller världen? Undrar hur många gravida som avlider av den "normala" influensan utan att det blåses upp rubriker?

//Alice

De två gravida som avlidit nyligen bodde i England. Det är därför folk blir så villrådiga - vaccinera, trots att de avråtts från att vaccinera med vaccin innehållande Squalene - samtidigt som alternativet inte är tillgängligt för alla. Ellr avstå - och riskera att dö av influensan! Men hur många gravida kvinnor avlider av den vanliga influensan varje vinter???? Är det just svininfluensan som är farlig eller influensa som sådan?

Är det just svininfluensan som är farlig eller influensa som sådan?

Min "lekmannatolkning" är att det är influensa som sådan som är farligt! Det är väl därför några tusen avlider varje år av den vanliga influensan....

//Alice

Jag provar att ställa min fråga här också:

Hur kan Pandemrix ha blivit godkänt redan i maj 2008 innan svininfluensan dykt upp?
Baxter International inc. ansökte om patent för Pandemrix med exakt den virusstammen som används idag redan i augusti 2008. Vilket är lite konstigt eftersom att den virusstammen var helt okänd i augusti 2008. :confused:

Här börjar dom vaccinera nu, men här står det att riskgruppena är även partner till dom gravida som skall ha barn under 2009 (så då får min sambo tydligen glatt vänta). Sen står det medicinska riskgrupper vaccineras då, och inte vet jag om gravida räknas in där. Informationen har inte ens gått ut ordentligt tycker jag om detta, varken min läkare eller BM har disskuterat det, hon nämnde det inte ens igår när jag var där.

Men jag står och velar, det lutar åt att jag inte kommer göra det, då allt rä så himla bökigt allt och pga att ingen vet hur fotret påverkas....

Senast ändrad:

*kl*

Det är väl inte bara denna omgången influensa man är rädd för, den har ju visats sig vara relativt lindrig (utom för de som blivit knalldåliga precis klarat sig eller avlidit), man är ju också rädd för att influensan ska mutera (som ju denna typ av virus väldigt gärna gör) och blir farligare. Spännande att se hur det blir med den andra vågen i Nya Zeeland/Australien!

Nån tyckte att prata om samhällsansvar är lågt, hur kan det vara det? Det är väl i högsta grad en del av det hela. Ju fler i befolkningen som är vaccinerad, desto mindre sprids smittan. De som väljer att inte ta vaccinet klarar sig för att deras omgivining har vaccinerat sig och inte sprider smittan.

Jag är inte rädd för svininfluensan, men ska självklart vaccinera mig i nästa vecka när det är min tur. Det är min skyldighet gentemot min omgivning och mina patienter.

/Marvin, leg läkare

*kl*

Det är väl inte bara denna omgången influensa man är rädd för, den har ju visats sig vara relativt lindrig (utom för de som blivit knalldåliga precis klarat sig eller avlidit), man är ju också rädd för att influensan ska mutera (som ju denna typ av virus väldigt gärna gör) och blir farligare. Spännande att se hur det blir med den andra vågen i Nya Zeeland/Australien!

Nån tyckte att prata om samhällsansvar är lågt, hur kan det vara det? Det är väl i högsta grad en del av det hela. Ju fler i befolkningen som är vaccinerad, desto mindre sprids smittan. De som väljer att inte ta vaccinet klarar sig för att deras omgivining har vaccinerat sig och inte sprider smittan.

Jag är inte rädd för svininfluensan, men ska självklart vaccinera mig i nästa vecka när det är min tur. Det är min skyldighet gentemot min omgivning och mina patienter.

/Marvin, leg läkare

Det var jag som tyckte att det var lågt och det står jag för. Jag har inte ansvar för någon annan än mig själv. Jag tycker riskerna är överdrivna och att vaccinet är för snabbframtaget för att jag ska lita på det. När man inte ens vet vilken dos som man behöver så känns det inte speciellt säkert...

Ni andra får gärna vara försökskaniner men jag avstår.

Jag och maken diskuterade detta för någon vecka sedan. Jag hade väl egentligen min åsikt klar, men ville ge maken en chans att påverka beslutet också. Nu visade det sig att vi var av samma åsikt så ingen i vår familj ska vaccineras.

Jag tycker det har gått till överdrift med den här vaccinationshysterin. Visst kan det bli dyrt för Sverige om halva befolkningen blir sjuk och stannar hemma från jobbet samtidigt, men ärligt talat - hur stor är risken för att det ska hända?!

kl

jag har inga planer på o vaccinera mig, här började de vaccinera i torsdags.
det som slutligen fick mig att bestämma mig var alla biverkningar vi såg under gårdagen hos de kollegor som tagit sprutorna. och de var inte kul o se.
biverkningarna kom som en våg éfter redan 2h, med ihållande feber, frossa, väldigt intensivt smärtande huvudvärk, ont i leder och muskler i den arm de fått vaccinet...
paracetamol ska enligt nya rön dessutom ha en hämmande effekt på vaccinet.
här vaccineras
1: vårdpersonal
2: riskgrupper
3: resten

Att ta samhällsansvar är definitivt inte lågt, tvärtom. Men man har ju som förälder ett ännu större ansvar gentemot sina barn. Mitt barn har sin (av mig godkända) vaccinationstid på tisdag. Jag tvekar nu om hur vi ska göra.
Jag gillar inte alls att barnen ska gå i frontlinjen för något som allt mer känns som en samhällsekonomisk fråga.
Och jag förstår på ditt inlägg att du inte har barn. Det är oerhört mycket enklare att fatta beslut och ta risker enbart för egen del.

*kl*

/Marvin, leg läkare

KL. Man har ju också ett ansvar gentemot sina barn, och att man inte utan mycket stark anledning injicerar dem med ett medel, som har komponenter som i framtiden kan orsaka autoimmuna sjukdomar hos dem. Eller hur?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka