Sv: Ska islandshästar hoppa?
Kl
Jag anser att det helt beroende på ekipaget om en islandshäst bör hoppa eller inte. Jag har hoppat högt med både halvblod och islandshäst (4-gångarare). Nu har jag en 5-gångare som har mycket motor och tycker hoppning är superkul men är inte helt balanserad i sina gångarter och därför är jag betydligt försiktigare med hoppning på henne. Jag var yngre och lättare när jag hoppade LB-höjd med min fyrgångare.
Islandshästar är ofta starka och positiva hästar, MEN jag tycker faktiskt att man gör rasen en otjänst när man skriver rakt av "klart dom kan hoppa, annars kan man lika gärna linda in dom i bomull". Man måste faktiskt ha i åtanke att islandshästarna är små med relativt stora ryttare, och 5-gångarna har generellt sämre förutsättningar för hoppning pga sin exteriör/galopp. Det är heller inte konstruktivt att jämföra med stora hästar som får förslitningar - det gör ju inte saken bättre, för ingen häst bör överbelastas och ridas i fel form!
Det går inte att dra alla över en kam. Är ekipaget inte fullt balanserat och proportionerligt gör man bäst i att hålla bommarna på marken och bara hoppa enstaka låga hinder tills man har förkovrat sig! Flera av bilderna här i tråden visar hästar som hoppar just obalanserat i fel form och med inkorrekta avtramp. Ingen kan lära sig utan övning givetvis, men har man inte de bästa förutsättningarna bör man vara extra försiktig om man är rädd om sin häst.