Ska köpa häst och behöver råd

Sv: Ska köpa häst och behöver råd

Hur kan man avgöra om att det är "rätt häst" bara genom att se bilder och se en film??
Att hästen inte är mycket riden tycker jag personligen inte gör så mycket, har precis själv köpt ett avelssto som inte är riden mycket alls i sitt liv, MEN jag vet ju också att jag köpt just det, ett avelsto som inte är mycket riden, så man får väl se vad det blir av henne...
Men 100 mil går lätt med tåg.
Åkte själv 100 mil tor i helgen för att hämta min häst som alltså bodde 50 mil från mig ungefär, och då hade vi ändå transport med ena resan (ja de som körde mig hade ju transport bägge vägar...) och det var inga problem, så att åka tåg ensam 100 mil utan att ta med häst tycker jag inte skulle vara några problem, om det verkligen är RÄTT häst!

Det va inte bara det som gjorde det.
stam, ålder, kön, ras, tävlingsmeriter vad det som stämde också.
Har varit halvintresserad av andra hästar av andra raser m.m också men det va ju denna typ av häst jag hoppats på att hitta.

Men har dock tackat nej som jag skrev innan.

Jag har köpt häst osedd förr och varit nöjd, det är inget problem.

Jag tyckte inte hästen såg halt ut i den rätta bemärkelsen, MEN hade definitivt någon form av rörelsestörning. Om det lutar åt köp så se till att räkna med noggrann besiktning och att troligen behöva lägga pengar på åtminstone massör, i värsta fall många ET behandlingar (kanske vet.vård men då borde de ju märka det på besiktningen).
För det känns snarare som att hästen ibland är rädd att kliva på sig själv (med bakbenen) för att den är "låst". Och då och då verkade den bli "oren" för att den var låst av handen, särskilt på volt, men tygelhälta är oftast något som orsakas av låsningar i ryggen. Såg den inte böja sig i sidled ordenligt en endaste gång, snarare gick den FELböjt upprepade gånger även utan ryttare. Upplever den inte harmonisk i kroppen. Nu har den ju inte heller världens bästa ridexteriör och det har jag tagit hänsyn till men den ser alldeles för stel och "hackig" ut för att vara "fräsch".

Så som sagt, oavsett om vet ger klartecken eller inte så skulle jag ta med i beräkning den tid och de pengar som kan behöva läggas ner för att få en mjukare och fräschare häst. Även om låsningar t ex inte nödvändigtvis innebär smärta eller "hälta" så får man en i längden mindre hållbar häst om det inte åtgärdas.
Och gör absolut veterinärbesiktning innan köp.

men hur vet du att hästen är perfekt för dig om du inte har provridit den? Bara på säljarens beskrivning och en video är det ju omöjligt att avgöra om du och hästen kommer att funka ihop!

men hur vet du att hästen är perfekt för dig om du inte har provridit den? Bara på säljarens beskrivning och en video är det ju omöjligt att avgöra om du och hästen kommer att funka ihop!

Fast sånt där har ju med tur och lite skicklighet att göra även om man provrider.
Jag provred min första häst och tyckte den verkade väldigt trevligt överlag både hanteringsmässigt och i ridningen. Vi passade inte särskilt bra ihop för det, visst gillade jag hästen men personkemin hade garanterat kunnat stämma bättre överens med andra ryttare/andra hästar insåg jag i efterhand! :p
Nästa kuse köptes osedd, och förutom att den faktiskt var ofräsch (vilket gjorde att jag fick pengar tillbaka för att kunna sälja vidare som promenadhäst, rätt låg prisklass) och den hästen gillade jag skarpt personlighetsmässigt. Sen vete sjutton om personkemin stämde till 100%, man blir ju så partisk när det är ens egen häst - nog sjutton gillar den mig bäst! :angel: men JAG gillade hästen grundpersonlighet enormt, känslig, framåt, nyfiken, social.

Visst kan det bli grymt fel, men så länge man har ett bra avtal som innebär att man kan lämna tillbaka hästen om det visar sig att den inte är enligt beskrivningen (annars, om den är värd sitt pris, så kan man ju helt enkelt sälja vidare den) så tror jag det är nästan lika stor chans att det i längden blir bra om man köper osedd som om man köper sedd.
Just för att själva provridningen ändå inte säger så mycket om hur hästen kommer att vara när man haft den själv några månader...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar