Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Sv: Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Om vi säger så här då!

Hur många hästar tror du inte har bortplockade benbitar som säljs ok på röntgen efter det :smirk:

Jag vet flertalet godkända hingstar som fått bitar bortplockade som unghästar som röntgas ok till proven :angel:

Det är bara i Sverige som detta ses som ett stort problem, dvs bitarna.

Självfallet så har du rätt till din åsikt och jag försöker inte att ändra den, men alla har olika värderingar och till trots så är det betydligt fler hästar som döms ut pga kotledsinflammtioner än lösa benbitar.

Och nej hade jag valt mellan två likvärdiga hästar så hade jag också tagit den utan bitarna om inte priset skillde markant och bitarna inte sitter illa. Hasled bekymmrar mig inte det minsta men när det gäller hovled etc så hade jag varit betydligt mer reserverad

Senast ändrad:

Hejsan

Nej det tycker jag inte. Det kan bli många problen till senare så du vet ju inte hur sjuk han är kanske blir det något allvarligare att du inte kan rida honom eller att han måste gå till slakt men gillar du honom jättemyckeyt och vill bara ha honom så tänk efter klarar du av en sådan häsyt & jag tycker du inte ska ta honom för vem vet vad som händer sedan du ka´nske får mycket problem me3d honom senare så jag tycker du inte ska ta honom hur mycket du än älskar honom försök hitta en annan jättefin häst istäöllet som är hel fridsk och som du kan rida på hela tiden men tänk efter innan du köper någon så du har råd och att hästen då är helfrisk och att du har tid och det viktigaste att du älskar häste´n och klarar av den
Hoppas du hittar din drömhäst:p

Lite nyfiken bara

På vilket sätt skulle det bli många problem senare om operationen går bra??

Vad menar du med det??

Har själv precis köpt en unghäst (1,5 år) som haft lösa benbitar. Hon hade aldrig några problem av dom men opererades ändå. Operationen gick bra och rehab har likaså gått bra. Vi kommer proppa henne full m steel joint (;) ) låta henne växa upp på stora, kuperade hagar m varierande underlag o hoppas på det bästa. Innan vi rider in henne (fast vi ska antagl köra in henne först så det blir väl innan dess då+ innan vi rider in henne) ska vi böja o röntga henne så allt e ok.

Generellt kan man säga: ja, det finns många fler friska hästar därute men vilken häst som helst kan råka illa ut. Har den inga problem så tycker jag du ska gå efter vad du känner och sen göra vad du kan för att den ska hålla. Finns många hästar därute som rids dåligt och som därmed får skador, har man då en häst som har såna här grejer man måste beakta så kanske man är noggrannare med att verkligen bygga upp den på rätt sätt..?

Man ska aldrig underskatta personkemi heller...;) :cool:

Om vi säger så här då!

Hur många hästar tror du inte har bortplockade benbitar som säljs ok på röntgen efter det :smirk:

Jag vet flertalet godkända hingstar som fått bitar bortplockade som unghästar som röntgas ok till proven :angel:

Det är bara i Sverige som detta ses som ett stort problem, dvs bitarna.

Självfallet så har du rätt till din åsikt och jag försöker inte att ändra den, men alla har olika värderingar och till trots så är det betydligt fler hästar som döms ut pga kotledsinflammtioner än lösa benbitar.

Och nej hade jag valt mellan två likvärdiga hästar så hade jag också tagit den utan bitarna om inte priset skillde markant och bitarna inte sitter illa. Hasled bekymmrar mig inte det minsta men när det gäller hovled etc så hade jag varit betydligt mer reserverad

Du missar helt min poäng.
en häst som haft benbitar som plockats bort och sen friröntkats och gått igenom besiktning ÄR ju då en frisk och clearad häst.
då gör det ju inget och är inget problem.

jag köper och skulle aldrig köpa en häst som HAR benbitarna konstaterat lösa och potentiellt därmed behöver opereras. då skulle jag MEDVETET gå in i ett köp där jag ev. kommer att behöva lägga massor med pengar på en operation, ha konvalcent, och - återigen - kanske inte ha en frisk clearad häst i slutänden. Jag ser helt enkelt inte vitsen då det finns likvärdiga bra och söta hästar i parti och minut som inte konstaterats ha lösa benbitar. eller något annat.

DET är min poäng.

ang kotledsinflamation har du helt rätt, det är definitivt allvaraligare som jag ser det. skulle varken köpa en sån eller en med konstaterat lösa benbitar på två ställen, som TS frågar om.

Hej!
oj orkar inte läsa alla inlägg i din tråd... mååånga. =)

Såg nog hästen på annons, hastannonser.se?! Han ser otroligt trevlig ut! Förstår att det är lockande.

Har sj varit i samma läge som du men det gällde en mer medioker häst. Var sugen men min vet avrådde mig i det fallet för bitarna satt så till att "om" han skulle få problem så var de typ omöjliga att få bort på ett bra sätt! någonstans i hasen satt de och hästen hade inga bekymmer av dem förutom en mer svälld led(som ju iofs visar att det är påverkan i leden).

Det hela handlar ju om dina mål och drömmar. Jag hade inte personligen köpt hästen men.... vågar heller inte avråda då jag vet ett flertal hästar som fungerar perfekt trotts lösa benbitar , och bortoppererade sådana! det är vanligare än vad man tror.

lycka till /Ellan

Aha då vet jag vilken häst det är den har jag kikat på ett antal gången på hemsidan :d .

Och ja den hade jag chansat på :love:

Super stam och jättefin....

Sedan att det är en kopia av min förre häst som var super gör ju inet saken sämre

Synd att jag har stallet fullt :(

KL

Frågan är väl hur mkt pengar man har att lägga. Har man 90 eller har man 30....

Köp INTE en häst med lösa benbitar för 32 000 kr. Då är du galen! Jag har sett en häst ute på annons med lös benbit som är 5 år, fullblod och grundriden...denna ska de ha 5000 för pga problemet och åliggande operation. För den delen så kostar operationen mer än 15000. räkna snarare 50 000 och det är dessutom inte säkert att försäkringen tar det (jag har varit med om det så jag vet). Det finns bättre och dessutom FRISKA hästar som du kan lägga pengarna på!

Ja men det fullblodet har jag också sett på annons, skillnaden var ju att den hästen reagerade på böjprov! Det gör väl inte den här hästen- den har ju inga problem än så länge i alla fall. Dessutom är det ju en extrem skillnad på häst... ett fullblod som gått löp, 9 år och grundriden är ju jätteskillnad mot ett halvblod, 5 år, med superdressyrstam och bra gång!

Jag går nästan bara på om hästen har snälla ögon o är snygg-
Kärlek vid första ögonkastet:love:

Jag vet så många som under årens lopp, har köpt friska, friröntgade unghästar o ända har de flesta inte blivit gamla.
En provade till slut att köpa en lite äldre, men den blev det oxå ngt fel på.
Kissing spines o allt möjligt elände.
Vad är då ett par lösa benbitar som hästen inte reagerar på.

Köp INTE en häst med lösa benbitar för 32 000 kr. Då är du galen! Jag har sett en häst ute på annons med lös benbit som är 5 år, fullblod och grundriden...denna ska de ha 5000 för pga problemet och åliggande operation. För den delen så kostar operationen mer än 15000. räkna snarare 50 000 och det är dessutom inte säkert att försäkringen tar det (jag har varit med om det så jag vet). Det finns bättre och dessutom FRISKA hästar som du kan lägga pengarna på!

Hoppas att du skämtar nu :eek: Det kostar INTE 50'kr att operera bort en lösbenbit. Det går på mellan 10-15'kr det vet jag helt säkert. Och det är när INTE försäkringen tar det!! Tar försäkringen det så är det bara självrisken man betalar. Ta bort lös benbit gör man genom titthålskirurgi på väldigt enkelt sätt.

Du kan INTE jämföra ett fullblod med en häst med Longchamp-Lauries Crusador xx -blod. Det går bara inte :eek:

Ett friskt fullblod från banan ger man ju inte mer än runt 10'kr för så priseran är inte jämförbara alls.

Ja men det fullblodet har jag också sett på annons, skillnaden var ju att den hästen reagerade på böjprov! Det gör väl inte den här hästen- den har ju inga problem än så länge i alla fall. Dessutom är det ju en extrem skillnad på häst... ett fullblod som gått löp, 9 år och grundriden är ju jätteskillnad mot ett halvblod, 5 år, med superdressyrstam och bra gång!

Dessutom så har fullblodet om det är samma, dessutom en PÅLAGRING i en frambenet och det är något helt annat!!

KL

Frågan är väl hur mkt pengar man har att lägga. Har man 90 eller har man 30....

Är det??

Man borde ju i detta fallet ha mer pengar att ta bort bitarna (om det nu behövs sas)

Och med den stammen så hade jag inte tvekat en sekund faktiskt

vart 17 har du fått en sån siffra ifrån:eek:

Nu får du snart bestämma dig - snyggingen skickas snart tillbaka till Tyskland såg jag...

Tycker sånt här är svårt. Enligt vissa så har nästan alla hästar en lös benbit nånstans... Men den kanske aldrig upptäcks. Jag skulle nog i första hand köpa en annan häst men det är ju lätt för mig att säga som inte har råkat ut för det. Du verkar ju verkligen ha fallit pladask för denna häst ;) Det är ju så att även om den inte far illa av benbitarna nu så kan det märkas senare... men å andra sidan kan en annan häst du köper också bli halt även om den inte är det när du köper den... Jättesvårt! Jag önskar dig lycka till vad det än blir för häst :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 227
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 306
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 520
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka