ska man ha fasta rutiner?

doglover

Trådstartare
för små bebisar?
min son är 5 veckor och vi har ibland skitsvårt att få honom att sova på natten, vilket resulterar i 2 väldigt trötta föräldrar under dagen.
kan man ha sovrutiner och hur ska man göra?
vi brukar byta blöja och mata han för att sedan lägga han. me han vägrar somna. när han väl sover är det bara i någon timme.
vi ska införskaffa sängmobil och vaggfötter för att se om det kan hjälpa oss lite på traven iallafall.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

I början är det nog bara att gilla läget och följa bebis rutiner, sover han något på dagarna ?
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

I början är det nog bara att gilla läget och följa bebis rutiner, sover han något på dagarna ?

ja han får den sömn han behöver. vi vet att det blir bättre men vi är nybörjare och kan inte så mycket när det gäller det. visserligen har vi BVC att rådgöra med. det får bli om inget annat funkar.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Våran tjej är också 5 veckor. Vi försöker göra skillnad på dag och natt så att hon förstår. På dagarna är det liv och rörelse, och vi försöker gulla och hålla henne pigg så mycket som möjligt. På kvällen släcker vi ned och försöker vara tysta, låg ljudnivå på tv:n och inte en massa prat och bus med henne. Efter att hon ätit vid 19-tiden brukar hon somna till Dr Phil och sover därefter fram till 07-tiden med avbrott för 1-2 mål mat under natten.

Det gäller att markera att det verkligen ÄR natt. Så fort vi pratar och grejar med henne piggnar hon genast till och kan inte somna om... I natt kom det en rejäl bajsning vid nattmålet så jag var tvungen att bada och tjorva. Då var det stört omöjligt att lägga henne sedan :crazy:
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Elivia är nu 2½ månad men hon har alltid haft rätt så bra koll på natt och dag. Vi har ändra från börjat tagit på pyjamas, matat henne och sövt henne för att sedan lägga henne i sin korg (babykorg alltså, ingen hundkorg i ett hörn av sovrummet :-)).

Så rutiner är inge fel om inte annat så för föräldrarna och förr eller senare kommer han skilja på natt och dag och då tror jag det är bra att man har läggrutiner som redan är grundade.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Om du vill kan jag berätta hur vi har gjort, vi har ju barn i nästan samma ålder? Våran kille sover bra på nätterna nu, och har bara 1-2 avbrott för mat och blöjbyte.

Har du lust någon dag kan vi ta det på msn?
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Vi hade inga som helst rutiner första 1,5-åren. De åt när de var hungriga och sov när de var trötta, det enda var att vi försökte synka dem med mat och sömn, d.v.s. erbjuda båda bröstet om en var hungrig osv.
Efter 1,5 års ålder så utkristalliserade det sig rutiner av dem själva och nu märker man att det är viktigt för dem och de känner sig trygga med bestämda mönster.
Man får helt enkelt lyssna på barnet.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Om du vill kan jag berätta hur vi har gjort, vi har ju barn i nästan samma ålder? Våran kille sover bra på nätterna nu, och har bara 1-2 avbrott för mat och blöjbyte.

Har du lust någon dag kan vi ta det på msn?

Varför inte ta det här så vi andra också får läsa :idea:
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Nej! Inte msn!

Jag vill ju också veta :bump:

/Stallkatten - som kanske har liknande problem efter nyår :angel:
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Okej, jag ska ta det hä, tycker bara det är svårt att skriva allt så här, men det får gå. Ska bara se till att lillen får somna först, återkommer!
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Nu så, jag råkade somna lite själv, och sen glömde jag bort (:eek:) Buke!

Men iallafall, jag tycker det är svårt att förklara så här, enklare när man sitter och pratar om saker och kan ställa frågor och så. Men är det så att jag svamlar för mycket får ni säga till.


Våran lilla kille har hyfasde rutiner på sitt nattsovande, och nu har det börjat fungera på dagsovandet också, det är ganska skönt att kunna styra upp lite var och när han sover faktiskt.

För att hamna här har vi från start varit noga med att nattsover, det gör man i spjälis, ingen annan stans. Dagsova kan man göra lite var stans.

Jag har gjort iordning en mathörna i hans rum, där han alltid äter innan natten, dvs vid ca 18tiden. Där har vi en filt som alltid är samma, några doftljus, en mjuk nattlampa, och en handduk. På dagen har jag en radio igång därinne, en taklampa, och persiennerna är alltid helt uppdragna. Detta för att han ska få en tydlig bild av dag. När det närmar sig natt släcker jag taklampan, drar ner för fönstret, stänger av radion och tänder nattlampan, för att förtydliga skillnaden mellan dag och natt.

Sedan är det så att hans nattsovande förbereds redan på eftermiddagen, då jag försöker ha honom så aktiv som det går, han ligger i sitt babygym, jag busar och pratar med honom mycket, badar gör vi ganska tidigt på eftermiddagen med. Har nästan alltid tvn på, och låter telefoner och annat vara på normal nivå. När det är dags att tagga ner sänker vi ljudnivån en aning, men inte till total tystnad. Tv och telefoner är fortfarande på, men lite tystare än vi annars skulle ha. Hans rum förbereds också som jag skrivit ovan.

Sedan har vi en "nattstund" på skötbordet, där han får ansikte och hals tvättade (det brukar finnas en massa gott ialla veck, trots bad), magen masserad, fötterna och benen masserade, blöja bytt, pyjamas på och lite godnattgos. Sedan sätter vi oss i fåtöljen, lägger filten över oss och äter. Då är jag så passiv som möjligt, försöker att prata så lite som möjligt och vara så lugn och "sömnig" som möjligt. När han ätit färdigt går jag in med honom till vårat rum, lägger honom i spjälsängen och stoppar om honom. Han får nappen, och så säger jag godnatt. Han får en kökshandduk (han gillar såna av någon anledning) vid kinden, och så går jag ut. Ofta gnäller han, och tappar nappen, då går jag in, stoppar om igen, ger napp och så godnatt. I början fick jag sitta vid sängen och smeka honom på kinden, eller klappa på rumpan, till han kom till ro, men idag räcker det oftast med det jag nyss neskrev för att han ska komma till ro och somna.


En ska jag är jättenoga med är att han aldrig får ligga och skrika sig trött, utan att jag går in och godnattar direkt istället. Inte så att jag tar upp honom för minsta skrik, utan bara gör godnattproceduren igen. Tar upp honom gör jag bara när han skriker hysteriskt, eller som idag, när han är helt klarvaken och inte kan somna alls. Då får han komma upp en stund för att komma i ett lugnare sovläge igen.


Jag vet inte om ni förstår mitt svammel, men det är så här vi har gjort, och är VÄLDIGT konsekventa med, och på Daniel fungerar det bra!
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Okej, precis som vi gör då, med andra ord (markera tydligt dag-natt). Vi hade struligt första tre veckorna, men nu är hon jätteduktig på att hålla sovtiderna sedan två veckor tillbaka *pust*.

Vilken tid ungefär nattas han? När vaknar han för att äta sedan under natten? Nyfiken bara :)
 
Senast ändrad:
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Jag blev helt rörd av ditt inlägg! Så himla fint och SÅ tryggt för barnet!
Just att sängen är en mysig plats och att det är skönt och tryggt att ligga där. Att veta att nån kommer om man är ledsen, att det är ok att höra mamma och pappa utanför rummet. :bow: :bow:

Till TS, massor av lycka till med sovandet!
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Själva nattningsproceduren börjar vid 18draget, med byte och massage och så. Sedan sover han fram till 23-24, då äter han igen, och samma nattande då. Och så är det dags igen vid 2-3, och sedan vid 6-7 på morgonen. Så än så länge är det ganska täta uppvaknanden, men inatt tex så sov han från 12 till halv fem, så det börjar sträcka ut på tiden.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Tack!

Ja, jag tycker själv att sängen är en väldigt mysig plats, och vill gärna föra över det på lillkillen! Vi gör likadant på dagen, att vi alltid finns där, så han slipper bli hysteriskt ledsen. Jag tror på att ge dem en ordentlig grundtrygghet redan från början, och om det betyder att vi har honom inpå oss ända in på toaletten, så är det så det är.
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Jag kom på en sak till som säkert inverkar på hur sonen sover. I hans säng har jag varit nog med att göra det ordentligt ombonat, i botten har jag ett fårskinn, som inte är inbäddat i lakan, utan han sover på det som det är. Kuddfodralet är i flanell, och han har en filt i fleece och en filt som moster gjort i något slags fårskinsliknande matriel.

När han ska ligga där får han ligga lite på sidan, med fleecefilten bakom sig och den andra ovanpå kroppen. Han har sin kökshandduk mot kinden, och så har han några lite större mjukdjur i fotänden, som gör att sängen blir lite mindre och trängre. Han gillar att ligga ombonat, och om man tänker efter så är väl det inte så konstigt, de kommer från en varm, trång mage, och ska ligga i en stor, sval säng.

Vi är dock noga med att det inte är för varmt, hans täckesfilt är luftig och det är svalt i rummet.

/nevin, som är väldigt stolt över sin son som just i natt har sovit sin första riktigt långa natt! Åt halv elva, somnade 12, vaknade halv fem, och sover nu igen!
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

den här natten var den första som han sovit så länge i sin egna säng!:bump:
hallellujah,,,,:)
aktiverade han hela dagen igår och nattade honom på kvällen...har vaknat 3 ggr med ett par timmars mellanrum för att äta, sen somna han igen.
det verkade fungera....hoppas att det gör det ifortsättningen....då får vi sova med, puh!
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Önskar er all lycka till med rutinerna. Det kan ju gå lite upp och ner i börjar, men det är värt jobbet!
 
Sv: ska man ha fasta rutiner?

Önskar er all lycka till med rutinerna. Det kan ju gå lite upp och ner i börjar, men det är värt jobbet!

jorå, men sambon och jag har kommit överens om att vi ska försöka med detta varje dag för att se att det verkligen fungerar. det är ju skönt att inte behöva ha bebis i vår säng. vi får sova tätt intill varandra som vi är vana vid. spjälsängen med sovande bebis i har vi framför vår säng, får inte plats nån annanstans i sovrummet (liten lägenhet - 2a)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 119
Senast: IngelaH
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Småbarn Vår 1-åriga kille sover så oroligt och ojämnt. Han har sen han föddes sovit dåligt och krävt mycket stöd sen blev det något bättre när...
2
Svar
20
· Visningar
2 956
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 572
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp