Ska islandshästar hoppa?

Sv: Ska islandshästar hoppa?

Rubriken borde ha varit Bör islandshästar hoppa, att dom kan, de vet jag, dom har fyra ben precis som alla andra. Men fort och fel heter det va? ;)

Ställde mest frågan här bara för att veta hur ni ser på det hela, då man möter negativa tankar om hoppande islandshästar både här och där, tillslut vet man ju inte alls vad man ska tro. :)

Varför inte? Okej, islandshästar har inte kroppsbyggnaden för att kunna gå grand prix, men hur många hästar kan gå det egentligen? Att hoppa hinder som är lagom stora för hästen och med en lagom stor och lagom kunnig ryttare borde det väl absolut inte vara några problem med. Jag tror inte det sliter mer på en islandshäst än på någon annan häst. Det är en ras, inte en egen art :)

Gammal tråd, men min åsikt kvarstår Att hoppa lägre hinder då och då ser jag inget problem med. Tidigare i tråden talas det om proportionerliga ryttare, och det är ju precis det som är kruxet. Många av oss är vuxna människor på en liten häst, det krävs ju ingen Einstein för att klura att att regelbunden hoppning med en vuxen person sliter på benen och ffa framknän. Naturens lagar gör sitt vid landning, och det kan ingen göra något åt.

Jag antar att du med vuxen menar stor? Det finns ju vuxna som är både kortare och lättare än många barn och ungdomar. Alltså att det viktiga är längden och vikten på ryttaren, inte åldern.

Nu nämnde jag inte någon ålder, eller var ser du det? Däremot så skrev jag så här.

Många av oss är vuxna människor på en liten häst, det krävs ju ingen Einstein för att klura att att regelbunden hoppning med en vuxen person sliter på benen och ffa framknän.

Det är ju inte alltid så att ryttaren behöver ha tyngd, det räcker bra med längd för att effekten ska bli stor på frambenen. Och ja, effekten blir dessutom större på en liten häst än på en större.

*kl*

Min gammeltant tycker det är jätteroligt att hoppa. Jag tycker att jag själv är för stor (och för rädd dessutom) för att hoppa henne, men min dotter hoppar gärna henne små hinder och hon tycker om att löshoppa. :)
Sen blir hon så lycklig i skogen om vi ibland kommer till någon liten stock vi måste över (max 30 cm, och jag tycker det är vrålläskigt) så hon tar i för kung och fosterland och hoppar jättehögt.

Frigghopp.jpg

(foto taget av Friggan här på buke. Och hon får maila mig om hon vill att jag tar bort fotot :) )

Min unghäst har helt annan kroppsbyggnad än tant (som är liten och kompakt) och är hög och smäcker med långa ben så tycker han det är kul kommer han nog att hoppträna en del med min dotter när den dagen kommer. Han är inte ens två än så det är ju några år kvar innan man behöver fundera på saken. :)

Klaer de kan hoppa. Man behöver ju inte hoppa högt, utan anpassa hindren efter hästen. Gymnstikhoppning är bra för hela kroppen + att man kan få en bättre galopp på köpet. Det engagerar andra muskelgrupper, gymnastiserar och stärker.

Du skrev vuxen, det är ju en sorts åldersbestämning.
Givetvis är längd och vikt det som är relevant, precis som jag skrev. Bara för att man är vuxen måste man inte ha en viss längd eller vikt.

Du skrev vuxen, det är ju en sorts åldersbestämning.
Givetvis är längd och vikt det som är relevant, precis som jag skrev. Bara för att man är vuxen måste man inte ha en viss längd eller vikt.

Nej, men det finns även många ungdomar som är både långa och tunga, icke att förglömma. Sedan kan jag väl tycka att lite slutledningsförmåga bör man nog också ha, i de flesta fall är "vuxna" människor större än ungdomar även fast det finns undantag åt bägge håll.;)

Givetvis finns det barn och ungdomar som är betydligt större, på alla håll, än vuxna.
Jag utgick från att du menade storleksmässigt men jag var ändå nyfiken. Jag rider själv inte islandshäst men jag rider ponny, trots att jag är vuxen :p (Dock lika lång och bara något tyngre än jag var i högstadieåldern.)

Hej!
Surfade runt på nätet och hittade massvis med filmer på hoppande islänningar, sammtidigt som jag hittade massa argument om att islänningar inte ska hoppa. Har även fått berättat för mig av tränare att islänningar inte ska hoppa eftersom dom har ofta för dålig galopp, den är ofta för passtaktig för att kunna hoppa på ett hälsosamt sätt. JAg blev lite fundersam och tänkte att jag ska fråga er. Ska islänningar hoppa, eller ska vi hålla oss till bommar på marken?

Det är lite olika, jag jobbar på en ridskola med islandshästar, och några hästar kan absolut INTE hoppa, dem springer nästan rakt igenom eller så river dem oavsett höjd, och dem har jätte bra ren galopp, medans vi har flera som har JÄTTE fin hoppteknik och hoppar allt och tycker det är roligt och dem kan komma i grisepass:P Så man får gå på hästens kapacitet, och dem är ju inte till för att hoppa med , men kan vara en bra varation i vardagen:)
Jag har hoppat med min sialdshäst, både tävlat och vart på träning, och han hoppar i flygande pass, men har en bra hoppteknik, och har aldrig märkt att det inte är bra. Men som sagt beror de väl på vem som hoppar också, att man verkligen kan sin sak=)

Om jag inte missminner mig så var det faktiskt en islandshäst som gick ponnySM i hoppning för ett antal år sedan...
Någon som vet mer?

Min förra isis var gillade att hoppa, mest gillade han terränghinder. Jag hoppade honom aldrig speciellt högt (60 cm) och löshoppade honom bara upp till ca 80 cm. Men han tyckte det var skoj och mätte av fint!:laugh:

Jag har en arbetskamrat som har vart med i ponnyallsvenskan med sin islandshäst och hoppat 1 m:D Vet dock ej hur de gick, men den hästen är grym på att hoppa=)

Ni är medvetna om att det faktiskt har funnits en hoppgren för islandshästar va? Den är nu borttagen sen några år tillbaka men den har funnits...

Varför skulle man inte kunna hoppa med dom?
Min häst fick betydligt bättre galopp när jag började hoppa henne pga att hon var tvungen att sätta under sig mkt mer innan hindret för att kunna stampa av. Vi har hoppat allt möjligt bl.a över badkar mm. Hon älskar att hoppa och har faktiskt en riktigt fin teknik!

Jag ser inte problemet med att man som lång inte ska kunna hoppa sin egna häst? Jag själv är 185 och min lilla dam är 135.... Har hoppat hela mitt liv och har rätt balans och teknik. Det blir en påfrestning på benen ja, men dom stärks även av det!

Hoppning för isisar är en bra variation på träning enligt mig, jag kanske hoppar nån gång i månaden ibland flera gånger? Har även varit och tävlat med Muni i 50cm och 70cm.
dsc_0268_145542143.jpg

En bild när vi hoppar hemma på åkern! :)
Muni tycker de är super kul att hoppa, men jag gör det inte så ofta, som sagt islandshästar är inte avlade för hoppning, men det finns absolut islandshästar som är bättre på att hoppa än att rida rent i alla gångarter på en oval, men själv anser jag att det är en bra variation på träning! Om man sitter på hästen eller inte :) Muni och jag har hoppat 80cm som högst, fast bara några skutt, de högsta vi har hoppat bana är 70cm
Men vi kanske inte har placerat oss så bra på nån hopptävling, men jag tog inte ens de tävlingarna seriöst, jag tog det mer som träning och fara ut och lattja lite med heppen! :) Och Muni tyckte de var skit skoj^^
Film från våran första hopptävling tsm, 50cm Stilbedömning
Har många andra filmer på youtube på oss, från de senaste gångartstävlingarna! ;) i V5/T7/T8 Ni kan titta in HÄR!

OM dom kan hoppa! :eek:

Jag red en mycket snygg och ganska stor fuxkille med lång flygande man :love: när jag gick i ridskola, vi klickade något väldigt och det medförde att han blev "min" och jag red även utanför lektionerna osv!
Han tävlade 120cm hoppning och hade massor med vinster innan han kom till ridskolan, vi kom väl inte upp på samma höjd men väl 90cm, och det är inte så himla dåligt för någon som är 146cm hög! ;):D

Han var en stadig 4 gångare och hade helt rena gångarter!

(Han var alltså inte såld till ridskolan utan fortfarande privatägd, men ägaren hade inte tid nog just då)

Jag hoppas alla mina hästar någon gång ibland. Mitt sto gör det undervärk på då hon mjukar upp bogarna under hoppningen och dessutom länger ut steget i traven.

Jag löshoppade min gamle igår och han hoppade i alla gångarter, skritt, grisepass, trav och galopp. Nä tölt tog han inte kommer jag på nu.

Skitsnack! Visst, de som inte har nån bra galopp ska nog inte hoppa högt för det är inte hälsosamt att hoppa högre i tex tölt.
MEN de finns de med en helt ren galopp och då ser jag inga problem i detta. Alla hästar kan hoppa. Min tex, har en ren galopp (oftast) och har han inte det så bryter jag av och fattar en ny. Rider inte an ett hinder på en felaktig galopp :P
Så jag och min islänning som jag har "hoppat in" som sjuttonåring (hans ägare, jag har han på foder bara, har inte haft intresse för det) och nu hoppar vi bana på 70 cm. det har inte ens gått ett helt år sen vi inte ens klarade 30 cm :D
Alla hans gångarter är rena. Vi tävlar hoppning och dressyr bland vanliga ponnys och har vunnit islandsklasser.
532478_381494851915576_548904029_n.jpg

Senast ändrad:

KL

Att stora ryttare vuxna eller vad ni nu vill kalla de inte ska hoppa just islänningar regelbundet för de sliter på frambeten var nog de dummaste jag hört på länge faktisk.

Hoppning sliter på hästar lång som kort och är man rädd för slitage på hästen ska man nog ställa in den i boxen och linda den från topp till tå.. häng upp den i en hängmatta när man ändå är i farten;)

Hoppning men framförallt cavalettihinder markbommar är nog tvärtom superbra för just våra små raggsocker.
Superbra sätt att träna bärighet, takt och lydnad.

Hoppning ger superfin rygg och bakdel på hästen.. och som med allt lagom är bäst.OS rytaren ai hoppning sitterinte hemma och hoppar 160 banor hela dagarna.
Utan de hoppar ytterst sällan kasnke 1 dag i veckan resten tränar de mest dressyr och markbommar/cavaletti på sin höjd.

Visst sliter hoppning men knappast i den mängd som en islandshäst utför de i.

Jag håller faktiskt med om att stora ryttare ska hoppa på t.ex. c-ponnyer. Det är klart att det blir större belastning och slitage
än om en mindre ryttare hoppar en c-ponny. Jag skulle t.ex aldrig låta en vuxen normallång karl hoppa en c-ponny eller en mindre d-ponny.

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka