Ska man inte ge grov först?

W

Weemacred

I det stall där jag inhyst min (nya) häst ger dom kraft till hästarna, låter dom äta och sen släpper ut dom i hagen där det finns hö utlagt. Jag har alltid lärt mig att man ska ge grov först och sen kraft, för att det är bättre för hästen på alla sätt bl a att dom lugnar ner sig och tuggar ordentligt för att dom är mindre hungriga efter att ha fått lite hö osv. När jag lite blygt frågade stallchefen om det så sa han att dom har ju hö i boxen som dom mumsar på under kvällen/natten så det gör ingen skillnad för att dom "har något i magen redan".
Gör det skillnad?
Hur gör ni andra?

Sv: Ska man inte ge grov först?

Jo, det bästa är att ge grovfodret först. Man ska helst inte börja med kraftfodret eftersom det finns risk för foderstrupsförstoppning. Börjar man med grovfodret så hinner salivproduktionen komma igång. Och ur beteendeperspektiv så ska man helst inte avsluta med kraftfodret heller utan ge det i mitten.

Om det är svårt att genomföra att ge grovfodret först så kan man ju i alla fall blötakraftfodret så minskar risken för foderstrupsförstoppning.

Min häst får grovfoder och kraftfoder samtidigt (så han börjar med kraftfodret...), men han får bara en dl, så jag tror inte att det är nån fara. Jag skulle i alla fall inte göra så om jag hade eget stall, men nu har jag inte det.

hej hej
i vårat stall gör dem så med.. men jag har löst det för min kusse genom att han bara får blött kraftfoder på morgonen, betfor och krossat korn med MASSA vatten..och sen hänger jag in ett hönät proppfyllt på kvällen förutom de andra kvällshöt (som han får på golvet i boxen) bara för att de skall finnas grovfoder kvar på morongen. och detta har funkat för mi iallafall :D

bäst är ju att ge grovfodret först,men min har alltid stått på halm och haft hö i boxe så det räcker ända till morgonen och borde det ju inte spela ng roll...

KL

Det är inte så enkelt.

Om man ger kraftfoder med stort innehåll av lättillgängliga aminosyror (typ sojagranulat) eller processad och därför lätt upptagen spannmål är det bättre att ge kraftfodret på ”tom mage”. Hö i tunntarmen gör att den arbetar snabbare och färre aminosyror och stärkelse hinner tas upp i tunntarmen innan de ramlar ner i grovtarmen (där vi inte vill ha dem).

Om man ger oprocessad spannmål däremot är det bättre om det finns grovfoder i tarmen innan. Av sådan spannmål är det alltid en stor del som inte kan tas upp i tunntarmen. När den kommer ner i grovtarmen kan den orsaka försurning. Men finns det grovfoder strax ”framför” spannmålen så buffrar den så det inte blir så surt lika lätt.
Om man ger kraftfoder i mängder som är rejält under hästens maxdos spelar det nog ingen roll alls i vilken ordning man ger hö resp kraftfoder. HH

Vitsen med att ge hö ute är nog för att de ska fortare på morgonen.Medans häsatrna äter kraftfodert lägger amn ut hö i hagen och byter täcke och så kan amn släppa ut sen..Ist för att vänta 1½ timme på att hästarna ska äta upp all t hö i boxen.

Oftast har hästarna kvar lite småhöstrån i boxen på morgonen och har redan fått igång sitt saliv och ger man böt man är risken för foderstrupsförstoppning minemal..Och får en häst de är det oftast pga stress eller uttorkad eller att strupen är för liten
Eller att man ger torr betfor:crazy:

På detta vis har iaf jag alltid fodrat på morgonen då tiden på morgonen är minimal innan jobbet!

Intressant! Vad menar du med processad spannmål? Menar du att den är behandlad, t.ex. att havren är krossad? Räknar du in pellets också där?

När min son var liten så började vi med att lägga ut höt i hagen kvällen innan. Vi slopade då kraftfodret helt på morgonen. vi har bara lågprestera hästar och avelsston. Detta har resulterat i en mycket lungare morgon miljö. Inget skrapade, gnäggande och sparkande i väggen för att få maten först. Alla våra hästar tycker jag har blivit mycket lugnare och harmoniskare i sitt sätt. På morgonen hörs nu bara ett trevligt morgon gnägg av alla hästar. Men jag tycker att man skall ge hö före kraft om hästarna inte har hö kvar i boxen på morgonen.

Vi ger våra kraftfodret först om dom får något på morgonen. Det blir så dumt och opraktiskt annars, det fungerar helt enkelt inte.

Nu får dom inget kraft på morgonen, utan bara hö i hagen. På kvällen får dom allt samtidigt. Först Kraft och lite hö, sen mer hö senare på kvällen/natten.

Jag gör också så. (som Shimzy)
De får betforen på morgonen och under tiden lägger jag ut höet i hagen.
På kvällarna ger jag dem höet först och sen kraften innan jag går för kvällen.

Vi har alltid gjort så.
Kraftfodret i krubban direkt när man kommer på morron, ut med höt i hagen och släpp ut när de ätit upp kraften.
Vi har aldrig haft problem med det.

Sen har man inte tid att göra tvärtom om man råkar ska iväg till jobbet/skola..

*Knapplån*
Jag har de senate åren gett enbart lucernhack på morgonen, 1-2 kg. Det är den för mig idealiskaste lösningen. Näringsrikt och fiberrikt på en gång och man slipper ge krafftfoder på fastande mage.

Har man inte tid att låta dem äta hö inne på morgonen kanske man ska fundera på om de verkligen behöver få kraftfoder alls då? Då är ju problemet löst liksom...:idea:

Många hästar (de allra flesta i vårt stall, t.ex.) får inget kraftfoder alls eller bara några enstaka decilitrar, och då blir det ju lite löjligt att dela det på flera mål "bara för att".

Vår stallägare ger (tyvärr, för hästarna stökar mycket mindre om man gör tvärtom) alltid kraftfoder före grovfoder, men jag har alltid lucern i hinkarna så det blir ändå inte på fastande mage, om jag ger kraftfoder öht.

vi ger dock endast kraft på morgon men då har våra hästar alltid kvar hö i boxen o sen uppblött foder. sen får de komma in i hagen till storbalen

intressant. Skulle du kunna förklara för en okunnig vad som är processerad och oprocesserad spannmål?

Vi gör som ni :) Hästarna vill ju UT och äta hö på morgonen! Då får de kraften först, sen ut till höet, svårt att hinna allt på morgonen annars. Sen får man ett gäng galna hästar om de inte är ute före 7... :P

Nicole!

Vi har alltid gjort så.
Kraftfodret i krubban direkt när man kommer på morron, ut med höt i hagen och släpp ut när de ätit upp kraften.
Vi har aldrig haft problem med det.

Sen har man inte tid att göra tvärtom om man råkar ska iväg till jobbet/skola..
Man kan ju ställa klockan en timma tidigare än vanligt...

Jag har också hört att det är bättre med grov fodret först, men vi ger dom kraftfodret först och sedan hö i hagen. Finns ingen möjlighet att stå och vänta på att dom ska äta upp höt innan man ger dom kraftfoder när man ska till jobbet och dessutom som får dom ganska mycket hö, eftersom lunchöt inte blir förrän vid 16-16.30 tiden.
Men mina hästar har aldrig haft några problem med foderstrupsförstoppning eller andra problem.

intressant. Skulle du kunna förklara för en okunnig vad som är processerad och oprocesserad spannmål?

Spannmål som är torkad men i ö obehandlad tas upp bara till en viss del i hästen. Undantag är havre som har lättillgängliga stärkelsemolekyler och därför kan fodras hel utan risk i rimliga mängder. Övriga spannmål måste utsättas för någon process som gör stärkelsen tillgänglig för enzymerna i tunntarmen.

Den enklaste ”processen” är krossning. Att mala säden gör stärkelsen ännu mer tillgänglig, att ångbehandla den, poppa eller på annat sätt värmebehandla den gör stärkelsen ännu mer tillgänglig.

Ju större mängd av korn, majs eller vete man vill ge desto viktigare är det att spannmålen genomgått en effektiv behandling så stärkelsen kan tas upp optimalt i tunntarmen och så litet som möjligt fortsätter ner i grovtarmen. HH

vi ger oxå kraft inne och hö ute...
annars skulle vi inte få ihop det med tid osv...
tycker att det fungerar bra !

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 601
Senast: corzette
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar