Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så borde det vara, det var annars bara en tanke som dök upp.
Jag provar att ställa min fråga här också:
Hur kan Pandemrix ha blivit godkänt redan i maj 2008 innan svininfluensan dykt upp?
*KL*
Disskuterade vaccin idag och vi bestämde oss för att vaccinera oss. Dom börjar inte först den 19e här hemma och ha rju redan börjat vaccinera gravida på andra orter i sverige så jag tror dom kommer hinna stoppa det om det skulle bli någon allvarligar biverkning.
Såvida inte biverkningen tar något år på sig att komma! Detta vaccin inkl bärämnen KAN INTE ha genomgått långtidsstudier för att upptäcka just biverkningar!
//Alice
Men jag tror inte ens att Rasmus får vaccineras, skulle det inte vara från 3 års ålder och uppåt?
Den ena biverkningen man är rädd för, är ju autoimmuna sjukdomar, som ju inte dyker upp förrän långt efteråt.
I England är det just nu lite kaotiskt eftersom man där AVRÅDER gravida kvinnor från att vaccinera sig med vaccin innehållande Squalene. De bör istället få ett vaccin utan den tillsatsen. Men - det finns i begränsad mängd så de gravida kvinnorna har ingen valmöjlighet själva. Samtidigt kom just nyheterna om 2 gravida kvinnor som avlidit - av svininfluensan... Snacka om att välja mellan pest och kolera!!
Är det just svininfluensan som är farlig eller influensa som sådan?
Jag provar att ställa min fråga här också:
Hur kan Pandemrix ha blivit godkänt redan i maj 2008 innan svininfluensan dykt upp?Baxter International inc. ansökte om patent för Pandemrix med exakt den virusstammen som används idag redan i augusti 2008. Vilket är lite konstigt eftersom att den virusstammen var helt okänd i augusti 2008.
Här börjar dom vaccinera nu, men här står det att riskgruppena är även partner till dom gravida som skall ha barn under 2009 (så då får min sambo tydligen glatt vänta). Sen står det medicinska riskgrupper vaccineras då, och inte vet jag om gravida räknas in där. Informationen har inte ens gått ut ordentligt tycker jag om detta, varken min läkare eller BM har disskuterat det, hon nämnde det inte ens igår när jag var där.
Men jag står och velar, det lutar åt att jag inte kommer göra det, då allt rä så himla bökigt allt och pga att ingen vet hur fotret påverkas....
*kl*
Det är väl inte bara denna omgången influensa man är rädd för, den har ju visats sig vara relativt lindrig (utom för de som blivit knalldåliga precis klarat sig eller avlidit), man är ju också rädd för att influensan ska mutera (som ju denna typ av virus väldigt gärna gör) och blir farligare. Spännande att se hur det blir med den andra vågen i Nya Zeeland/Australien!
Nån tyckte att prata om samhällsansvar är lågt, hur kan det vara det? Det är väl i högsta grad en del av det hela. Ju fler i befolkningen som är vaccinerad, desto mindre sprids smittan. De som väljer att inte ta vaccinet klarar sig för att deras omgivining har vaccinerat sig och inte sprider smittan.
Jag är inte rädd för svininfluensan, men ska självklart vaccinera mig i nästa vecka när det är min tur. Det är min skyldighet gentemot min omgivning och mina patienter.
/Marvin, leg läkare
*kl*
Det är väl inte bara denna omgången influensa man är rädd för, den har ju visats sig vara relativt lindrig (utom för de som blivit knalldåliga precis klarat sig eller avlidit), man är ju också rädd för att influensan ska mutera (som ju denna typ av virus väldigt gärna gör) och blir farligare. Spännande att se hur det blir med den andra vågen i Nya Zeeland/Australien!
Nån tyckte att prata om samhällsansvar är lågt, hur kan det vara det? Det är väl i högsta grad en del av det hela. Ju fler i befolkningen som är vaccinerad, desto mindre sprids smittan. De som väljer att inte ta vaccinet klarar sig för att deras omgivining har vaccinerat sig och inte sprider smittan.
Jag är inte rädd för svininfluensan, men ska självklart vaccinera mig i nästa vecka när det är min tur. Det är min skyldighet gentemot min omgivning och mina patienter.
/Marvin, leg läkare