Ska man släppa eller hålla? *långt*

M

Midi

Ang häst som anfaller..Det finns en häst (eller egentligen fler fast i olika grad) i stallet där jag jobbat/jobbar som kan få riktiga spel. Dock har han aldrig gjort ngt mot mig och jag har ofta tyckt att de han anfaller har orsakat hans utbrott lite själva. Inte alla gånger, eller alltid, men ibland.

Så skulle jag ta in honom från hagen för en vecka sen. Jag har försökt lära känna honom mer än de andra just för att försöka förutse när han ska anfalla. Jag knäppte fast grimskaftet och öppnade hagen. Då kom det. Helt utan motivering. Jag han hoppa undan. Han ställde sig o sparkade mot mig med frambenen, han hoppade, bockade, sparkade. Han hann knappt landa innan han började igen. Han drog o håll på i 2-3 min. Jag släppte inte utan höll längst ut och lät han "dansa" runt. Han stannade och tittade på mig. Så sa jag att nu kanske vi kan gå in i stallet (från hagen till stallet är det inte långt, dessutom är det inhängnat hela vägen in t stallet så skulle jag släppa skulle han komma in i stallet bara). Jag tog ett steg framåt och då satte han igång igen.

I det läget lät jag honom dansa igen. Skulle man slå till honom etc där ute skulle han döda en. Han är oerhört stark i psyket (iaf utåt sätt). säger man till honom i stallgången accepterar han det, han slutar att krångla men viker ändå inte ner sig. Att säga till honom där han har mer spelrum (som ut/in från hagen) måttar han direkt. Han blir förbannad då.

Så, vad gjorde jag för fel? Så jag kan ändra t nästa gång om det händer igen? Borde jag släppt honom bara?

Detta är inte min häst utan en häst på jobbet.

Sv: Ska man släppa eller hålla? *långt*

På vilken annan arbetsplats som helst, skulle skyddsombud eller arbetsskyddet förbjuda att man hanskades med en sådan. Man får inte betalt för att slå i hjäl sig på jobbet. Har sett tillräckligt många brutna nackar, ryggar, ben och armar genom åren för att kunna säga att ett fåtal hästar tyvärr inte borde finnas.

Jag förstår det, men nu bor hästen där och han ska ut/in varje dag (även om jag inte nu längre jobbar varje dag). Chefen vet om att han är sån, även ägaren.

låter läskigt... :eek:
Vad säger din arbetsgivare?
Vad leder du den i? jag skulle nog inte leda en sån häst utan stigbett, om jag nu skulle leda den överhuvudtaget.. hade jag ägt den hade jag gjort något åt problemet, vad nu problemet är...

Jag vet en häst som bettedde sig så där, attackerade, den hade cancer.. den opererades och vart bra.. fick dock avlivas senare pga av kolik iaf.. :(

Men jag tycker absolut inte att du ska utsätta dig för några säkerhetsrisker! ta upp det med din arbetsgivare..

jag vet inte ens om vi har ett stigbett, annars är det i vanligt grimskaft eller kedja.
Sen förra helgen leds han i kedja och vi har hjälm o spö.

Två saker:
Kolla upp att det finns försäkringar som täcker.
Hantera INTE hästen om det inte finns nån annan i närheten som kan ringa efter ambulans.
Frugan fick krypa genom stallet med bruten fot efter att en fyrårshingst landat på henne för en del år sedan. Inte så kul med hästen farande runt.

På vilken annan arbetsplats som helst, skulle skyddsombud eller arbetsskyddet förbjuda att man hanskades med en sådan. Man får inte betalt för att slå i hjäl sig på jobbet. Har sett tillräckligt många brutna nackar, ryggar, ben och armar genom åren för att kunna säga att ett fåtal hästar tyvärr inte borde finnas.

Exakt.. jag tycker inte ni ska behöva hantera o uppfostra andras galna hästar! Ägaren måste se till så hästen är snäll annars får den lov att ta hästen därifrån o sköta den själv anser jag! Många "dumpar" sina hästar till andra som fåt ta den vardagliga skiten o så kommer de bara o rider o glassar, det är nåt jag inte skulle acceptera! Såg att ni har hjälm o spö osv men säg istället till chefen att det får va nog! BORT med denna livsfara från arbetsplatsen hur det sen går till är chefens problem att lösa!

okej men hanteringsmässigt då. Skulle ni släppa eller hålla kvar hästen?

Jag skulle nog hålla kvar, men jag är inte ett dugg säker på att det är rätt. Är ganska korkad ibland. Kan bero på att jag tappade en häst en gång och blev sparkad i tinningen.

jag pratade med chefen senast idag (om andra saker), hon vet om hur den hästen är. Ska ta in hästarna på julafton och sa att jag inte tänker vara där ensam fallifall, och hon sa att ingen skulle vara ensam att ta in hästarna (ca 22-23hästar som ska in vid den tiden), spec inte när denna häst ska in.

Hästen går ensam i en frimärksstor hage.

Hade jag vart häst och gått ensam i mini-hage hade jag nog också betett mig så :angel: :smirk:

kan det inte ha med saken att göra?? hagstorlek alltså (inte att jag också hade betett mig så :p) och att han inte kan leka med hagkompisar. Hur stimuleras han annars? rids? körs?

absolut. jag tror inte han är knäpp utan bara understimulerad. innan sommaren fick han gå i en hage med kompisar och beta, och han var då en helt annan häst att hantera.

Sen åkte han iväg o när han kom tbx fick han stå i frimärkshagen själv eftersom på andra stället hade han lekt med en häst o fått ngn spark o va tvungen att vila i några veckor. Då ville inte ägaren att han skulle gå med andra hästar mer.

Men som sagt är jag inte ägaren och jag kan inte ändra på det (om jag inte köper hästen :angel:, dock är hon nog inte till salu).

men det hjälper ju inte mig nu när det är jag som får stta livet till vid varje intag.

kan inte din arbetsgivare prata med ägaren då?? vad är det för stall??

absolut. jag tror inte han är knäpp utan bara understimulerad. innan sommaren fick han gå i en hage med kompisar och beta, och han var då en helt annan häst att hantera.

Sen åkte han iväg o när han kom tbx fick han stå i frimärkshagen själv eftersom på andra stället hade han lekt med en häst o fått ngn spark o va tvungen att vila i några veckor. Då ville inte ägaren att han skulle gå med andra hästar mer.

Men som sagt är jag inte ägaren och jag kan inte ändra på det (om jag inte köper hästen :angel:, dock är hon nog inte till salu).

men det hjälper ju inte mig nu när det är jag som får stta livet till vid varje intag.
Ingen idé att gå i clinch med ngn annans häst.
Ingen tackar dig för att du uppfostrar den.

När hästen betér sig så skall ägaren hantera den själv- om inte annat för att få insikt i problemet.

Ha en längre lina om du måste ta den.
Finns det ingen större hage tillden?

den får inte gå med andra hästar så då finns det ingen större hage.

Vad jag inte förstår är varför du fortsätter att hantera den hästen? Tycker du inte att din hälsa och ditt liv är viktigare än så?

Vad gäller hästen, är det mentalt djurplågeri det du beskriver. Även det borde du reagera på och vägra delta i!
Om hästen ger så klara signaler om hur den mår i sin nuvarande situation, borde även en medioker stallägare/hästägare kunna förstå läget och anpassa hästhållningen.

Men det är klart, hästen ska väl stå och samla energi till hopptävlingar? :(

LIA

jag tror inte det funkar så på arbetsplatsen, att man kan vägra göra en arbetsuppgift även om det är som det nu är.

Hästen är en hobbyhäst o ingen tävlingshäst (men kanske ska bli?).

Ägaren bryr sig inte riktigt. Fått mycket kritik från alla men verkar inte fundera över det.

Om jag var du skulle jag nog tvivla lite på om jag övht skulle gå med på att hantera den hästen...

Dvs säga till din arbetsgivare att du inte vill hantera den hästen som det är nu, den är farlig, och be den ta det med hästägaren.
Det är ägarens ansvar att ha en hanterlig och uppfostrad häst, det är inte ditt jobb att uppfostra den - tills den är det så får ägaren ta alla ut och insläpp osv själv.

jag tror inte det funkar så på arbetsplatsen, att man kan vägra göra en arbetsuppgift även om det är som det nu är.
Visst gör det det. Ingen arbetsgivare kan tvinga dig till att göra något som sätter ditt liv på spel. Man kan heller inte tvinga dig till att delta i aktiviteter som medför djurplågeri.

Är du rädd att bli av med jobbet? Har du kontakt med facket? Inget jobb skulle för mig vara värt att ta dom riskerna eller behandla djur på beskrivet sätt.

Frågan om släppa eller hålla kvar är ovidkommande. För mig räcker det med att veta att hästen blir normal om den får vettiga förhållanden.

LIA

jag förstår ptecis vad du menar, hade en sådan häst på mitt jobb, man fick ta på kjedjan över grinden, gå in till honom var totalt livsfarligt. Sen var det bara att stoppa in grimskaftsänden i munnen på honom då brukade han uppföra sig. Men han bockade reste sig, gjorde utfall, attackerade stallägarens hund. Att ryta åt honom eller gå på med spö var totalt livsfarligt, slog man slog han tillbaka.
Jag var bara 17 då o hanterade denna häst i ett halvår, fick alltid ta honom eftersom ingen annan vågade. Såhär i efterhand undrar jag om jag var riktigt klok i huvudet...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka