Ska jag våga låna ut min häst?

Allie

Trådstartare
Jag står just nu inför ett stort dilemma. Jag kommer 1 oktober att flytta till USA för ett år framöver. Och jag har insett att hästen inte kan följa med... Men då detta är min absoluta drömhäst vill jag inte sälja henne eftersom jag vet att jag kommer hem igen efter ett år.

Så därför behöver jag alltså hitta någon som vill ta hand om henne ett år. Men jag har väldigt svårt att lita på folk som jag inte känner, och efter att ha läst en del skräckhistorier om fodervärdar här så är jag jättenervös. Vill inte befinna mig på andra sidan Atlanten och vara rädd för att min älskling inte har det bra. Eller att fodervärden plötsligt ringer en dag och inte vill ha kvar henne...

För att göra det hela svårare så är det en unghäst, hon är väl inriden men inte utbildad alls. Vill ju försöka hitta någon som kan utbilda henne rätt också, vill inte komma hem till en helt felriden häst...

Jag skulle till och med kunna stå för kostnaderna bara jag visste att hon hamnade hos rätt person. Men hur ska jag veta att det blir bra?

Någon som har några råd eller erfarenheter att dela med sig av?

Senast ändrad:
Sv: Ska jag våga låna ut min häst?

Lämna henne på helinakodering i något stall då? I vårat stall så betalar man en fast summa,då ingår skötsel,mockning,hö osv,sen kan man köpa till ridning/tömkörning/lastträning m.m. Kanske nått sånt kan vara något för er?

Det finns ju hästhotell lite varstans. Vid långtidskontrakt bör det gå att komma överens om ett vettigt pris.

Tack för era svar.
Dom ställen som jag har hittat som kan ta emot en häst på helinackordering inklusive träning och skötsel tar en månadskostnad på 6-9 tusen och en så stor budget har jag inte direkt...

Men varför måste den tränas? Det ökar ju risken markant. Att det inte blir som du tänkt, menar jag.

Bättre att hästen får gå på lösdrift och träna sig själv, och du sedan kommer hem och bygger upp där du slutade.

Det är i och för sig sant, men vill helst inte att hon ska bli en total vildhäst heller. känns inte bra att släppa henne vind för våg i ett år.

Det största problemet är ju att hitta någon som man kan lita på, och verkar ju inte som att det faktum att man driver ett företag är någon garanti för att hästen kommer ha det bra.

Jag hade inte haft något som helst problem att släppa hästen ett år, det är ingen risk att hon blir förvildad. Däremot är det rätt stor risk att hästen tränas på ett annat sätt än du tänkt. Särskilt om du inte har stor plånbok och väljer att stalla upp hos stort, känt namn.

Varför tror du hon skulle bli 'vildhäst' av att gå på lösdrift ett år?
Min erfarenhet är att det snarare är tvärtom, att dom tycker det är jättekul att börja jobba igen sen när det är dags :) detta naturligtvis förutsatt att hästen är väl grundad och hanterad innan.
Och såklart förutsatt att det är en bra lösdrift, där man har noggrann tillsyn och visitering varje dag...den hanteringen, plus regelbunden verkning mm, bör räcka bra för att upprätthålla hästens respekt o tillit kring människor.
Själv hade jag lätt valt detta hellre än låna ut till någon okänd som ska jobba hästen...en annan sak kanske om det finns någon man känner väl.

Jag hade inte heller vågat lånat ut min häst till någon okänd som skulle rida/träna den åt mig i ett år om jag själv var utomlands. Alldeles förstor risk att något tråkigt händer. Däremot skulle jag lätt kunna ackordera in den på helservice och låta den bara gå i hagen ett år, sålänge jag visste att den fodrades och sköttes korrekt.

Kanske någon bekant som vill ha en sällskaps häst? Eller någon som vill ta föl på henne? Det kan ju vara en stor fördel för mognadens skull att ta föl på henne. Och dom flesta sto gillar nog att få bli mammor :)
Eller någon vänn som vill ha henne och så står du för allt plus någon tusing för att hon ska få motioneras lite då och då.

Om hon skulle få daglig hantering med visitering osv tror jag att det skulle kunna vara en idé. Då måste jag bara hitta ett ställe där jag vet garanterat att det kommer bli så. Känns som ett väldigt stort steg för mig att lita på att hon kommer bli ordentligt omhändertagen.

Sen så har hon gått på lösdrift tidigare under sina första fyra år i livet och var iprincip som en vildhäst när jag köpte henne förra året, det har tagit lång tid och mycket arbete att komma dit vi är idag. Är lite rädd att det skulle vara som att börja om från början om hon bara fick gå ett år igen. Men det kanske trots allt är det bästa alternativet.

Jag skulle jättegärna vilja att någon tog föl efter henne. Hon fick föl förra året, som fyraåring och var en jättebra mamma. Därför som hon blev inriden först nu under vintern. Jag har försökt kolla runt bland dom som jag känner som har häst men har hittills inte fått något napp om någon som skulle vilja låna henne. Men det vore ju den absolut bästa lösningen om det var någon som jag känner.

Är lite rädd att det skulle vara som att börja om från början om hon bara fick gå ett år igen. Men det kanske trots allt är det bästa alternativet.
Nu håller ju jag på med Islandshästar, men jag har tränat och hanterat ganska många hästar som varit avställda i ett år eller längre innan jag satt igång dem, och de brukar komma ihåg vad de lärt sig och vara snälla och trevliga. Extremexemplet var ett avelssto som gått och skrotat i hagen i över tio år som jag ville provrida eftersom jag gillade hennes avkommor, och det gick helt problemfritt att ta en liten skogspromenad. :-)

De går ju sällan helt avskärmade från människor, så de blir inte särskilt förvildade. Unghästar som vuxit upp i flock och gått ohanterade brukar i de flesta fall bli "tama" på bara någon vecka enligt min erfarenhet.

Jag hade liknande problem när jag började plugga, två hästar+csn= konkurs. Jag hade en nyopererad unghäst som jag inte ville/kunde sälja, ch absolut inte vågade låna ut till någon okänd, och inte ville lämna bara på förvaring eftersom jag vill att hon ska träna upp sig och bli stark i sitt opererade ben. Jag letade i bekantskapskretsen och hittade en guldfodervärd som tar hand om henne som sin egen.

Var i samma sits när jag skulle flytta utomlands i ett år. Visste inte riktigt hur jag skulle göra med min gammelgubbe, ville inte sälja och helst inte släpa över till ett annat land. Hörde mig för bland vänner och fick genom dessa kontakt med en ung men duktig tjej som behövde en sällskapshäst. Så mitt tips är också att kolla bland bekanta! Det blev den perfekta lösningen för mig och hästen. Han fick gå på lösdrift och må gott, fodervärden var väldigt mån om honom och skickade bilder till mig + att jag fick höra av mina vänner/bekanta att han hade det bra.

Annars är det väl inte helt fel att tänka på lösningen att låna ut till en satsande/seriös ryttare med goda referenser. Om det nu är en häst i blomning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 651
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar