Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Sv: Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Jag tänker så att blir man jättesjuk av lite avdödat vaccin, hur skulle man då inte bli om man fick ett aktivt virus? Då reagerar man ännu kraftigare. Jag får hellre lite biverkningar än ett fullt utbrott.

Funkar inte den där Tamiflu eller vad den heter längre? Om man nu skulle råka få svinis alltså...

Jo kanske i ett tidigt skede men de vill ju inte testa för svininfluensa om man bara är lite dålig. De råder en att stanna hemma, blir man riktigt dålig så får man ju söka vård, men de vill väl inte ha VCT översvämmad med vanliga förkylningar heller:)

Även om man är gravid?

Nä jag vill inte att alla ska gå till vårdcentralen med vanliga förkylningar, som gravid måste jag ju gå dit ändå och träffa min doktor.

Äh, jag må vara naiv men jag tänker fortfarande inte vaccinera mig.

Min barnmorska vaccinerade mig idag, de var över 100 gravida bara på min mvc som blivit vaccinerade. Lite öm i armen än så länge. Får se hur jag mår imorgon!

Jag anser att risken att bli allvarligt sjuk är högre än att fostret skadas. Risken att bli sjuk är 5 ggr högre när man är gravid. Och mängdne kvicksilver i vaccinet är lika hög som vad man får i sig via maten under 3 dagar. Så nu får jag väl fasta i 3 dagar ;)

Fast det var ju inte samma typ kvicksilver som den vi får i oss via maten...

Och bara för att hon har vaccinerat 100 gravida betyder det inte att det är säkrare. Min mamma hade hört att de avråder gravida i Tyskland från att vaccinera sig. Här på Irland har jag inte hört något alls, varken om vaccin eller hur pass många som blivit sjuka. (men det förvånar mig å andra sidan inte)

Man har ju inte full effekt av vaccinet först man fått sin 2a spruta, och då har man ändå inte ett 100% skydd. Hela skolor har ju insjuknat uppe i norrland och i tisdags insjuknade ett barn här i byn nere på sitt dagis!

Alla vaccin som tillverkades förut innehöll tiomersal men under 1992-1993 slutade man ha det i barnvaccin med hänsyn till miljön.

Men inte i vuxenvaccin med hänsyn till miljön?

Och om det inte är bra för miljön, hur bra är det då för mitt ofödda barn? (eller för någon för den delen)

Tror inte vuxna kommer upp i den mängden vaccin/kvicksilver som ett barn gör när den grundvaccineras. Det är väl 3 sprutor under första levnadsåret och sen får man väl 2 i skolan oxå?

http://www.smi.se/vanliga-fragor/allmanna-vaccinationsprogrammet/aktuella-fragor/

5. Vilka vacciner innehåller kvicksilver - och hur farligt är det om vaccinet innehåller kvicksilver?
Kvicksilverföreningar som tiomersal (på engelska: Thimerosal) användes tidigare som konserveringsmedel i flertalet vacciner i barnvaccinationsprogrammet. Numera används som konserveringsmedel en organisk fenol-förening, fenoxietanol med låg toxicitet som bryts ner och snabbt försvinner ur kroppen. Flera vacciner levereras i engångsförpackningar och innehåller inget konserveringsmedel. De vacciner som används i det svenska barnvaccinationsprogrammet är fria från kvicksilverinnehållande konserveringsmedel sedan 1992-93. Tidigare användning av kvicksilverföreningar i vaccinerna hade inga påvisbara negativa effekter, men allmänna miljöhänsyn har lett till att kvicksilverhaltiga konserveringsmedel tagits bort ur vaccinerna.

Läkemedel som använder tiomersal som konserveringsmedel innehåller cirka 25 mikrogram kvicksilver, vilket motsvarar 2-3 portioner insjöfisk. När vacciner innehåller restmängder av tiomersal är mängden vanligtvis cirka 50-1000 gånger lägre.

Hur bra det är att vaccin innehåller kvicksilver får du fråga alla födda före 1992 hur deras utveckling påverkats av det. Bebis är ju långt ifrån fullt utvecklad när första sprutan ges. Att de föds efter 9 månader beror ju bara på att de inte får plats i magen längre, inte att allt är klart.

Aluminium kan inte heller vara speciellt bra för miljön men eftersom man inte hittat något bättre så får man lov att använda de fortfarande.

Och massor av vaccin innehåller formaldehyd och gör man om det till gasform hittar man bla det i tobaksrök och hur bra är det?

Senast ändrad:

Man ska ju inte ata insjofisk heller nar man ar gravid.

Vi far val vanta i 15 ar for att se resultatet av denna vaccineringen.

Varfor anvander man inte nagot alternativ till Tiomersalen om det nu finns?

delvis kl

Min gravida kusin berättade att hennes läkare sagt att skyddet bara är ca 30% för gravida, mot runt 70% för en icke-gravid. Hon skulle ändå vaccinera sig för att minska risken att bli sjuk, men 30% skydd känns ganska lite enl. mig.

Jo naturligtvis ska du gå dit. JAg ser ju redan nu att VCT är översvämmad med folk som eg inte behöver gå dit bara för att de tror att de har svinis.
JAg fick onda ögat när alla insåg att jag och min dotter blivit vaccinerae:) Vi tillhör ju en riskgruppp

Det behöver du väl inte? Det är ju bara att kolla alla som blev vaccinerade innan 92.

Ang. insköfisk.

Hur mycket kan jag äta?
Tidigare var rådet att gravida och ammande helt skulle avstå från dessa fiskar. För några år sedan enades WHO och FAO (FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation) om en gräns för ett säkert intag av kvicksilver. Detta intag anser man är utan risk för skador på fostret. Om man äter fisk som kan innehålla höga kvicksilverhalter högst 2-3 gånger per år överskrids inte denna gräns.

Later det inte lite skumt att de skriver 2 ganger om aret nar man bara ar gravid 9 manader?

Varfor rekommenderar de inte alla gravida kvinnor i andra lander att vaccinera sig? Man ska inte blaogt lita pa nagon, Sverige ar inte mindre korrupt an andra lander.

Om 46 dagar ar jag ute ur riskzonen, tror jag klarar mig faktiskt.

Barnet får i sig kvicksilver genom amning oxå och hjärnan är ju inte alls färdig bara för bebisen föds. Ändå har man gett kvicksilvervaccin till bebisar fram till 92 och det betyder att typ varenda bukefalist här inne fick det som barn.

Svininfluensavaccin är väl de enda som rekomenderats för gravida? Några andra vaccin bör man väl inte ta som gravid? Och hur det ser ut med vaccineringar är väl jätte olika från länder till länder? Var det inte turbofling som berätta att där vaccineras bebisarna mot maginfluensa men de görs ju inte här i sverige t.ex.

46 dagar, fusk!

KL

Jahapp, nu ska vi se om jag blivit så vuxen så att jag klarar av sprutor.

När jag var liten så trodde jag att när man blev 20 år var man vuxen och vågade ta sprutor och inte var rädd för getingar. Ack vad jag bedrog mig. Inget av det inträffade.

Kanske när man kommit förbi 30 då. Återkommer med rapport.;)

Jag som har barn som gillar att sova ;) Idag åt vi monsterfrukost, frågade honom efter han suttit och halssovit i mitt knä i 40 minuter om han vill ha lunch "Neeeej inte hungrig, nappen, Sova!"

Vaccin som består av levande virus ger man aldrig till gravida, mässlingen, påssjuka, röda hund och vattkoppor.
Vaccin som består av levande virus ger man helst inte gravida då de är väl beprövad. Men måste man så måste man eftersom smittan är farligare för fostret än vaccinet. Tuberkulos, Gula febern, Tyfoid, Pneumokocker och meningokocker, Hepatit B, influensa, rabies och Japansk encefalit
Vaccinerna mot polio, stelkramp och difteri är alla väl beprövade och ska ges till alla som inte har något skydd och som kan tänkas vara utsatta för risken att smittas, alltså även till dig som är gravid.

Källa: growingpeople

Ok, det var en godtagbar forklaring ;)

Jag jobbar ju, annars hade jag inte haft tid att sitta har alls :D

Men visst vaccinerar man inte gravida mot vanlig influensa?

Var det inte turbofling som berätta att där vaccineras bebisarna mot maginfluensa men de görs ju inte här i sverige t.ex.

Stämmer bra, rotavirus får bebisarna vaccin mot här. Men phenumkoker får man betala själv om barnet inte är i en riskgrupp. Hepatit B får bebisarna här också. Så visst skiljer det sig mellan länderna.

Kan försöka ta reda på vad dom säger om vaccinering av gravida här också om någon är nyfiken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka