ska köpa hopphäst

vensville

Trådstartare
Och skulle vilja ha lite tips exteriört, och vad ni har för kunskap om olika bra hopp stammar med bra temprament. Jag gillar lite hetare temprament men snälla från marken. :)

Sv: ska köpa hopphäst

Tycker inte man ska strirra sig blind på härstammning. Alla hästar är så olika mycket beroende på hur de är ridna och utbildade. Exteriört skall ju hästen helst vara byggd i uppförsbacke som underlättar samling och påfrestar mindre för lederna än en häst som går på bogarna.

Men du ska absolut känna efter själv vilken typ av häst som passar sig och din ridstil, inte stirra dig blind på stam!

Jag håller helt med dig, Långnos. Hur hästarna är att hantera på marken beror så mkt på ägaren (eller den tvåbening som uppfostrar dem, det behöver ju inte vara ägaren), och även om en häst har superduperfin stam så är det inte säkert att den passar ihop med dig - även om den är pigg på hinder! Även elitryttarna lämnar ifrån sig elithästar för att de inte funkar ihop, så det är inget man behöver skämmas för.

Och för att göra ett litet tillägg ang anatomin, så är det ju bra om benen är hyfsat raka, för att minska risken för skador (ja, jag vet att Baloubets ben är allt annat än raka, men den benställningen är trots allt inte att föredra om man vill ha så skadefria hästar som möjligt).

Mitt råd till dig är att läsa hästannonserna mer förutsättningslöst, och åk och titta på det som låter intressant - oavsett stam! (Tex så vet jag en tvååring efter Briar - Zephyr som har blivit löshoppad ett par gånger med överraskande bra hoppteknik!)

lite OT men Briar är rätt känd för och ge fina hopphästar också vad jag vet

Ja men Briar är ju främst känd för dressyraveln och kanske inte den första hästen man tänker på när vi pratar hoppavel;)

Tycker inte man ska strirra sig blind på härstammning. Alla hästar är så olika mycket beroende på hur de är ridna och utbildade. Exteriört skall ju hästen helst vara byggd i uppförsbacke som underlättar samling och påfrestar mindre för lederna än en häst som går på bogarna.

Men du ska absolut känna efter själv vilken typ av häst som passar sig och din ridstil, inte stirra dig blind på stam!

Uppförsbacke. hur ser jag de?? Kraftig bakdel??

Att hästen är byggd i uppförsbacke innebär att den är reslig byggd med korrekt ansatt hals.

Till exempel om du ser en häst från sidan och frambenen ser kortare ut än bakbenen, att manken är lägre än bakpartiet(uppe på korset) så är hästen INTE byggd i uppförsbacke utan är lågställd. Detta kan(det behöver inte, det finns undantag!!) innebär ett större slitage på frambenen (kotorna främst) och att det är svårare att få hästen att jobba i korrekt form där den bär hela sin kropp och jobbar korrekt med bakbenen. Det blir lätt att hästen "går på bogarna".

Om någon har bra bilder att lägga in som exempel, snälla gör gärna det...underlättar om TS tydligt kan se skillnaden:bow:

Att hästen är byggd i uppförsbacke innebär att den är reslig byggd med korrekt ansatt hals.

Till exempel om du ser en häst från sidan och frambenen ser kortare ut än bakbenen, att manken är lägre än bakpartiet(uppe på korset) så är hästen INTE byggd i uppförsbacke utan är lågställd. Detta kan(det behöver inte, det finns undantag!!) innebär ett större slitage på frambenen (kotorna främst) och att det är svårare att få hästen att jobba i korrekt form där den bär hela sin kropp och jobbar korrekt med bakbenen. Det blir lätt att hästen "går på bogarna".

Om någon har bra bilder att lägga in som exempel, snälla gör gärna det...underlättar om TS tydligt kan se skillnaden:bow:

ok ok jag förstår, ska kolla lite om man kan hitta tydliga bilder

Häst byggd i uppförsbacke:
Menzoliten.jpg

Häst byggd i nerförsbacke:
Audi.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 663
Senast: Murray
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
655
Senast: Hermelin
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 304
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
690
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka