Ska islandshästar hoppa?

Sv: Ska islandshästar hoppa?

Visst sliter det på benen av att hoppa, men det sliter minst lika mkt att harva runt på en dressyrbana förmycket också.
Ska man börja resonera så, ja då ska vi ju inte sitta på hästarna över huvudtaget för dem är inte gjorda för ridning och bara att vi sitter på dem sliter också..

Näe sunt förnuft och varierad träning flaggar jag för!

Som det nämns i tråden så ska det ske med förnuft givetvis. Vi löshoppar våra Islänningar både stora och små och de tycker det är jättekul och blir jättebusiga. Tror också det är bra träning för dem då de får sträcka ut ordentligt. Våra hinder har en höjd på mellan 30-50 cm.

Geysir åring

Socrates åring

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

He..ja han och Geysir är naturbegåvningar bland våra unghingstar. De får väl hänga med på Hubertusen om tre-fyra år :D

Rolle
IpL

Min kompis har en 12 årig islands valack, 5-gångare. Han tränas i hoppning och har hoppat 120 cm, han är 139. Han tycker det är otroligt kul, det svåraste för honom är galoppombytena. Visst kan man tävla med en isis som med andra ponnyer! Min kompis är iaf 13 år och inte för stor för honom!

Hoppning med Skorri på 90 cm.
87216_1264878493.jpg

Hoppning med Skorri på 80 cm.
55331_1264878479.jpg

Hoppning är bra för islandshästar det tränar derasm bakben och man får bättre galopp utav det sen behöver man ju inte hoppa hur höga hinder som helst för dom kan inte taxera in lika bra som andra hästar. Men oftast tycker dom det är kul och hoppa och jag vet kanske många som hoppa tränar sina hästar

Brukar titta in på era forum med jämna mellanrum och kunde inte låta bli att lägga näsan i blöt ikväll :D

Har ett litet minne att då innan man kom på att börja rida gångarter med islänningarna, räknades de inte ganska långt som "barnponnyer" på den tiden? Minns även ett inlägg här på Buke från en tjej som skrev att hon i sin ungdom inte hade råd att köpa en dyr import från england, utan hade en islänning istället. Hon hade hästen för hoppning, så de hoppade.

Har ingen islänning nu, men har tänkt skaffa någon gång, och den ska nog hoppas, just pga att det hjälper till med att bygga styrkan i galoppen. Att frambenen slits vid hoppning, ja, att hopphästar ofta får spatt, ja, men hur är det med alla stackare som rider omkring utan ryggakivitet? Sliter inte det på frambenen med? Vet många hästar som just inte hoppat alls som har frambenen slut, endast pga fel sorts "dressyrridning". Viktigt är ändå att komma ihåg att man inte ska vara för tung för hästen om man vill hoppa högre, små hinder går bra men sen tar benen mer skada än hoppningen gör nytta.

Och ja, kan fjordingar hoppa 120cm, varför får då inte islänningar göra det? För att de bara duger till turridning och gångartsridning? Bullshit tycker jag, det är mer synd att en så fin ras har så dåligt rykte på den sidan..

Senast ändrad:

bra sagt :) eller skrivet ;)

Alla som har skrivithar faktiskt ganska många kloka kommentarer och igår var det bomm debut för min häst ;) Hon tyckte det var jättekul, men jag hade då bara 20 cm, me tanke på att hon inte har muskler och inte hoppat tidigare =)

Japp! Jag har ridit honom en hel del när han stod på sitt "gamla" stall Skogsholmen. Min kompis var delfodervärd på honom och de tävlade lite.

Sen vart han såld till Cia :) Såg att han var till salu (när han nu var det, det var ju ett tag sen!) jag försökte övertala mamma att köpa honom men vi hade tyvärr inte möjlighet. Efter det har jag inte hört någonting. Det är en underbar häst, vad kul att se att han verkar ha det bra :love:

Vad kul!:D Ja, han är en helt fantastisk häst! Pigg och mysig!

Det var det löjligaste! Klart islänningar kan/ska hoppas precis som alla andra raser. Det är ju en HÄST, för tusan, och hästar hoppar faktiskt emellanåt! Om de sen har en dålig galopp så är väl hoppning ännu mer motiverat för att stärka galoppen. Att man sen anpassar höjd och svårighet till individen är väl självklart.

nu är det ju ingen risk att en som äger en islandshäst har planer på att hoppa SM durekt;)

Om jag inte missminner mig så var det faktiskt en islandshäst som gick ponnySM i hoppning för ett antal år sedan...
Någon som vet mer?

Min förra isis var gillade att hoppa, mest gillade han terränghinder. Jag hoppade honom aldrig speciellt högt (60 cm) och löshoppade honom bara upp till ca 80 cm. Men han tyckte det var skoj och mätte av fint!:laugh:

Det var det löjligaste! Klart islänningar kan/ska hoppas precis som alla andra raser. Det är ju en HÄST, för tusan, och hästar hoppar faktiskt emellanåt! Om de sen har en dålig galopp så är väl hoppning ännu mer motiverat för att stärka galoppen. Att man sen anpassar höjd och svårighet till individen är väl självklart.

Haha jo ;) Jag undrade som sagt bara för att jag hört så mycket olika från alla, speciellt när man sett filmer på nätet så finns det många åsikter i kommentarerna. Tänkte bara kolla vad nu tänkte och tyckte :D

precis:bow:

Liknande trådar

Träning Hej alla! Har letat men verkar inte hitta någon tråd för oss som hoppar med islänningar! Tänker att detta kan bli en tråd för oss att...
2
Svar
20
· Visningar
1 928
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka