Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va skönt att det börjar fungera med rutinerna
Vi har just börjat med särskilda nattningsrutiner, Adam är snart 3 månader. I o med att han ätit så ofta så har han somnat o ätit lite varstans där det passat o oftast blivit lagd i säng samtidigt som vi lagt oss och det har funkat bra det med. Han vaknar fortfarande upp till 4-5 ggr/ natt för att ammas så jag tycker helt klart det är enklast för oss att han sover i vår säng, då lägger jag han till bröstet när han är hungrig o somnar om.. :smirk: Han kan sova i vaggan men då blir det jobbigare för mej med amningen under natten.
Våran början till rutin har lixom gett sej av sej själv nu när han kan sova lite längre stunder mellan målen och tiderna har satt sej av sej själv.
Så man behöver inte alltid heller skapa rutinerna så som man vill att de ska vara, det reder sej själv om man ger det tid. Men såklart ska man göra det som passar en själv och det är ju guld värt att få sova, annars orkar man ingenting!
Det enda vi gjort för att hjälpa till lite är att vi ibland ger Adam ersättning till nattningsmålet då han inte alltid är nöjd efter det han fått genom amningen, utan ersättning blir kvällen o natten jobbigare för oss alla, så den har hjälpt oss
Jag brukar rekommendera att inte tänka så mycket på "hur det eventuellt kan komma att bli sedan". Tex oroar sig många för att om de inte styr upp barnens läggningsrutiner och sömn så kommer de aldrig lära sig sömna själva eller sova hela nätter. Mitt tips är att köra på det som fungerar för barnet, och familjen som helhet, för stunden, men att man tittar över hur man skulle vilja gå tillväga om man börjar känna att det inte är hållbart längre.
Låter bli att trösta gör inte jag heller, trots våra rutiner. Jag är tvärtom väldigt noga med att han INTE ska få ligga och skrika, jag vill gärna ha en liten pojke som tycker att det är mysigt att få ligga i sin egen säng. Så här tröstas det alltid när han skriker, sedan har vi olika metoder för hur vi tröstar, beroende på vilket slags skrik det handlar om.
Man KAN inte skämma bort bebisar, är min bestämda åsikt!