Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Sv: Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Köp hästen!
Den slumpas ju bort.

Tror :devil: att de skickar tillbaka honom när korkade svenskar inte begriper bättre.
Det är vad en fölunge kostar o det kan senare visa sig att den har bitarna o en hel massa annat skit.
nu får man en välhanterad ridbar kanonhäst.

Köp hästen!
Den slumpas ju bort.

Tror :devil: att de skickar tillbaka honom när korkade svenskar inte begriper bättre.
Det är vad en fölunge kostar o det kan senare visa sig att den har bitarna o en hel massa annat skit.
nu får man en välhanterad ridbar kanonhäst.

:bow:
Håller med helt o hållet!

Jag tycker det finns annonser på de flesta annonssidor där de kostar runt 10-15'kr. Visst har jag en del kontakter, men det hade jag inte innan och då fick jag ändå tag på fullblod i den prisklassen.

På vilket sätt var det mer än en lös benbit??

Visst kan vet idag se på plåtarna och avgöra hur prognosen är och nu menar jag det som sitter "normalt". Självfallet finns det bitar som sitter illa tex hovben och andra dåliga ställen men generellt så är prognosen inte dålig.

Om jag skall vara ärlig så har jag aldrig hört talas om att en tävlingshäst fått avlivas för en lös benbit som vet ansett vara ok att ta bort, däremot vet jag att många blivit opererade för det och inte haft några som helst problem efter det.

jag har inte hitta fbl för under 20...jaja, vi kollar väl på olika ställen. sen å andra sidan kollar jag inte så seriöst :D
Min häst avlivades trots att vet tyckte det var operabelt. Hon blev mer halt efter op. Mer än en lös benbit= flera lösa (3 st).

jag har inte hitta fbl för under 20...jaja, vi kollar väl på olika ställen. sen å andra sidan kollar jag inte så seriöst :D
Min häst avlivades trots att vet tyckte det var operabelt. Hon blev mer halt efter op. Mer än en lös benbit= flera lösa (3 st).

I vilken led var detta?
Jag har också haft en häst som hade lååång eftervård efter op av lös benbit (stor birkeland i kotled bak). Det tog ca ett år innan hon var helt okej, hon blev då behandlad flera gånger med Adequanin både i leden och intramuskulärt. Men med tålamod så blev hon bra! (dessvärre dog hon i en olyckshändelse bara ett oar veckor efter att hon blev ridbar igen:cry: )

aldrig!
lösa benbibitar och en försäkring som inte täcker - det är att köpa sig problem

Varför skulle inte försäkringen täcka?? Eller du menar själva operationen??

syftar på op och konvalecens...dessutom jhade ju hästen inte bara en benbit heller...fråga är ju om de sitter på *samma* ställe lr om dee kommer krävas ev dubbla op i olika omgångar etc..då kommer ju priset snabbt krypa upp mot de ursprungliga 90 000

De suger snabbt ut dem på båda ställena under samma narkos. De öppnar ju inte upp benet direkt. Tror inte de skulle ta risken att söva hästen mer än en gång om man visste vad som behövdes göra.

Hästen går ju att försäkra med reservation för just det benet som bara sitter i under 6mån om hästen blir frisk.

Varför skulle eftervården kosta?? Du har ju inga stygn eller andra saker utan det är ju bara lugn igångsättning som gäller.

Hej ! :) Om hästen verkligen är värd 90 000 tusen tycker jag du ska köpa den , om du känner att du har råd med en sådan dyr operation. Red in en unghäst på ett ställe där dom hade en häst med lösa bitar och är nu helt frisk efter ganske lång läketid.

Lycka till
Kraaam

Hej!
Jag skulle absolut inte köpa denna häst!
Eftersom den är importerad så kommer som sagt inte försäkringen täcka en eventuell operation och då heller inte ersätta dig för liv försäkringen om du skulle bli tvungen att ta bort hästen pga dess lösa ben bitar.
En operation kanske kostar dig mer än 15 000 och det är inte roligt.
Jag har själv råkat ut för en liknande sak, jag köpte en tre årig import av en dessvärre väldigt oseriös säljare som en månad efter köp visade sig ha både pålagringar och lös benbit.
Då hästen hade fått en nytecknad försäkring när den kom till Sverige så fick den naturligtvis en reservation på sin försäkring vilket innebar att dom inte ersatte ngt som hade att göra med dessa skador.
Jag hade tur som efter mycket bråk med säljaren fick lämna tillbaka hästen och även få pengarna tillbaka!
Om jag vore dig så skulle jag leta efter en annan häst som är frisk från start,det är aldrig roligt med skadad häst varken för dig eller din plånbok.
Lycka till!

Hej!
Jag skulle absolut inte köpa denna häst!
Eftersom den är importerad så kommer som sagt inte försäkringen täcka en eventuell operation och då heller inte ersätta dig för liv försäkringen om du skulle bli tvungen att ta bort hästen pga dess lösa ben bitar.
En operation kanske kostar dig mer än 15 000 och det är inte roligt.
Jag har själv råkat ut för en liknande sak, jag köpte en tre årig import av en dessvärre väldigt oseriös säljare som en månad efter köp visade sig ha både pålagringar och lös benbit.
Då hästen hade fått en nytecknad försäkring när den kom till Sverige så fick den naturligtvis en reservation på sin försäkring vilket innebar att dom inte ersatte ngt som hade att göra med dessa skador.
Jag hade tur som efter mycket bråk med säljaren fick lämna tillbaka hästen och även få pengarna tillbaka!
Om jag vore dig så skulle jag leta efter en annan häst som är frisk från start,det är aldrig roligt med skadad häst varken för dig eller din plånbok.
Lycka till!

Observera att INGEN försäkring täcker sådana fel som upptäcks på det sättet.

Har inget med import att göra, kunde lika gärna varit en svenskfödd häst.

Så fort man byter försäkringsbolag så kommer dessa regler/reservationer in igen. Och hade du hittat dessa pålagringar vid köp av en svensk häst så hade det varit samma visa.

Dessutom så tar alla (vårt) försäkringbolag operationen av lösbenbit OM hästen uppvisar hälta. Men då inte inom en tvåårsperiod efter tecknandet av försäkringen och att man inte vetat om dessa bitar sas.

Däremot så tar de inte om man självmant vill komma och operera bort dem i förebyggande syfte.

Den enda försäkring som är garanterad är om man haft en föunge försäkrad för dolda fel som ALDRIG bytt försäkringbolag under tiden.

Många går och tror att försäkrinegn gäller för en det ena och andra och invaggar sig själv i falsk säkerhet.

Spelar ingen roll om hästen är importerad eller svensk försäkringen gäller inte olika för det. Dolda fel försökringen kom inte för så många år sedan så det är inte många hästar som har den idag.

Men en liten fråga bara, varför röntgade du inte en importhäst?? Det borde vara lätt att upptäcka dessa fel vid besk. och jag tror inte ens att dolda felförsäkringen hade tagit dem eftersom det är lätt att upptäcka genom en ordentlig bes

Jag rekommenderar ingen att köpa en häst med lösa benbitar.Jag sitter själv med facit i hand..... Att operera benbitar är relativt enkelt om dom sitter bra, största problemen är att de kan ha belastat fel på de andra benen utan att ha varit märkbart halt på benbitsbenet. Gör det inte, det är inte värt det.

Jag är också jätte, jätte, jättenyfiken :d

*kl*

jätte nyfiken jag också, nu tror jag bestämt att de är samma häst jag var spekulant på innan lösa benbitarna hittades om den är han som blev såld via en hästhandlare i mellan svreige typ??

eller han kanske inte blev såpld? Åkte han tillbaka??

BERÄTTTTTTTA!!

Om hästen inte visat några tecken på att ha problem med de lösa benbitarna tills nu, så skulle jag utan tvekan köpa om den i övrigt verkar bra.
Om nu hästen inte vore röntgad, skulle du ju inte ens veta om bitarna och tvekan skulle vara borta.
Många hästar kan leva länge utan att få problem med lösa benbitar, och då även fungera fullt ut som tävlingshästar.

Det är MASSOR av hästar som lever ett helt hästliv med lösa benbitar och som aldrig får några besvär, alla röntgas ju inte.
Kalkylera med risken, är det en häst utöver det vanliga så köp den.
Det kan ju också vara ett dunderkap.

*knapplån*

Puttar upp tråden! Vi är ju så nyfikna om det blev köp eller inte.
Snälla TS berätta!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 227
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 306
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 520
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka