Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Sv: Ska jag köpa hästen?? lösa benbitar.

Visst kan man operera lösa benbitar och det kostar mindre än prissänkningen av hästen, men en operation garanterar inte att hästen blir bra!
Lösa benbitar behöver å andra sidan inte innebära att hästen får några problem av det alls.
Du lär ju få undantag för det på försäkringen, kommer operationen verkligen bara kosta 15 oookr då, hästen brukar ju behöva stå ett tag på kliniken också..

Jag personligen skulle ALDRIG köpa en häst med fel på, finns en massa fina hästar som är helt friska.
Du måste själv avgöra om du vill ta risken, det kan ingen annan avgöra då prognosen är hur som helst..

operationen kostar inte mer än 15'kr och det genererar inget undantag eller reservation om man efter 6mån kan visa att hästen är ok.

Det är alltså ingen livslång reservation..

Att operera ut lösa benbitar är en väldigt lätt okomplicerad operation och om inget annat är skadat så ger den inga framtida problem och hästen blir helt frisk igen.

Man får inte glömma bort att lösa benbitar är ingen skada i sig och uppkommer redan i unga år. Så det är inget som bara dyker upp helt plötsligt.

Prognosen är inte som du skriver "hur som helst" och en veterinär ser omgående om benbiten sitter illa till eller ej.

Det är väl i grunden en mkt enkel operation?
jag betalade ca 8000 för allt som allt totalt (ja förutom bandage och medicin vi skulle ha hemma, det var väl en femhundring plus), visserligen blev det inte att ta bort några benbitar då de inte var problemet, men en ledkapsel fick dom ta bort.
Prisuppgiften jag fick innan var någonstans mellan 7 och 12000 så särskilt dyrt är det ju inte heller.
Hästen lämnade jag på morgonen, opererades mitt på dan och hämtade hem morgonen därpå.
Idag en fullt ridbar häst med full försäkring, visserligen finns ju alltid risken att benbitarna kommer att börja skapa problem senare i hans liv.

Det är väl i grunden en mkt enkel operation?
jag betalade ca 8000 för allt som allt totalt (ja förutom bandage och medicin vi skulle ha hemma, det var väl en femhundring plus), visserligen blev det inte att ta bort några benbitar då de inte var problemet, men en ledkapsel fick dom ta bort.
Prisuppgiften jag fick innan var någonstans mellan 7 och 12000 så särskilt dyrt är det ju inte heller.
Hästen lämnade jag på morgonen, opererades mitt på dan och hämtade hem morgonen därpå.
Idag en fullt ridbar häst med full försäkring, visserligen finns ju alltid risken att benbitarna kommer att börja skapa problem senare i hans liv.

I vilken led var detta?

Jag hade lätt köpt den! Lösa ben bitar brukar oftast inte orsaka problem och det går ju att operera. Hör med din vet om hur bitarna ligger och vad han tror om "hållbarheten" på hästen.
Vi sålde en häst med lösa ben bitar för över 100.000:- iofs hade den varit dyrare om inte ben bitarna funnits! Men köparna gjorde ett kap!

Så lycka till!

*KL*
Hur täcker försäkringen om något skulle inträffa under operation eller vid uppvak?

Jag tänkte just på samma sak. Hade en häst med lös benbit i hovleden fram, den skadade sig så illa på uppvaket att den senare triangelmärktes (skada i korsbensleden).

KL
Jag vet vilken häst det syftas på. Har sett annonsen, och det är ett försäljningsstall. Hästen annonserades först ut för 90, men benbitarna blev väl upptäckte vid en besiktning skulle jag tro, för har sett at priset är sänkt nu....

Jag tycker den ser fin ut! Be en duktig veterinär kolla på plåtarna och ta ett beslut utifrån av han säger..

varför vill ägaren göra av med hästen? det kan verka frästande och köpa en häst som har gått från priset 90 000 till 32 000 som du så pass intresserad av. glöm inte hur stor följden kan bli,tänk dig att du köper ett plagg på rea som en knapp har gått av på och efter en tid så märker du att den har flera hål och sömmarna börjar gå sönder. om jag va du skulle jag intresserat mig av en fisk häst som du har möjlighet att försäkra fullt ut. lycka till :rofl:

Hej! Jag tror också att du gör en bra affär om du köper den. Jag tror också att jag vet vilken häst det är och har själv varit sugen på att köpa den. Hade jag varit på jakt efter en bra dressyrhäst så hade jag inte tvekat, men nu har jag redan två unga stjärnor i stallet så..

*KL*
Hur täcker försäkringen om något skulle inträffa under operation eller vid uppvak?

Ja försäkringen täcker inte själva operationskostnader men skulle det komma andra komplikationer så täcker den det. Dvs om den skulle dö under narkos eller att den skadar sig vid uppvak

Min ena häst som jag köpte för 2 1/2 år sedan har lösa benbitar i ett bakben och hade det när vi köpte honon (han köptes som tävlingshäst) men efter ett rejält snakk med vet så trodde hon inte att de skulle va ngt problem och vi köpte honom (dock för samma pris som vi bestämt innen benbitarna hittades) och det har aldrig varit ngt problem med dem och han har endå gått väldigt hårt..
så jag tycker att du ska fråga en veterinär du känner väl och har god kontakt med.. men jag skulle nog köpt hästen :D

Jag skulle ha kunnat chansa, om jag hade tid och pengar även för en konvalecent häst efter potentiell operation.
Jag köpte en häst med bronkit för 4 år sedan, och kalkulerade med att han skulle kunnat bli dålig. Men honom hade jag aldrig haft pengar att köpa honom för om han inte haft bronkiten.

Ja, vi hade en mkt värdefull tävlingshäst häst i stallet som dog, bröt benet, vid uppvaket efter en mkt enkel operation..det fick en att tänka till lite...

Tycker det är lite underligt att säljaren hellre går ner till 32' från 90', än att själv får hästen opererad och sen igångsatt innan försäljning till det högre priset. :confused: Även om operationen skulle gå loss på exvis 20' så är det ju en förlust för säljaren på 38', operationskostnaderna borträknade. :angel:

Fast säljaren kanske har räknat med dyr uppstallning m.m ca 6-8 månader framåt+ tid..Å då är det en helt annan summa "sälajren förlorar"
Man vet ju inte varför säljaren inte kan/vill ha hästen kvar.

Själv har jag haft en häst med 2x1 cm stor "lös benbit" som förbroskat sig vid hasleden å hästen hade aldrig haft problem med den.(Han är vlivad nu pga andra problem som fanns)

KL

jag förstår helt enkelt inte varför man skulle vilja ens överväga att köpa en häst med en bekräftad defekt på TVÅ ställen som troligtvis kräver en operation som kostar papp, med inte hundraprocentig utgång. Jag skiter i hur godartad utgången är - varför skulle jag vilja inleda ett nytt hästköp med att potentiellt behöva operera och ha konvalecent osv osv????

har man 90.000 och det är i den prisklassen man letar, finns det hur mycket friska, friröntkade hästar som helst som man kan förälska sig i.

har man 32.000 finns det också hästar, på en betydligt lägre nivå och kvalitet, som likväl fortfarande är friska sunda hästar.

goddag yxskaft säger jag. det finns tillräckligt med skador i framtiden på en i utgångsläget helt frisk häst som man ska ta i beräkning rent realistiskt som köpare, om man planerar att använda och ha hästen en bra massa år genom livet. varför gå IN i ett köp från början med en häst man vet som inte är 100?

KL

jag förstår helt enkelt inte varför man skulle vilja ens överväga att köpa en häst med en bekräftad defekt på TVÅ ställen som troligtvis kräver en operation som kostar papp, med inte hundraprocentig utgång. Jag skiter i hur godartad utgången är - varför skulle jag vilja inleda ett nytt hästköp med att potentiellt behöva operera och ha konvalecent osv osv????

har man 90.000 och det är i den prisklassen man letar, finns det hur mycket friska, friröntkade hästar som helst som man kan förälska sig i.

har man 32.000 finns det också hästar, på en betydligt lägre nivå och kvalitet, som likväl fortfarande är friska sunda hästar.

goddag yxskaft säger jag. det finns tillräckligt med skador i framtiden på en i utgångsläget helt frisk häst som man ska ta i beräkning rent realistiskt som köpare, om man planerar att använda och ha hästen en bra massa år genom livet. varför gå IN i ett köp från början med en häst man vet som inte är 100?

:bow: :bow: :bow: :bump: :bow: :bow: :bow:

Du skulel bara veta hur mänga hästar man petar ut benbitar ifrån. Det är betydligt vanligare än vad folk vet.

Det är ju faktiskt priset som avgör.

Det är väldigt stor skillnad på 90'kr och 32'kr. Om man lägger på ca 15'kr för operation så är det ju fortfarande stor skillnad på prisklasserna.

En lös benbit är ju ingen skada utan något som skapas i en ung hästs uppväxt, det tycker jag att man skall ta i beräkningen.

En häst med lösa benbitar behöver inte ha det minsta symptom av det. Man kan mkt väl se på röntgen hur bitarna sitter och om de skulle kunna orsaka några bekymmer i framtiden.

Och denna häst har man ju röntgat och då är det ju bara att prata med en kunnig vet och höra vad de anser om det och bitarna placering.

Man kan inte jämställa en lös benbit med andra röntgenfynd som finns.

Är hästen bra så kan man mkt väl chansa.

Jag hade varit betydligt mer rädd för kotledsinflammationer etc

Jag skulle prata med Vet. Böja hästen.
om den är OK vid böjprov- självklart.

Har själv en som är op. för 5 år sen i båda bakkotorna, som dessutom visade besvär.
Grejen var att det andra opåverkade benet hade mer ledpåverkan.
Skulle plocka bort dem innan de visar sig störa hästen.

Hade ganska lång konv, men har inte varit halt efter det.
Tränas förhållandevis ganska hårt i dressyr.

Är hästen värd lite extra?
Bra reduktion av priset var det.

jag är fullt medveten om hur många, tackar som frågar.

för den skull ser jag inget intresse i att peta ut bitar om jag kan undvika det och köpa en häst utan lösa benbitar. att du själv tycker det är värt det påverkar mig inte det minsta resonemangsmässigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 227
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Om man vid köp av import upptäcker två lösa benfragment som inte ska påverka hästens användning som hopphäst, det gäller en unghäst som...
Svar
19
· Visningar
1 861
Senast: Freazer
·
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 306
Senast: Sixten
·
Hästvård Jag befinner mig mitt i alla hästälskares mardröm.. Var hos veterinären i förrgår med vår 4åring pga att han var lite halt på ena...
Svar
7
· Visningar
3 520
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka