ska man ha fasta rutiner?

Sv: ska man ha fasta rutiner?

Just det här med att ha beis i sängen kan faktiskt jag sakna, jag sov med första sonen till han var nästan ett år... Fast det är guld värt att få sova ihop med sin partner, kunna vkan och ta på varandra utan att det gnyr mellan oss:D.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Jag som blev SÅ nöjd och glad när Sebastian äntligen började sova i sin säng lite innan han blev 8 veckor gammal. Jag sover riktigt uselt om han finns i sängen, och som tur är så tycker nog han likadant, för han kan stört omöjligt sova bredvid mig.
Det är fortfarande lika underbart 1 år senare, att kunna ligga hur man vill i sängen, röra sig utan att behöva vakna och att få ligga nära hans pappa ifred :love:
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Det finns inga ska i hanterandet av barn, förutom att de ska få sina grundläggande behov tillfredsställda. Resten beror på hur man är som individ som förälder och hurdant barn man får.

Själv skulle jag få tokspader av såna rutiner som nevin beskriver. Vi har istället burit barnen i bärsjal mesta tiden av dygnet. Jag har ammat på minsta signal och de har sovit när de varit trötta utan knot.

De har alltid sovit i familjesängen och vi har aldrig ens ägt en spjälsäng. Vi hade heller ingen vagn förrän jag var höggravid med yngste sonen och jag inte kunde bära i sjal längre. De är två och tre år nu och sover fortfarande med oss. För oss är det ett utmärkt sätt att tillgodose deras närhetsbehov efter 8-9 timmar på förskolan.

Jag har grundtanken att barn skall tankas med närhet och få sina grundbehov tillfredsställda snabbt åtminstone det första året. Vi har inte behövt några rutiner för att hela familjens grundbehov ska tillfredsställas - vi har tex aldrig lidit av sömnbrist, trots två barn inom 13 månader, som båda vaknat många gånger per natt (ganska långt över genomsnittet).

Det vi gjort passar naturligtvis inte för alla, utan man måste själv fundera på vad man har för behov som familj. För mig är bra sömn bokstavligen livsviktig, och då gäller det att inte bli väckt under djupsömn eller vara vaken längre än 2 minuter i sträck. Därför har samsovningen passat bäst, då vi synkroniserat våra sömncykler och jag en "dålig" natt (tio uppvak eller mer) varit vaken sammanlagt max en kvart.

Jag brukar rekommendera att inte tänka så mycket på "hur det eventuellt kan komma att bli sedan". Tex oroar sig många för att om de inte styr upp barnens läggningsrutiner och sömn så kommer de aldrig lära sig sömna själva eller sova hela nätter. Mitt tips är att köra på det som fungerar för barnet, och familjen som helhet, för stunden, men att man tittar över hur man skulle vilja gå tillväga om man börjar känna att det inte är hållbart längre. Det finns ju många sätt att styra barns sömn på och de skiljer väldigt mycket i grundfilosofi och utförande. Det som passar det ena barnet passar inte det andra, osv.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

är så stolt! de senaste dagarna har han börjat sova nästan hela natten. max 2 avbrott per natt, ungefär.
han somnade runt 8, 9 på kvällen och vaknade 4 på morgonen utan avbrott när han var hos farmor.
nästa gång somnade han halv 9 på kvällen och vaknade ca 3 på morronen och så fick han ny blöja och mat och sedan somnade han om och sov i runt 3 timmar till och sen fick han mat igen och sov till halv 9, 9 på morronen.
ibland kan det vara svårt att få han och somna på kvällen för att han är lite övertrött för han sover inte så mycket på dan längre, men annars funkar det bra. vi har inga benhårda rutiner än så länge om att en viss grej ska göras vid en viss tid, men på eftermiddagen,kvällen drar vi ner på tempot, släcker ner och dämpar lite och det har vi gjort den senaste tiden och det verkar fungera.
"vyssan lull" vaggfötter fungerar jättebra och sängmobilen likså.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Va skönt att det börjar fungera med rutinerna :)

Vi har just börjat med särskilda nattningsrutiner, Adam är snart 3 månader. I o med att han ätit så ofta så har han somnat o ätit lite varstans där det passat o oftast blivit lagd i säng samtidigt som vi lagt oss och det har funkat bra det med. Han vaknar fortfarande upp till 4-5 ggr/ natt för att ammas så jag tycker helt klart det är enklast för oss att han sover i vår säng, då lägger jag han till bröstet när han är hungrig o somnar om.. :smirk: Han kan sova i vaggan men då blir det jobbigare för mej med amningen under natten.

Våran början till rutin har lixom gett sej av sej själv nu när han kan sova lite längre stunder mellan målen och tiderna har satt sej av sej själv.
Så man behöver inte alltid heller skapa rutinerna så som man vill att de ska vara, det reder sej själv om man ger det tid. Men såklart ska man göra det som passar en själv och det är ju guld värt att få sova, annars orkar man ingenting!

Det enda vi gjort för att hjälpa till lite är att vi ibland ger Adam ersättning till nattningsmålet då han inte alltid är nöjd efter det han fått genom amningen, utan ersättning blir kvällen o natten jobbigare för oss alla, så den har hjälpt oss :)
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Va skönt att det börjar fungera med rutinerna :)

Vi har just börjat med särskilda nattningsrutiner, Adam är snart 3 månader. I o med att han ätit så ofta så har han somnat o ätit lite varstans där det passat o oftast blivit lagd i säng samtidigt som vi lagt oss och det har funkat bra det med. Han vaknar fortfarande upp till 4-5 ggr/ natt för att ammas så jag tycker helt klart det är enklast för oss att han sover i vår säng, då lägger jag han till bröstet när han är hungrig o somnar om.. :smirk: Han kan sova i vaggan men då blir det jobbigare för mej med amningen under natten.

Våran början till rutin har lixom gett sej av sej själv nu när han kan sova lite längre stunder mellan målen och tiderna har satt sej av sej själv.
Så man behöver inte alltid heller skapa rutinerna så som man vill att de ska vara, det reder sej själv om man ger det tid. Men såklart ska man göra det som passar en själv och det är ju guld värt att få sova, annars orkar man ingenting!

Det enda vi gjort för att hjälpa till lite är att vi ibland ger Adam ersättning till nattningsmålet då han inte alltid är nöjd efter det han fått genom amningen, utan ersättning blir kvällen o natten jobbigare för oss alla, så den har hjälpt oss :)

jo, min son får mestadels ersättning, men jag ammar han också. han blir mättare på ersättningen och verkar mera nöjd. och han får ju ändå antikroppar från mig även fastän jag inte ammar så mkt. så länge han är frisk och kry så lilla Loke.
tycker att alla männiksor ska göra ¨så som det fungerar på deras barn
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Jag brukar rekommendera att inte tänka så mycket på "hur det eventuellt kan komma att bli sedan". Tex oroar sig många för att om de inte styr upp barnens läggningsrutiner och sömn så kommer de aldrig lära sig sömna själva eller sova hela nätter. Mitt tips är att köra på det som fungerar för barnet, och familjen som helhet, för stunden, men att man tittar över hur man skulle vilja gå tillväga om man börjar känna att det inte är hållbart längre.

Jag håller med! Jag tycker det är synd när folk gör en massa saker med barnen i förebyggande syfte, t ex lägger dem i ett annat rum (fast de egentligen vill ha dem nära) bara för att de tror att de annars ska sova i föräldrarnas säng tills de blir tonåringar... Eller låter bli att trösta en ledsen bebis, för att de tror att den ska bli bortskämd.:eek:
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

låta bli att trösta min son gör jag inte. det tycker jag är helt fel att låta dom ligga och skrika sig blå....
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Låter bli att trösta gör inte jag heller, trots våra rutiner. Jag är tvärtom väldigt noga med att han INTE ska få ligga och skrika, jag vill gärna ha en liten pojke som tycker att det är mysigt att få ligga i sin egen säng. Så här tröstas det alltid när han skriker, sedan har vi olika metoder för hur vi tröstar, beroende på vilket slags skrik det handlar om.

Man KAN inte skämma bort bebisar, är min bestämda åsikt!
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Låter bli att trösta gör inte jag heller, trots våra rutiner. Jag är tvärtom väldigt noga med att han INTE ska få ligga och skrika, jag vill gärna ha en liten pojke som tycker att det är mysigt att få ligga i sin egen säng. Så här tröstas det alltid när han skriker, sedan har vi olika metoder för hur vi tröstar, beroende på vilket slags skrik det handlar om.

Man KAN inte skämma bort bebisar, är min bestämda åsikt!

det är min åsikt med. även om vi kör på att han ska söva i sin säng, så betyder verkligen inte det att vi låter han ligga där och skrika utan vi tröstar honom självklart så fort han börjar
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 119
Senast: IngelaH
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 572
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp