Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Sv: Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Jaja 45 då :p
Men alltså, är pengarna inget problem och hon kan köpa en likadan men frisk häst för 90, så är det ju dumt att chansa på denna. Men har man inte så mkt pengar så kan det löna sig att köpa denna hästen..

Tycker själv den ser jättefin ut och om den var trevlig att rida och jag tyckte om den, så skulle jag köpa den...

En tanke är ju, hur många hästar som inte röntgas kan ha lösa bitar??? Min röntgade jag inte, pga det fanns inget böjprovsutslag, och det finns säkert väldigt många som resonerar på samma sätt som jag... Så det kan finnas massa hästar som har lösa bitar, bara att man inte vet om det..

Jag vet inte vilken häst ni pratar om, men har den stammen som beskrevs får man ingen sdn för 90000.
Håller med dig om den senare biten av ditt inlägg.

Hoppas att du skämtar nu :eek: Det kostar INTE 50'kr att operera bort en lösbenbit. Det går på mellan 10-15'kr det vet jag helt säkert. Och det är när INTE försäkringen tar det!! Tar försäkringen det så är det bara självrisken man betalar. Ta bort lös benbit gör man genom titthålskirurgi på väldigt enkelt sätt.

Du kan INTE jämföra ett fullblod med en häst med Longchamp-Lauries Crusador xx -blod. Det går bara inte :eek:

Ett friskt fullblod från banan ger man ju inte mer än runt 10'kr för så priseran är inte jämförbara alls.

Tror för det första inte vi sett samma häst på nätet då denna häst inte visade något på böjprov utan den lösa benbiten uppmärksammades vid röntgen.

Och eftersom jag fick betala 50.000 för en operation för just detta så vet även jag att det kostar den summan tyvärr. men det skiljer kanske sig?!!

och en fullblodshäst kostar mer än 10.000 direkt från banan. gå själv och kika så får du se!

Jaja 45 då :p
Men alltså, är pengarna inget problem och hon kan köpa en likadan men frisk häst för 90, så är det ju dumt att chansa på denna. Men har man inte så mkt pengar så kan det löna sig att köpa denna hästen..

Tycker själv den ser jättefin ut och om den var trevlig att rida och jag tyckte om den, så skulle jag köpa den...

En tanke är ju, hur många hästar som inte röntgas kan ha lösa bitar??? Min röntgade jag inte, pga det fanns inget böjprovsutslag, och det finns säkert väldigt många som resonerar på samma sätt som jag... Så det kan finnas massa hästar som har lösa bitar, bara att man inte vet om det..

japp. där håller jag med :bow:

Jag skulle aldrig köpa en häst med lösa benbitar.
Måste tyvärr avliva min lilla på torsdag pga lösa benbitar i hasen. Det går inte att operera pga spatt i långt framskridet stadie.

Man måste skilja på lösa benbitar och annan åkomma i benet.

Spatten är nog orsaken till benbiten, för sådan uppkommer inte helt plötsligt på en äldre häst utan de bildas under hästens första levnadsår och finns sedan där resten av livet.

Man måste skilja på lösa benbitar och annan åkomma i benet.

Spatten är nog orsaken till benbiten, för sådan uppkommer inte helt plötsligt på en äldre häst utan de bildas under hästens första levnadsår och finns sedan där resten av livet.

det låter som att hästen var yngre...men jag kanske tolkade det fel :D

Tror för det första inte vi sett samma häst på nätet då denna häst inte visade något på böjprov utan den lösa benbiten uppmärksammades vid röntgen.

Och eftersom jag fick betala 50.000 för en operation för just detta så vet även jag att det kostar den summan tyvärr. men det skiljer kanske sig?!!

och en fullblodshäst kostar mer än 10.000 direkt från banan. gå själv och kika så får du se!

Jag har köpt 7st fullblodshästar direkt från banan och INGEN av dem har kostat mer än 12'kr. Samtliga bes UA och har varit i åldrar från 2år till 7år. Jag har dessutom rek vidare ett antal och inge har kostat mer direkt från banan.

Den senaste köpte jag i Januari och var en mkt framgångsrik sprinter :smirk:

Tja jag har hört efter pris på alla kliniker här nere i skåne och där ligger djussjukhuset högst med 15'kr för operation för lös benbit.

Tyvärr måste jag nog säga att du blivit lurad om du betalt 50'kr för en sådan operation! Men det kanske inte var en lös benbit utan en fraktur du opererade??

Köp! Man måste våga "gambla" lite. Det kryddar livet. Kolla bara upp om det är på bilden som han är bockbent eller om han är det "på riktigt". De kan vara lite snubbliga av sig då.....

Jag har köpt 7st fullblodshästar direkt från banan och INGEN av dem har kostat mer än 12'kr. Samtliga bes UA och har varit i åldrar från 2år till 7år. Jag har dessutom rek vidare ett antal och inge har kostat mer direkt från banan.

Den senaste köpte jag i Januari och var en mkt framgångsrik sprinter :smirk:

Tja jag har hört efter pris på alla kliniker här nere i skåne och där ligger djussjukhuset högst med 15'kr för operation för lös benbit.

Tyvärr måste jag nog säga att du blivit lurad om du betalt 50'kr för en sådan operation! Men det kanske inte var en lös benbit utan en fraktur du opererade??

okej. du har kanske bra kontakter bland fbl-uppfödarna för när jag själv kikat hittar jag endast hästar för 20.000 +

Nej jag blev inte lurad men med tanke på att det var meer än en lös benbit så kostade det som det gjorde tyvärr. Och till saken hör att även om man opererar betyder inte det att hästen blir återställd. Mitt sto blev aldrig det och fick avlivas. Sen är det som sagt från häst till häst. Vissa märker man aldrig av den lösa benbiten på och vissa gör man det på. Men det jag menar är att jag aldrig vågat chansa oavsett hur bra stam eller hur trevlig hästen är. Det ligger för stor risk i det hela. Hästen visar kanske inte något nu eller på 2-3 år men sen kanske det kommer, ingen som kan veta det!
Jag hade nog lagt de pengarna på en häst utan några skador eller problem.
Men som sagt, det är jag och detta för att jag vet hur jobbigt det kan vara men en häst man tänkt skulle hålla som måste pensioneras eller avlivas. :smirk:

inte för att vi har så många kliniker i gbg men det är vad maxkostnad är på dem också...
(sådär lite onödigt vetande;))

okej. du har kanske bra kontakter bland fbl-uppfödarna för när jag själv kikat hittar jag endast hästar för 20.000 +

Nej jag blev inte lurad men med tanke på att det var meer än en lös benbit så kostade det som det gjorde tyvärr. Och till saken hör att även om man opererar betyder inte det att hästen blir återställd. Mitt sto blev aldrig det och fick avlivas. Sen är det som sagt från häst till häst. Vissa märker man aldrig av den lösa benbiten på och vissa gör man det på. Men det jag menar är att jag aldrig vågat chansa oavsett hur bra stam eller hur trevlig hästen är. Det ligger för stor risk i det hela. Hästen visar kanske inte något nu eller på 2-3 år men sen kanske det kommer, ingen som kan veta det!
Jag hade nog lagt de pengarna på en häst utan några skador eller problem.
Men som sagt, det är jag och detta för att jag vet hur jobbigt det kan vara men en häst man tänkt skulle hålla som måste pensioneras eller avlivas. :smirk:

Jag tycker det finns annonser på de flesta annonssidor där de kostar runt 10-15'kr. Visst har jag en del kontakter, men det hade jag inte innan och då fick jag ändå tag på fullblod i den prisklassen.

På vilket sätt var det mer än en lös benbit??

Visst kan vet idag se på plåtarna och avgöra hur prognosen är och nu menar jag det som sitter "normalt". Självfallet finns det bitar som sitter illa tex hovben och andra dåliga ställen men generellt så är prognosen inte dålig.

Om jag skall vara ärlig så har jag aldrig hört talas om att en tävlingshäst fått avlivas för en lös benbit som vet ansett vara ok att ta bort, däremot vet jag att många blivit opererade för det och inte haft några som helst problem efter det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 227
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 306
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 520
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka