Ska islandshästar hoppa?

Sv: Ska islandshästar hoppa?

Här håller jag med dig men även Niela, det finns lämpligare hästar om man vill hoppa och är storvuxen, mindre vuxna kan gott hoppa islandshästar dock. Däremot håller jag med Niela om man gott kan ägna sig åt diverse bomövningar och att hoppa småskutt på en 20-40/50 cm då och då är knappast att kalla hoppning.

Det ska såklart stå "Jag håller faktiskt med om att stora ryttare INTE ska hoppa på t.ex. c-ponnyer....".

Jag har ju börjat hoppa den senaste tiden. Hästarna tycker det är kul, jag tycker det är kul och vi får en ny utmaning. Det blir lite tråkigt i längden att bara harva gångarter. Jag har precis hittat en hopptränare som förhoppningsvis kommer hit nästa vecka. Och så har jag målet att tävla en sommarclearround på en närliggande klubb innan dom tar slut för i år.

Spatthästen som jag inte tänkt hoppa något mer än ibland. Här i tävling i Trail, där ett hinder ingick.
trail8.jpg

O min lilla "hopponny" som planen är att lära mig hoppning ihop med.
hoppfint.gif

kvhopp5l.jpg

Jag kommer hoppa min sambos häst ibland oxå, han är på tok för stor för hoppning på våra små. O det vet han även själv! Hästens hans har betydligt bättre förutsättningar för hoppning än mina, han hoppar mestadels rätt och högt. Han är garanterat inhoppad en gång i tiden.
loshoppsnogg.jpg

Att hoppa är tok-kul och jag skall definitivt lära mig mera, men kommer troligtvis inte hoppa höjder högre än 50-60. Det räcker gott o väl. O förhoppningsvis så skall hästarna bli starkare och smidigare och få bättre galopp av mitt lilla projekt.

Kl

Jag anser att det helt beroende på ekipaget om en islandshäst bör hoppa eller inte. Jag har hoppat högt med både halvblod och islandshäst (4-gångarare). Nu har jag en 5-gångare som har mycket motor och tycker hoppning är superkul men är inte helt balanserad i sina gångarter och därför är jag betydligt försiktigare med hoppning på henne. Jag var yngre och lättare när jag hoppade LB-höjd med min fyrgångare.

Islandshästar är ofta starka och positiva hästar, MEN jag tycker faktiskt att man gör rasen en otjänst när man skriver rakt av "klart dom kan hoppa, annars kan man lika gärna linda in dom i bomull". Man måste faktiskt ha i åtanke att islandshästarna är små med relativt stora ryttare, och 5-gångarna har generellt sämre förutsättningar för hoppning pga sin exteriör/galopp. Det är heller inte konstruktivt att jämföra med stora hästar som får förslitningar - det gör ju inte saken bättre, för ingen häst bör överbelastas och ridas i fel form!

Det går inte att dra alla över en kam. Är ekipaget inte fullt balanserat och proportionerligt gör man bäst i att hålla bommarna på marken och bara hoppa enstaka låga hinder tills man har förkovrat sig! Flera av bilderna här i tråden visar hästar som hoppar just obalanserat i fel form och med inkorrekta avtramp. Ingen kan lära sig utan övning givetvis, men har man inte de bästa förutsättningarna bör man vara extra försiktig om man är rädd om sin häst.

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka