Ska man alltid veterinärbesikta en häst?

Ganti

Trådstartare
Ska man alltid veterinärbesikta en häst oavsett ålder och pris?

Jag har låtit veterinärbesikta hundar samt min nuvarande häst innan köp men jag tycker aldrig att det ger något.
Sen blev min nuvarande hästen halt 3 veckor efter köpet trots vet. besiktning.

Nu ska jag köpa mig ett föl, jag själv känner att det är onödigt med veterinärbesiktning medans andra har tyckt åt andra hållet.
Det är ju trots allt ett föl, det är ju svårt att springa och göra böjprov osv.

Vad säger ni?

Sv: Ska man alltid veterinärbesikta en häst?

Jag har köpt osett och obesiktigat. Det har gått bra det också, men jag har ju varit bredd på att pengarna varit i sjön.

Vad säger försäkringsbolaget?

Att en häst blir halt tre veckor efter en besiktning behöver ju inte bero på något konstigt, besiktningen är dagsfärsk så att säga. Men det är klart att man kan vila bort allvarliga åkommor som sen visar sig när man börjar rida hästen igen i o f s.

Klart att man skall besiktiga! En gång köpte jag en liten minishettis som jag skulle som sällskapshäst, den behövde ingen besiktning tyckte jag eftersom den travade rent. Det räckte väl. Eller hur. Den där lilla snuvan som ponnyn hade visade sig vara en bihåleinflammation och det var ett helvete att få bukt med den. Dessutom var hela ponny full med löss, något jag inte heller såg pp...

Jag vet inte ens om man böjer föl, tror inte det, men det finns så mycket annat att kolla upp. Att fölet är korrekt i sin benställning t e x, att den inte reagerar på hostprov (kan antyda allvarliga problem), och att den är i allmänt gott skick + att syn, kön och annat är som det skall.

Hade vi gjort en besiktning av vårt föl när vi skulle köpa henne så hade vi nog fått veta att synnerven var tillbakabildad och vi hade sluppit allt jobb som blev med henne. Nu löste det sig fint ändå genom att uppfödaren tog tillbaka henne och hon har gått som avelssto istället för att bli tävlingshäst hos oss. :)

Och nej, man böjer absolut inte föl. Deras leder klarar inte den belastningen. Om jag minns rätt så böjer man inte förrän de är några år (typ 2-3 år).

Även jag tycker man ska göra en besiktning så man inte får några obehagliga överraskningar.

Spännande med en ny häst! =D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag behöver röra på mig. Jag måste komma ut och få upp blåset och fysiken. Jag är en typisk hemmasittare som älskar att vara hemma, alla...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 723
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka