Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Sv: Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

kl

jag har inga planer på o vaccinera mig, här började de vaccinera i torsdags.
det som slutligen fick mig att bestämma mig var alla biverkningar vi såg under gårdagen hos de kollegor som tagit sprutorna. och de var inte kul o se.
biverkningarna kom som en våg éfter redan 2h, med ihållande feber, frossa, väldigt intensivt smärtande huvudvärk, ont i leder och muskler i den arm de fått vaccinet...

Det är ju de vanliga influensa-symptomen, är väl inte konstigt om man får det när man injicerar vaccinet? Hur tror du man mår av själva influensan? (Ont i armen efter sticket slipper man ju förstås.)

KL. Man har ju också ett ansvar gentemot sina barn, och att man inte utan mycket stark anledning injicerar dem med ett medel, som har komponenter som i framtiden kan orsaka autoimmuna sjukdomar hos dem. Eller hur?

Vilka studier har gjorts på det här? Vem har finansierat dessa studier? Vilka doser handlar det om?

jag förstår inte vitsen med att vaccinera sig mot det här.. inte allt för ovanligt att man blir sjuk när man vaccinerar sig (dock är inte den sjukan smittande)... och innan man vaccinerat sig så har det redan gått varvet runt..

jag kommer inte vaccinera mig, och jag tycker synd om alla ungar som vaccineras mot sin vilja av mammor som är själviska o sliter i ungarna så de tjuter på VC, som de gjorde sist jag var där i ett annat ärende.

Vilka studier har gjorts på det här? Vem har finansierat dessa studier? Vilka doser handlar det om?

Det jag pratar om är det sk Squalenet, ett ämne som ska förstärka effekten av vaccinet. Det är ett ämne som diskuterats långt innan svininfluensan kom på tapeten, och då tänker jag inte dirket på det omtvistade Gulf War syndromet (som ju förmodligen inte orsakades av Squalenet, det är iallafall inte bevisat) utan att ämnet anses kunna orsaka autoimmuna sjukdomar. I England avråder man t.ex. gravida kvinnor från att vaccineras med vaccinet som innehåller Squalene, man säger att de ska ges ett alternativt vaccin utan den tillsatsen. (Det besvärliga är bara, att det tydligen inte finns tillräckligt av detta alternativ så kvinnorna har inga valmöjligheter!)

jag tänker iaf inte vaccinera mig.
att vaccinera sig mot allt tror jag bara bidrar till att vaccin, pc m.m tillslut inte har någon verkan.
influensan är så uppförstorad, vad hände med alla som skulle dö i i den "pandemin" vid fågelinfluensan??:grin:
det är ju givetvis ingen nackdel att vara förutseende men det har gått lite till överdrift.

KL

Jag är gravid i v.36 och valde att inte vaccinera mig. Hade tid i onsdags. Barn under en viss ålder ska inte vaccineras, och då känner jag att det är för osäkert att utsätta mitt ännu ofödda barn för vaccinet, ett vaccin som jag förstått inte är testat på gravida och foster. Hade jag inte varit gravid så hade jag förmodligen vaccinerat mig, för ta mitt samhällsansvar och hindra spridning. Nu känner jag ett större ansvar inför mitt barn.
Det var mycket velande fram och tillbaka och inte lätt att ta ett beslut med all den motstridiga info som flyger omkring. Nu är jag trygg i mitt beslut och känner att jag gjort rätt.

*KL*

Jag kommer inte vaccinera mig, fast jag ligger i riskgruppen.
Jag är gravid i v.14, och jag har en så stark magkänsla att jag inte ska, för barnets skull. Jag anser inte att jag fått klara besked på om det är farligt eller inte för barnet. Det sägs olika överallt, och även av yrkeskunniga hör jag olika, i vissa texter motsäger de till och med sig själva(har tyvärr inte källan och texten här, lästa när jag var hos min mamma, strunt samma känslan är den samma)

Det känns på nåt sätt så panikartat att vi ska vaccineras, och eftersom mkt handlar om pengar, så undrar man vad som ligger bakom detta, är det mest pengar, och därför, trots osäkehet på biverkningar osv, går dem ut med att man bör vaccineras...Jag vet inte men jag litar inte på att det inte påverkar mitt lilla pyre i magen..

Jag skulle inte förlåta mej själv om jag vaccinerade mej o detta skulle påverka mitt barn i framtiden, eller kanske gör så jag förlorar henne/honom!

Men jag är ganska anti vaccinationer och mediciner i vanliga fall, OM det inte är nödvändigt såklart, och i detta fall är jag inte övertygad, så nej.

jag tänker iaf inte vaccinera mig.
att vaccinera sig mot allt tror jag bara bidrar till att vaccin, pc m.m tillslut inte har någon verkan.
influensan är så uppförstorad, vad hände med alla som skulle dö i i den "pandemin" vid fågelinfluensan??:grin:
det är ju givetvis ingen nackdel att vara förutseende men det har gått lite till överdrift.

Vaccin förlorar inte verkan genom att många får det, det har du helt missuppfattat.
Det är inte uppförstorat, smittan har redan börjat spridas i Norrland.

Detta är inte överdrivet.

Men troligen kommer du att klara dig ganska fint tack vare oss andra, som bryr oss om dig och därför vaccinerar oss.

Vaccin förlorar inte verkan genom att många får det, det har du helt missuppfattat.
Det är inte uppförstorat, smittan har redan börjat spridas i Norrland.

Detta är inte överdrivet.

Men troligen kommer du att klara dig ganska fint tack vare oss andra, som bryr oss om dig och därför vaccinerar oss.

Jag kommer ju från Skellefteå och har kontakt med mina bekanta och släktingar där. I flera skolor har 50% av elever och lärare insjuknat i svininfluensan, och mer blir det. Däremot har ingen varit allvarligt sjuk, flera har gått till skolan fastän de varit sjuka då de varit så lindrigt krassliga. Ingen bra ide´, visst, men ingen har alltså varit svårt sjuk.
Det är bl.a. därför jag tvekat så. Om risken med själva influensan är så minimal, och de EVENTUELLA riskerna med vaccinets beståndsdelar (Squalenet inte minst) är så pass allvarliga ... ja, då lutar det åt att jag inte låter vaccinera min dotter. Det är ett jättesvårt val, men jag tycker man måste bilda sig en egen uppfattning genom att "efterforska" och inte låta sig skrämmas åt endera hållet utan försöka hitta fakta. Även om vissa fakta är teorier och inget facit ännu finns. Det är jättesvårt. Men varför har man i England exempelvis börjat avråda gravida kvinnor från att vaccineras med Squalen?

Men varför har man i England exempelvis börjat avråda gravida kvinnor från att vaccineras med Squalen?

Nu har du ställt den här frågan hur många gånger som helst och inte fått ett svar. Är det ingen som kan svara? Vi har ju hur många pålästa människor här som helst.

Nu har du ställt den här frågan hur många gånger som helst och inte fått ett svar. Är det ingen som kan svara? Vi har ju hur många pålästa människor här som helst.

Det vore bra med en källa till det påståendet. Var avråder man? Vem avråder?

Jag kommer ju från Skellefteå och har kontakt med mina bekanta och släktingar där. I flera skolor har 50% av elever och lärare insjuknat i svininfluensan, och mer blir det. Däremot har ingen varit allvarligt sjuk, flera har gått till skolan fastän de varit sjuka då de varit så lindrigt krassliga. Ingen bra ide´, visst, men ingen har alltså varit svårt sjuk.

Inte än. Men risken att de ovaccinerade sprider smittan till någon som blir allvarligt sjuk ökar för varje person som resonerar som du.

Om du kollar på BBC News pratas det en hel del om det här. Och om den svåra situationen för gravida kvinnor som VILL vacccinera sig men inte får välja det alternativa vaccinet, eftersom det finns i begränsad mängd.

Ja jag vet inte men varför skulle någon hitta på det? Jag hade hoppats att du visste lite mer om det. Efter en snabb googling hittade jag information om att det kunde vara farligt och orsaka vissa sjukdomar, och att man därför skulle vara försiktig med dem i vaccin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Squalene

Jag vet att det är wiki men jag har kollat källorna också och de verkar vara helt ok.

KL

Efter mycket våndande fram och tillbaka (av mig) vaccinerades min sexåring i morse. Det faktum att ett antal yngre personer har dött i H1N1, medan inga dödsfall har rapporterats av vaccinet, blev den avgörande faktorn i vårt fall.
Jag själv ska vaccineras nästa vecka.

Men jag undrar hur det ska bli framöver? Kommer det att bli panikvaccineringar varje år? Då kan man ju använda både sig själv och barnet som termometer till slut, om de inte ser till att skaffa fram vaccin utan kvicksilver.

Dyrt blir det ju också, med tanke på den obligatoriska sprutmutan. Kanske är det i själva verket ondsinta leksaksfabrikörer som släpper ut virus???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka