Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

Sv: Ska ni vaccinera mot Svininfluensan???

*kl*

Varken jag eller sonen kommer inte vaccinera oss, än så länge iaf. Jag känner inte att det är tillräckligt med information om fördelar och nackdelar med vaccinationen. När vi var på vår lokala vårdcentral sist så sa all personal som vi pratade om att svininfluensan blivit överdrivet media-förstorat och att man inte skulle vara orolig. Klart att man är orolig som förälder ändå efter att ha läst om alla dödsfall men jag känner att jag vill veta mer om vaccinet innan det ges till sonen.

Jag har läst diverse sidor om både svininfluensan och vaccinet. Var förälder gör vad man anser är rätt för sina barn och jag känner att jag vill ha mer information innan jag bestämmer mig om för eller emot.

KL

...

Dyrt blir det ju också, med tanke på den obligatoriska sprutmutan. Kanske är det i själva verket ondsinta leksaksfabrikörer som släpper ut virus???
Det där tror jag också, helt klart är det så...:rofl::angel:

Jag ska vaccineras, jag tillhör riskgruppen vårdpersonal. Det är ju högst frivilligt för mig ändå, men jag vill kunna göra ett bra jobb, och det blir svårt om jag inte får lov att träffa patienter som i sin tur tillhör riskgruppen.

Mina barn ska också få vaccinet när det blir så dags. I och med att smittan även sprids till grisar och kanske andra djur som vi ännu inte vet så är det olyckligt om man orsakar stora förluster hos de som har och livnär sig på sin grishållning. Vi känner några sådana lantbrukare.

Men i övrigt så har jag aldrig brytt mig om att vaccinera mig mot vanlig influensa eller lunginflammation, jag hade inte heller brytt mig om denna a(h1n1 om det inte varit påtryckt såpass som ett samhällsintresse.

Jag vet inte helt och har inte kollat upp, men enligt en hörsägen är det inte så att polio, med flera gamla och "utdöda" hemska sjukdomar har ökat litegrann iom att många är så rädda att vaccinera sina barn. Någon som vet?

Ursäkta rörigt inägg jag är alldeles nyvaken. Sov länge idag.

Jag har velat fram och tillbaka angående vaccinationen jättemycket, men igår skickade jag med pappren till skolan om att de två äldsta barnen skulle vaccinera sig. De är 6 och 8 år. I går kändes det bra idag vet jag inte..

Min sambo har bestämt sig för att vaccinera sig, jag vet inte hur jag själv ska göra.

Flickan på 4 kommer att vaccineras (tillhör riskgrupp) men våran lill tjej som fyller 3 i januari är väl för liten?

Hur är det, kan man vara smittbärare även om man vaccinerar sig?

Ja det börjar komma lite "utdöda" barnsjukdomar, vet dock ej hur det är i sverige men ngt fall har det funnits:)

vaccinerar du dig får du en dos av viruset, men det är "dött" så till vida att det inte smittar.. det betyder att du kan bli precis lika sjuk som om du blir smittad, däremot är du inte benägen att smitta.

KL

Jag vaccinerade mig igår. Jag har ont i armen som om någon dragit in ett knytnävsslag bara precis ca 10cm runt sticket men annars känner jag inte av ngt alls.

Får väl se vad dagen för med sig.

Nej du blir inte smittbärare om du vaccinerar dig (eller haft sjukdomen) Direkt viruset kommer in i din kropp känner dina antikroppar igen det och attackerar. Viruset överlever inte i din kropp. Däremot kan du smitta via dålig handhygien om du kladdat med någon som är sjuk. När du vaccinerar dig får du en sådan "liten" dos smittämne att kroppen hinner tillverka rätt "nyckel" för att ta död på viruset utan att du blir sjuk. Det tar ca 2-3 veckor att tillverka den nyckeln. Sen minns dina celler det.

*kl*
Om man har haft svininfluensa och ändå vaccineras (för att man inte vet/inte är säker på att det är det man har haft), får man biverkningar då också?

vaccinerar du dig får du en dos av viruset, men det är "dött" så till vida att det inte smittar.. det betyder att du kan bli precis lika sjuk som om du blir smittad, däremot är du inte benägen att smitta.

Nej, eftersom viruset är dött blir man inte "lika sjuk som om man var smittad". En del reagerar när immunförsvaret drar igång, men influensa får man inte.

Du kan säkert bli öm på armen runt sticket. Mer fysiskt alltså. Men du borde inte riskera att få lätt feber och sådana biverkningar som man kan få när immunförsvaret börjar jobba. Dina celler vet redan vad det är för virus och de har rätt kod för att förstöra dem! Jag skriver borde för jag har inte undersökt det ;)

*KL*

Nu tvekar jag igen, 3 st dödsfall efter vaccineringen, okey dom är gamla och var sjuka, behöver ju inte betyda att det är pga vaccinet men just nu vet man ju inte.
Jag är frisk, men tänk om bebis i magen inte är det :crazy:

*KL*

Nu tvekar jag igen, 3 st dödsfall efter vaccineringen, okey dom är gamla och var sjuka, behöver ju inte betyda att det är pga vaccinet men just nu vet man ju inte.

Lite så resonerar jag med, gällande både influensan och vaccinet.
Man vet inte om det fanns andra orsaker till att dom dog, och än så länge följer jag detta med oro :crazy:.

KL

Jag ska nog ta och vaccinera mig. Mannen gör det också. Inte kul att ligga sjuk och samtidigt föda barn.

Min BM sa att basen i det här vaccinet är det samma som använts i vaccin i många år och är väl beprövat.

*KL*

Tänk också på att om du blir sjuk i svininfluensan så riskerar du som gravid att bli Riktigt sjuk... Denna influensa sätter sig gärna på lungorna hos de som har nedsatt lungkapacitet (bebisar, gravida med stora magar som pressar ihop lungorna, äldre med KOL osv).

Att du blir sjuk är ju knappast bra för barnet heller...

Eller så kan man ju chansa och inte vaccinera sig, rent krasst skulle det ju kunna funka om dina samhällsmedborgare vaccinerade sig i så pass stor utsträckning att de aldrig kunde riskera att smitta dig, men efter att ha läst denna tråd, där väldigt många väljer att avstå från att vaccinera sig, tja... Dagisbarn därtill drar till sig smittor som magneter, och kan man inte vaccinera dem heller... slutsats: Pest eller kolera. Det är bara att välja. Samhället bjuder.

Och helt off topic:
DU KAN INTE BYTA ANVÄNDARNAMN, DU (och alla andra som bytt nick nu de sista dagarna) GÖR MIG MYCKET... FÖRVIRRAD....:confused::eek::confused::o:p

*hjälp*

Vet någon vad som gäller? På MVC säger de att man INTE ska vaccinera sig innan vecka 13, på sos-hemsida står det att det är riskfritt för gravida att vaccinera sig under hela graviditeten. Vad gäller???? Förvirringen känns total just nu...

*KL*

Här i Sverige har vi i mitt tycke nästintill vaccinationshysteri vad gäller det här med svininfluensan. Vi som väljer att inte vaccinera oss eller våra barn blir mer eller mindre idiotförklarade och anklagade för att inte ta vårt ansvar gentemot resten av samhället.

Min fundering är - varför är det inte på samma sätt i t ex Danmark? Varför har de valt att "bara" köpa hem vaccin till en 1/3 av befolkningen? Kommer inte danska folket att bli lika sjuka, sjuka samtidigt, viktiga samhällsfunktioner slås ut osv? Där har de inte ens haft någon slutförsäljning av handsprit eftersom danska folket inte köpt någon sådan direkt. På de danska apoteken hade de, under tiden som handspriten var slut här i Skåne, fler svenska kunder som köpte handsprit än danska.

Jag förstår inte varför ni som väljer att vaccinera er inte kan acceptera att det finns människor som inte tycker och tänker som ni och faktiskt har den medborgerliga rätten att göra så!

Nja det sista jag hörde om läget i Danmark var att dom köpt in mer vaccin, däremot i en färsk undersökning så kommer som det ser ut nu bara 1/3 av danskarna vaccinera sig.

*kl*

Jag vaccinerade mig idag än så länge känner jag inget alls. var ca 2h sedan. Får återkomma under morgondagen ;)

Jag velar fortfarande fram och tillbaka, här i Österrike är vaccinet tillgängligt för alla i november. Nu har dom också börjat prata mer om influensan, en liten flicka ligger allvarligt sjuk på sjukhuset och en skola har stängt.
Men det är mkt lite information om vaccinet, det enda jag vet är att det är av en annan sort än det svenska. Ska tydligen inte innehålla något av det ämnena som det svenska innehåller (ngt som triggar igång immunförsvaret) men istället mer avdödat virus.

På pappas jobb (sjukvården) har nästan alla fått kraftiga biverkningar av vaccinet, men för dom flesta har det gått över på någon dag (feber, muskelvärk), men en av personalen är inlagd på sjukhuset efter att ha fått mkt biverkningar.

Men samtidigt funderar vi på syskon till Emilia inom en inte allt för lång framtid, så för mig vore det kanske bättre att vaccinera mig innan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka