Ska köpa häst och behöver råd

S

sonett

ska köpa häst och behöver nu råd.
Har hittat hästen för mig, om vi ska utgå från bilder/info och dylikt.
Fick en video på hästen, dock av mycket dålig kvalitét. Men på videon kan man ana att hästen går orent i traven. Hästen är dock inte riden mycket senaste tiden och är även barfota. Orenheten är mest något jag tror att jag ser, men är inte riktigt säker. Men jag har visat filmen till några till och dom ser samma sak som mig. Hästen ska dock enligt uppgift inte vara skadad. (men det vet man ju aldrig) Ska man stå över eller ska man låta veterinär besikta hästen och låta veterinären avgöra?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ska köpa häst och behöver råd

Låt veterinären avgöra

Eftersom den går barfota så kan det ju vara så att den är öm i hovarna. Men jag tycker också att du ska låta veterinären avgöra.

Säger som övriga - låt veterinären avgöra. Alt. be dom sko på hästen och åk och provrid/titta först när hästen är skodd för att du ska kunna vara säker på om det beror på hovömhet eller inte.

Det är såklart säkrare att köpa en häst som går 100% rent, men jag tror inte alltid man behöver se så hårt på att hästarna går "konstigt" vid ridning. Bara det inte ser ut som att de har ont och går igenom besiktningen. Hästarna kan se konstiga ut för att de är stelare i ena sidan, för att ryttaren stör för mycket, för att de inte är rakriktade osv. Vet bl a en häst som kan se direkt oren ut när ryttaren låter den gå "som den vill" på volt för att den inte har balans och nästan lutar åt ena hållet, då blir det för mycket vikt på det frambenet så den kan snubbla till. Rider man den i balans blir det inte samma sak.
Men som sagt, då ska man ju VETA att den är fräsch! :p onödigt att köpa en häst om man misstänker att den är halt.

skickar ett pm med video så kanske du kan kika..?

Men jag antar att du ska provrida hästen. Känns den oren då, skulle jag nog inte ens ta ut vet och besikta.. Är den ömfotad borde man kunna be ägarna sko den så man kan skilja på vad som är vad!

det är ca 100 mil att åka så det känns väl inte så lockade. hästen kostar 19.000 inkl hemkostnad.

Då kan du nog hitta något bättre!

Köp inte en häst utan att ha sett den först, det är som att köpa sig problem! :eek:

jag kan gärna skicka videon till ett par stycken, som är duktig på o se sådant. Jag hoppas jag har fel, för då är det rätt häst för mig!
pm:a mig gärna. Lägger givetvis inte ut den här.

Jag skulle över huvud taget inte köpa en häst som "inte är så mycket riden senaste tiden". Köp en som är ordentligt igångsatt, och bedöm den efter det arbete den presterar när du provrider den.

Hästen är inte så mycket riden sista tiden pga att ryttaren bor på annan ort och det är pga ryttarbrist, också därför den ska säljas. (andra har hållt igång den då och då under tiden)

Jag vet, det brukar aldrig saknas anledningar till varför hästen står. Men i slutändan är det bara den häst man har framför näsan för dagen som man kan köpa, i precis det skick den är just då.

det är ca 100 mil att åka så det känns väl inte så lockade. hästen kostar 19.000 inkl hemkostnad.

Då tycker jag verkligen du ska kolla den noga, låter oerhört billigt för en inriden häst...men det kanske är en shettis;)

just den anledningen tror jag dock på. Ägaren har haft hästen i alltför många år, hela hästens livstid. Jag är nog säker på att bra och rätt hem är viktigt denna gång.

pm:ar vad det är. Vill ej skriva ut det på offentligt forum.
men det är ingen shetlandsponny ;)

Ibland är PM väldigt bra att ha:)

Jag håller numera med övriga som skrivit i tråden, låt en bra veterinär avgöra det hela.

LYCKA TILL!

tack för svar.

Senast ändrad av en moderator:

Då tycker jag verkligen du ska kolla den noga, låter oerhört billigt för en inriden häst...men det kanske är en shettis;)

Så tycker jag inte man kan resonera. Det finns bra hästar för rimliga priser. Köpte min 4-åriga arabvalack i påskas och han var inriden och kostade 20000:-. Ett klipp tycker jag då han är helt underbar och väldigt utvecklingsbar inom dressyren. Så man kan ha tur inom hästvärlden...

Efter mycket om och men. Har tackat nej. :cry: Att det skulle kännas så svårt att tacka nej trodde jag inte. Men, det är väl bara och bita ihop och leta vidare.

Inga mer pm behövs. Tack för tips och råd.

100 mil är väl inget större hinder. orkar du inte köra själv så ta tåget.
Själv har jag åkt 100 mil för en katt för 5.000:- bara för att jag ville se den innan jag tog hem den så jag visste att det verkligen skulle bli bra och jag skulle trivas med den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 856
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar