Ska man inte ge grov först?

Sv: Ska man inte ge grov först?

Vi gör tvärtom. Dom får höt först. Jag står i ett stall med 20-25 hästar, så det tar tid att forda alla. Höt går fort att bara slänga in, så dom inte hinner sparka sönder väggarna. Sedan ger vi kraftfodret. Dom är mycket lugnare sedan vi började göra så. Förut fick dom allt på en gång. Då var det ett j_kla liv med sparkande och hästar som bråkar över boxväggarna.

Visst skulle det vara skönt att kunna slänga ut höt i hagarna, så det gick snabbare att få ut dom. Men då ska man släpa 20 säckar ner till hagarna, som ligger en bit från stallet, så det skulle bara bli jobbigt i vårat fall. Vi får nog av att släpa ut hösäckar på lunchen.

Spannmål som är torkad men i ö obehandlad tas upp bara till en viss del i hästen. Undantag är havre som har lättillgängliga stärkelsemolekyler och därför kan fodras hel utan risk i rimliga mängder. Övriga spannmål måste utsättas för någon process som gör stärkelsen tillgänglig för enzymerna i tunntarmen.

Den enklaste ”processen” är krossning. Att mala säden gör stärkelsen ännu mer tillgänglig, att ångbehandla den, poppa eller på annat sätt värmebehandla den gör stärkelsen ännu mer tillgänglig.

Ju större mängd av korn, majs eller vete man vill ge desto viktigare är det att spannmålen genomgått en effektiv behandling så stärkelsen kan tas upp optimalt i tunntarmen och så litet som möjligt fortsätter ner i grovtarmen. HH

Ursäktar mig i förhand för alla dessa frågor!!

Så om jag förstår det här rätt så är i stort sett allt kraftfoder processerat (förutom havre men det behövde inte det) då man tex krossar kornet, ångbehandlar "färdigpellets". Är det något vanligt kraftfoder som INTE är processerat? Hur är det med betfor? Hur mycket kan det skilja sig hur lättillgängliga aminosyrorna är mellan processerat foder? För jag antar att det inte är helt svart och vitt. Om tex soja är mycket lättillgängligt, blir kornet lika lättillgängligt om det krossas?

Så om min häst får havre, korn, soja, betfor och groov är alla dessa fodermedel som tas upp bäst om de ges på "tom mage"? Efter hur långt matuppehåll är magen "tom"?

:bow:

I vårat stall så får alla hästar först hö. Vi har 16 stallhästar så man börjar med höet sen när alla har fått hö. Så går man tillbacka till de som fått höet först och ger de kraft.
De gör vi eftersom hästarna ska ha hunnit med att få magen att börja arbeta innan de får de kraftigare fodret (kraften).

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar